Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2146 ggr
[Emma-Rhino]
0

Djuraffärer

Hej

Var i en djuraffär idag. Tittade som vanligt på alla fina fiskar. Såg då tre Diskus i ett akvarie. Vet inte måttet på akvariet men mitt ögonmått sa att det var alldeles för litet för diskusfiskar. Vad jag har förstått så ska dom ha ett högt akvarie. Detta kanske var 60*40 eller nått. Dom såg inte så glada ut, svaga färger. Övriga akvarie + fiskar var fina.

Iaf, vart ska man vända sig om man vill göra en liten anmärkning?

akvariet
0

tror bara att de är där tillfälligt innan de säljs men självklart skall de må bra den stunden de är till salu också!

jadu, tror inte att det finns så mycket man kan göra när det gäller fiskar, prata med personalen kanske? gäller det andra djur så som katter, hunar mm. så är det nog jordbruksverket som gäller…

Ratata
0

Jordbruksverket ska nog gå att kontakta om det gäller fiskar också.

akvariet
0

jasså, trodde inte det gällde fiskar men bra då vet jag det!:)

[Emma-Rhino]
0

Jag tycker bara att djuren ska ha rätt behandling var dom än befinner sig. Det finns fiskar och andra djur som får spendera en stor del av sina liv i just affärer. Som när jag letade guldhamster. En guldhamster ska bo ensam, i en bur med regelstl, var inne i flera affärer där dom hade flera vuxna djur tillsammans i en alldeles för liten bur.

Om jag köper ett djur så vill jag ju att ddet är friskt och mår bra och chansen är större att det är så om djuraffärerna följer alla de regler som finns. Jag tror ju inte att det är ngn som sitter och hittar på vilken stl som ska vara på burar och akvarie, utan dom finns ju där för att djuren ska må bra.

blir bara frustrerad…Tyst

TccT
0

Håller inte Länsstyrelserna i sånt?

histronica
0

Tror du har rätt i det - Gick in på min kommuns hemsida, Partille och då stod följande under miljö;

Djurhållning

Djurskyddet sköts av länsstyrelsen

Från den första januari 2009 har Länsstyrelsen ansvaret för djurskyddstillsyn, istället för kommunen. Detta innebär bland annat att alla anmälningar om djur som far illa ska göras till Länsstyrelsen.

Vet man inte vem man kan kontakta så kanske kommunen kan vägleda en - annars är det nog bara att ringa länsstyrelsens växel så lotsar de fram en.

dannydell
0

Skulle rekommendera dig att bara säga till personalen att dom bor i ett för litet akvarium så löser dom säkerligen det.

[Emma-Rhino]
0

#7 du har rätt. Ska göra det. =) Är en väldigt bra butik i övrigt nämligen.

Randen
0

Ja, alla djur bör alltid behandlas väl vart de en befinner sig! På våran lokala djur affär har de ungefär 30 zebra Danios och 10 praktbotior i ett 40l, ja praktbotior, dom som blir 30 cm och de har dessutom varit där sen någon månad tillbaks!

matsdotter
0

#9: Denna tråd är över 2 år gammal… ;)

Randen
0

Oj, hehehe XD