Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2626 ggr
Gustavsson2in1
1

Identifikation av växt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hittade denna växt när vi var och fiskade i en sötvattenssjö. undrade om någon vet vad det kan vara för något ? =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Skurtrasan
0

kan tilllägga att vi hittade den vid grunt vatten 10-40 cm djup och att den växte längst med sjö kanten och växte i "klumpar" på diverse olika ställen och fanns rikt av dem längst med hela sjökanten.

Botten på sjön var typisk löv/sumpbotten blandat med sten/grus och sand och låg på Lite basiskt PH (uppskattningsvis 7,5-9 PH)

hittade plantor som var i höjd från 10-25 cm och den fortplantade sig genom sticklingar från moderplantorna.

Så lite mer info om dem som kanske hjälper till när ni ska klura ut vilken växt detta kan vara :)

Livet i varje Andetag

plutopellis
0

Jag kan inget om just växtnamn så men tänkte fråga om det är "riskfritt" att bara ta in och sätta ner i ett akvarium med fisk? Verkar ju lite spännande att ta in från sjöar men jag är så rädd att det ska bli fel…?

Gustavsson2in1
1

just för parasiter och liknande du tänker på då ?

själv tycker jag akvariefolket är lite fega med detta att prova sjöväxter , sköljer man av och gör de iordning bra innan man sätter ner dom borde de vara riskfritt tycker man =)

men helt klart kan det följa med lite läskiga saker från svenska sjöar och vattendrag som tropiska fiskar inte kan försvara sig mot .

Men jag o min bror gillar leta växter i naturen , likaså grenar och liknande tar vi utifrån och lägger ner.

Inte märkt att några fiskar mått dåligt av det eller några parasitangrepp, hittintills och vi har tagit in rätt mkt .De lite knepiga med svenska växter är ju att man kanske inte har toppenkunskap och fridlyst eller inte men men =))

skojj är det iallafall att testa svenska växter i akvarierna man har =)

får lite mer unika akvarium och skojj att leta upp dem och liknannde =) lite skattjakt varje gång man är ute ^^

plutopellis
0

Får testa detta! Hörde av, tror det var dynamitella att man kan tvätta växterna i kolsyrat vatten också. Tror minsann jag får gå på skattjakt :)

Gustavsson2in1
1

bump

Skurtrasan
0

riktigt nyfiken på vad det kan vara för växt :)

Livet i varje Andetag

AngelicamedC
0

Jag tänkte direkt på nålgräs, är väldigt lik iaf! :)

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=78

Skurtrasan
0

jo jag gjorde med det men växer den vilt i sverige undrar man då ? måste säga vi svenskar är jäääääääääävligt dåliga på våra undervattens växter….

brukar leta när man är på second hand affärer,bibliotek etc och det finns inte många böcker om våra svenska sjö och vattrndrags undervattens växter…

Hittar lite info ibland i diverse akvarie böcker om fiskar kan det komma lite växter men någon direkt STOR överblick på svenska växter tycker jag är svårt att hitta..

Kom på en ny tråd jag ska skapa bara för det :P

Livet i varje Andetag

[Geekinblack]
0

Vet inte om det hjälper något men hittade en sida med lite olika bilder på vattenväxter så som storsärv, skruvnating, ålgräs, nate, borstnate… liknar den där växten litegrann iallafall :p

http://www.azote.se/index.asp?q=Anthophyta

Skurtrasan
0

man tackar tackar för det ;D :D

Livet i varje Andetag

theraphosa
0

Jag skulle säga att de är gräs, vet inte vilken art men gräs kan överleva under vatten ett tag och efter som ni hitta de i kanten av sjön så kan de va så att vattennivån va lite hög?

Växte de liknade växter fast på land?

Känns den som en vattenväxt, är den hård eller mjuk?

Hur va rötterna?

Gustavsson2in1
1

rötterna påminer om pilörts rötter , massvis små vita krulliga.

de växte inget snarlikt i närheten då det var sump och sand runtomkring .

de var Lågvatten när vi hittade den så inte troligt det skulle vara gräs som hamnat under vattnet , såg nämligen "vanligt" gräs som växt från kanten ner och i vattnet men det var verkligen halvruttet , detta är ju väldigt grönt och fint .

Sen hittade vi det på många olika platser  ungefär på samma djup, växten i sig påminner om Pilört (saggaritta subutala ) stavning **  med rötter sidoskott och utlöppare , växte som små mattor i sjön.

relativt styva strån om man jämför med vanligt gräs =)

Gustavsson2in1
1

de känns ju som att det skulle kunna vara någon vilt svensk typ av nålgräs , om man nu skulle gissa på något =)

theraphosa
0

Fick in en liknande växt på jobbet, fast för hobbyakvarier då, Eleocharis acicularis heter den och är väldigt lik. Kanske finns någon liknande svensk art med? 

Ja de skulle kunna va en närbesläckting till nålgräs. Svårt att hitta info på internett, nästan så man vill införsaffa sig en bra bok! =)

theraphosa
0

AHA! kan de vara denna du hittat Eleocharis parvula, den finns i sverige och är galet lik åvanstående men blir lite lägre.

Lägger länk
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/cypera/eleoc/eleopar.html

theraphosa
0

Eller så är de Zannichellia palustris, väldigt lik din växt oxå.

haha vad nördig jag känner mig, tre inlägg på rad, men detta är väldigt spännande tycker jag…

Gustavsson2in1
1

hehe det är spännande ^^  alltid kul när någon är aktiv =))

hehe jo alla 3 var lika :]

haha ja du försök du leta upp en svensk bok om svenska vattenväxter då får du skriva vad den heter så man själv kan fixa den ^^

enda böckerna man kan hitta med någorlunda info om det är ju de vanliga skolböckerna för låg-mellan-högstadieskolor , syftar på typ eehhh … glömt namnet men ja fältflora och liknande fakta eller uppslagsböcker kan man har tur att hitta någon sida om det ^^,

theraphosa
0

#17 Haha, jag har tänkt på den där växten sen tråden komm upp! och sen när jag packa upp nya växter så tänkte jag direckt på de här. 

Ja de är sant, känns som ett lite udda ämne och som du säger finns de lite i skolböcker. Men jag ska kolla, kanske går att bästella nått via jobbet!

Gustavsson2in1
3

fan va tufft om du skulle hitta något =))

De man gillar med inbitna akvarister och naturintresserade , väldigt många är kunskapsjägare ^^

theraphosa
0

Jag kolla Imazo, och dom hade en bok om vattenväxter för damm, men de är ju inte säkert att de finns många vilda svenska aret där, stod inte så mycke beskrivet. Ringde även en koleka/kompis på akvarielagret men dom hade inget och han hade inte sett nått sånt i deras lisstor heller. 

MEN jag kolla lite på internet, hitta några som iaf innehöll svenska vatten växter. 
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153426800

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=915183846X