Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 12866 ggr
Linda8406
0

Hur många timmar har ni tänt?!

Jag har en liten fundering ang belysningen i ett akvarium.

Hur länge har ni era tända? Och vilken tid på dygnet. Själv jobbar jag till 18 på kvällarna och vill ju gärna hinna se mina älsklingar innan ljuset slocknar men det kanske dom inte uppskattar tänker jag!?

Vill gärna veta hur ni gör och hur många timmar ni har tänt osv. Själv har ja en timer kopplad till varje kar men frågan är nu vilka timmar jag bör ställa in på!?

[Geekinblack]
0

Jag kliver oftast upp vid 9, tänder vid 12 på dagen och sen har tänt till 23 på kvällen. Har tänt i ca 11 timmar.

Jag har ett lakan draget över mitt akvarium så att det blir helt mörkt på natten men jag har det lite öppet på ena sidan så att det ska komma in syre, sen vid 9 på morgonen så tar jag av lakanet och låter dom vara vakna i "morgon ljuset" i tre timmar innan jag tänder åt dom ;)

känns som att dom lättare somnar när jag har lakanet över. Dom står rätt nära vardagsrums fönstret och nu när vi går mot ljusare tider och sommar så blir det ju inte så mörkt så jag försöker hålla det lika mörkt året om och vid samma tider :)

Linda8406
0

Oki det låter ungefär som ja tänkte mig ställa in det på. Jag tror dock inte att lakan är praktiskt möjligt för mig då mina katter skulle dra det och riva det ganska snabbt så mina får nog klara sig med det nattmörkret som blir. Brukar dock har persiennerna nere kvälls/nattetid så det kommer inte in så mycket ljus utifrån ändå.

Tack för tipsen :)

Soda2
0

Jag har tänkt 12 timmar i de som står i vardagsrúmmet.

använder mig av timer o de tänds på 10 på morgonen o släcks 22 på kvällen.

Dotterns akvarie som står på hennes rum tänds vid halv 8 o släcks vid halv 7-7 på kvällen (efter hennes sovtider helt enkelt)

Luddeg
0

Har tänt ca 10-12 timmar per dygn. Kan variera ibland.

www.shrimpshop.se/forum

Linda8406
1

oki jag trodde det suklle vara för länge med 12 timmar men då behöver ja inte oroa mig för det iaf!?

Tack allihopa :)

Ellenfyrkant
0

Jag har timer på mellan 12-22. :) så det lyser 10 timmar hos mig.

Men skulle inte säga att 12 är för mycket. Men i längsta laget. :)

Mvh Ellenfyrkant

[dynamitella]
0

Jag latar mig, och tänder runt 12-13.00.

Släcker sen vid 00.00. Så det är ganska rejält med ljustimmar här hemma.

Men sen å andra sidan så fick jag betala priset för det nu när jag fick cladophora alger i hela akvariet.

Men jag har släckt en dag i veckan i vanliga fall, när jag känner att alger börjar smyga sig fram eller att fiskarna behöver en lugn dag. (Så kommer det bara dagsljus).

theraphosa
1

Jag kör taimer på alla mina kar och terrarium! mycke skönare än att fixa själv och sen glömmer jag lätt… Men jag har 11h timmar på alla utom de ny fixade "algkaret" som går på 10h för tillfället =)

Linda8406
0

Tack allihopa :) timern får stå på 13-23 så länge så ser vi hur dom verkar trivas med det då :)

tack för att ni delar med er :)

theraphosa
0

#9 de låter bra!

stosse
0

precis gått upp till tio timmar:)

[Geekinblack]
0

TS: hehe jag började med lakan just därför att min katt satt och fiskade så fort jag inte var i närheten :P kom hem en dag och hittade en fisk död på golvet… sen dess har jag hellre ett lakan på än inget xD

har hittat igen mina täckglas hemma hos min mamma dock så jag ska nog börja använda dom oxå. Men lakanet fungerar så bra för mörkret just nu så jag vill nog använda det under sommaren ändå :)

Jetaime
0

Ca 8-10 h om dagen.

Linda8406
0

# 12 aha då förstår jag varför du kör med lakanet :).

Mina kissar kan inte fiska då jag har lock på båda mina kar så den biten är ingen fara med alls :)

Moast
0

jag tänder inte alla dagar åt mina guppys..men min Kampfisk har tänt hela dagarna ifrån vi vaknar tills vi lägger oss. men annars har väll mina Guppy tänt ifrån halv 7 på morgonen till 10-11 på kvällen! :P

HilmaN
1

jag tänder när jag kommer hem… så det blir typ halv tre till elva. känns ju onödigt att ha tänt när man inte är hemma. hitlils har det funkat bra, de får ju solljus på dagen också! :) inga alger!