Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 3458 ggr
[Kajsa91]
0

Dela Anubias?

Kan man dela en Anubias ? Läst någonstans att den är giftig inne i sig, men kanske är helt fel? Att det kan vara farligt att dela alltså..

Har en som är ett år ungefär, den har växt skit mycket och har inte plats för den men vill samtidigt inte slänga den. Så tänkte om jag kunde dela den så kunde jag ha en del i varje akvarie.

[Geekinblack]
0

Whaaat? Giftig? o.O

Jag delade min för ett tag sen och jag lever ännu xD klippte av den på mitten (eftersom den växte i sidled) och planterade om den bara :P

[Kajsa91]
0

Ja! :O Har förmig jag läste de någonstans.. Att man inte ska bryta av ett blad tex för det kan komma ut gift :S

Och fiskarna lever med? ;)

[Geekinblack]
0

Ojdå xD men jag har klippt av stjälkar på långa blommor som kommit och även blad för att det blivit alger på dom xD haha shit… jag hoppas inte att dom är så giftiga! Men om dom är det så har jag lärt mig något nytt. Ska nog kolla upp det :P

Jora, inte en enda firre har blivit sjuk än så länge ;P blommorna klippte jag för typ 3 månader sen och bladen oxå… delade själva växten för ca en månad sen och satte ena i yngelkaret :P honan blev inte sjuk i karet så hon födde sina bebisar och nu går bebisarna där i och alla i kullen lever vad jag har sett :P dom e ca en månad gamla nu…

[Kajsa91]
0

Jag kan ha helt fel, kan blandat ihop något xD haha.

Okej ^^ Då borde jag ju kunna dela min med.
Den har blivit jättestor och växer konstigt så har man ena sidan nere i gruset så är andra sidans rötter uppe i vattnet :P

[dynamitella]
0

Fiskar och räkor kan dö utav gifterna som läcker ut i vattnet när man delar större bitar anubias.

Men jag brukar dela på som fan, och har aldrig förlorat ett djur på grund av det. Så kör på bara :P

[Kajsa91]
0

Yeay, då var jag inte helt ute och cyklade ^^

Kan ju dela och lägga i en spann en dag så kanske lite åkt ut i de vattnet xD

[Geekinblack]
0

#5 "Men jag brukar dela på som fan" haha det låter bra om det kommer från dig Dani xD för du har iaf koll på det mesta :P

Jag hade ingen aning om att anubias innehöll gifter ;S

[dynamitella]
0

Haha.

Jag skulle aldrig göra det om jag hade värdefulla fiskbebisar eller räkor däri. Men eftersom det fungerade med körsbären, rainbowsen och alla andra räkor, så vågade jag mig på crystal red/black och tigrarna. Och ingen reagerade alls, så jag kör på som vanligt.

Inte jag heller, förens jag lusläste det på redbee.se för ett tag sen. Alla tjockstammade växter är väl giftiga i någon grad. Därmed speciellt sumpväxter.

[Geekinblack]
0

#8 oooh i see… nä nu när jag vet det så lär jag va lite försiktig :P vill helst inte offra några av mina mollybebisar eller någon annan fisk heller för den delen… eller snäcka…

Men att dela och sen lägga i vatten ett tag som TS sa kanske fungerar :) så den får "gifta ur sig" lite :P