Guppy
Nu är det jag igen som inte kan bestämma mig för vad jag ska ha o inte ha… Såg att någon hade typ tre Guppys (inte Endlers) i ett 30liters nano. Går det? Eller ja, går går det kanske. Men är det okej? Vaf skulle vara max antal Guppys i ett så himla litet kar om man bara har Guppy o något som städar alger (mindre snäcka eller något)?
Njä. Vanliga guppys skulle jag nog inte vilja ha i 30 liter :) OM, i så fall, så skulle jag valt endlers eller vildguppy. Några hanar eller 1 hane + 2 honor. Små fiskar. Inga stora sorter, utan kompakta, små fiskar. Vissa guppys kan ju bli 5 cm stora.
Men jag gillar när man har 5-6 hanar tillsammans bara, utan honor. Framförallt endlers eller vildguppys.
Exempel på små guppys: http://www.youtube.com/watch?v=ZRzCfKYV6Zk
Okej då skrotar jag den idén. Jag gillar inte endlers, men himla snyggt akvarium iaf :)
Det får bli räkor bara då. Eller en kamphane.
Vet du hur stort posthornsnäckor behöver ha? Äpplen vill ha större. Men vill ju ha något som städar lite väl? Vad tusan ska man annars ha i ett sånt litet? Kanske inte behövs något alls iofs.
Posthornsnäckor går jättebra :) 10 kan du utan problem ha där. Om inte fler.
Det finns ju både rosa, röda, orangea och blåa posthorn, så fint med färg kommer det bli!
(Och sen finns det exempelvis galaxyrasboror, om du vill ha någon liten fisk).
Jag har 3 st posthornssnäckor i ett 10 L akvarium och det är helt okej har jag läst,så absolut kan du ha ett antal postisar där i :) Ett tipps: Inred med java mossa och ex hornsväv (stavning) sätt evt en nylonstrumpa över inblåset och utblåset på pumpen (om den är kraftig och pumpar så det blir storm i karet.) Ha tempen på ca 20-24. Nu kan körsbärs/rainbow räkor och posthornssnäckor bo där!
Åh vad vackert det låter! Så ska jag göra! Tusen tack! :D
#5 Det var så lite så! Vill du ha mer råd och hjälp bara skriv så hjälper jag till så gott jag kan :)
Tusen tack! Det lär komma fler frågor efter hand :) Har aldrig haft varken räkisar, mossa eller posthorn förr ^^ En mossboll vill jag också ha i!
Jag kommer evt sälja några posthorns bebisar snart om du skulle vilja köpa några sen när karet är uppe och allting :) Här är mitt akvarium där det ska gå några Körsbärsräkor när min Kampfisk flyttat till ett annat kar:http://dayviews.com/big-bang/505493098/