Äppelsnäckor lägger aldrig ägg?
Har två äppelsnäckor som parar sig hela tiden i stortsätt, men lägger inga ägg. Vad kan det bero på?
Antar att det är parning när dom sitter på varandra typ, himla öppna så man ser in i dom och slänger runt och håller på iallfall.. xD
Dom har hållt på sådär varje dag flera gånger i en månad nu ungefär.
har de tillräckligt stor luftspalt?
6 cm, kanske inte är tillräckligt? Tycker det är så fult så vill ha så lite som möjligt.
Funderar dock på att flytta över dom till ett annat kar där det är 9 cm luftspalt. Är det med för litet?
Verkar som att vissa har såna som lägger i taket, hade varit smart om mina gjorde de :P
5-10 cm har jag läst:)
Får flytta över dom till de andra imorgon och hoppas att 9 räcker :P
Mina lägger på täckglaset om luftspalten är för lite.. Hur stora är dom? Jag har snäckor som inte är stora nog för att lägga ägg som ser ut att para sig
minavitas.wix.com/kennel
#5 Smart att dom gör det! :)
Hmm, kanske som en femma? Kan ta en bild och visa :)
Hmm.. Klurigt det där vart då. Försökte jämföra med mina vita som inte lagt ägg o tyckte att dom verkar jämnstora, sen försökte jag jämföra med en lilla som är vuxen för länge sen och större än de vita snäckorna jag har o då vrkade dom också jämnstora… Jag har inget ögonmått med andra ord :P
minavitas.wix.com/kennel
De kanske är grettna med var de vill lägga sina ägg ?
MIna rosa och lilla äppelsnäckor är ofta uppe om nätterna runt 2-6 tiden och "kollar" läget , antagligen letar de efter en bra plats där det är lagom fuktigt lagom varmt , sen kan mina bara vandra ner igen med .
de kanske kan ta en stund för var honna att hitta en bra plats som hon tycker duger att lägga på =)
äppelsnäckor i sig tycker jag är goa att man kan kontrollera deras produltivitet relativt lätt , mina lägger ägg som bara fan om jag matar de ofta och väl =)
iallafall lycka till med snäcklingarna och kukongerna när de väl börjar lägga =)
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **