Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1444 ggr
Ruined Soul
0

Pansarmalar och Diskus?

Hej,

Har en liten fundering… tanken är att köpa Diskus till mitt stora kar om några veckor tills resterande fiskar har "kommit" in i det. Installerade ett 450liters i veckan.

Har läst att Diskus vill ha lugn och ro och när jag sitter och kollar i mitt kar så ser jag 6 stycken duracelkaniner, i form av pansarmalar.

Finns det en risk att pansarmalarna stressar upp mina kommande Diskus?

Har Rainbow i karet och dom rör ju på sig men inte på samma sätt och efter rådfrågning från olika Zoobutiker så skulle det inte vara några problem. Dom är ju fredliga och är en stimfisk.

Skurtrasan
0

är pansarmalarna aktiva  hela tiden då? jag har med några stycken och mina är hur lugna som helst bara under matdax det kan bli lite bökigt ^^

Livet i varje Andetag

Ruined Soul
0

Ja dom är aktiva hela tiden, kanske lugnar ner sig med tiden, när dom vant sig i karet så.

Diskusarna ska inte köpas förrän om 1-3 veckor så dom har lite tid på sig :)

[dynamitella]
0

Det är väl vanligt att man har Diskus och pansarmalar?

Det är inga problem :) Pansarmalarna håller sig på botten, och bör inte stressa annan fisk nämnvärt.

Ruined Soul
0

Vad bra :)

tesselituss
0

Det är alldeles utmärkt! Jag har corys i alla mina diskuskar. Men, läs på om dem och se till att karantäna och köp ej Diskus ur butik är mitt råd! Kika gärna in på min hemsida och spana om du vill! Www.tessdiskus.weebly.com

Kram /Tess

Ruined Soul
0

OK… varför inte från butik?

Fast jag har faktiskt tänkt att köpa från hobbyodlare som finns på blocket eller så köper jag genom en firma (kan tyvärr inte säga vilken!) direkt från grossister.

Ska genast kika på sidan din.

tesselituss
0

Jag är allergisk mot de flesta butiksdiskusarna då de oftast är felväxta och felskötta. Så utav duktiga odlare eller importöerer så får man oftast mkt bra kvalite och fiskar som blir stora och fina. Nått annat att tänka på, stendker fisk. De blir ofta matvägrare om man inte introducerar dem på rätt sätt.

Kram /Tess

Ruined Soul
0

God morgon!

OK, vad innebär felväxta? Det jag brukar kolla på är hur magra dom är och hur dom blommar ut i färgen. Finns det nått mer att kolla efter?

Vad är rätt introduction för stendker? Gäller detta alla Diskus?

Funderar på att blanda lite olika Diskus… eller ska man hålla sig till 1 "färg". Alla är ju så fina men om man vill att dom ska para ihop sig så kanske man ska hålla sig till samma sort, eller vad tycker du/ni?

Kan ju inte heller ha alltför många då jag även har andra fiskar i karet. Ska man dra till med 5-10 stycken (beroende på storlek) för att få ut nått par?

tesselituss
0

Det man skall gå på när man väljer Diskus är kroppsform(så rund i kroppen utan fenor,ej avlånga), att de är symetriska över pannan, så du kan göra ett kors i mannan så kall den lodrätta linjen gå från ryggfenan, mitten av pannan, mitten av munnen och rakt ner, så inte fisken är sne. Sedan den lodrätta linjen skall gå rakt över ögonen, så den är rak även där. Sedan kollar man på hjälarna, så hjällocken är välutvecklade. Och sticker det ut embran från gälarna kan de tyda på att den haft problem med gälarna. Man kollar även ögonen, att de är små och propotioneliga med kroppen, om de e stora i jämförelse med huvudet så tyder de på en gammal felväxt firre. Ang maten med stendker så är de enbart upfödda på oxhjärta, dvs den tar ingen annan mat utan man får sakta sakta introducera ny mat på ett bra sätt i karantänen. Fisken skall inte lämna karantänen förrens den äter annat än oxhjärta om man vill ha en frisk fisk har jag lärt mig. Jo de kan blanda färger, men viktigt tycker jag är att köpa fisk i grupper, inte ta hem fisk en och en! Utan köp minst 4 per gång för att få dem accepterade i gruppen. Och ALLTID karantäna all fisk. Annars kan de bli en dyr o kortvarig historia…

Kram /Tess

tesselituss
0

För att få ut par bör man ha minst 6 st!

Kram /Tess

tesselituss
0

Jäkla telefon… stavningen är inte den bästa på mobilen!!! Men hoppas du förstår. mannan är pannan, kall är skall!

Kram /Tess

Ruined Soul
0

OK… då ska jag kolla efter detta när jag spanar på dom.

Tack för infon och ha en trevlig helg!

tesselituss
0

Tänk på färgen med, rena fina färger, inget sot på dem. Pigga o allerta, de skall komma fram och fråga om mat när man är vid akvariet, då är de en bra början!

Kram /Tess

tesselituss
0

Ha en bra helg du med! :)

Kram /Tess