Info om räkor tack
Hej! Snart skall räkor inskaffas ! Dem skall bo i ett nanokar på 20 liter och jag undrar vilka räkor som korsar sig . Och hur varmt dem skall ha det och hur strömt dem skall ha det, vet ungefärligt men vill ju vara helt 100 vill ju att dem små djuren skall ha det bra ! :) tacksam för svar
Finns det någon speciell art du tycker om? :)
Ett pH värde på 6.5-7.5 är lagom, 20-25 grader. Lugnt vatten (bara precis så att växterna svajar försiktigt).
Jag rekommenderar alltid Körsbärsräkor eller rainbowräkor till alla nybörjade, eftersom de är de tåligaste i räkvärlden, men förökar sig trots allt snabbt.
Man bör inte blanda arter. Om man gör det så är det viktigt att de inte korsar sig och skapar en "oren" och dåligt färgad avkomma som blir svår att sälja.
Snabba korsningsregler:
Crystal red, crystal black och tigerräkor korsar sig. (dessa kallas caridina cf. cantonensis)
Grön räka och rainbowräkor korsar sig. (dessa kallas caridina cf.babaulti)
Körsbär, white pearl, blue pearl och gula räkor korsar sig. (dessa kallas neocaridina heteropoda/palmata/zhanghjiajiensis)
Jag bruka säga såhär. Om man verkligen vill ha två sorter, så är en neocaridina och en caridina cf. babaulti bra. Alltså exempelvis grön räka + gul räka, rainbow + körsbär eller rainbow + white pearl.
(Man bör inte blanda crystal red/black eller tigrar med andra arter, eftersom de kräver väldigt surt vatten. De förökar sig inte heller lika snabbt, och ommer därför bli utkonkurrerade. Så jag rekommenderar inte de som första räkor eller tillsammans med andra)
Okej! Tack för all infot, är inte så bra på alla arter men såg idag på hornbach ett par söta räkor dem var röd vita, randiga och samma fast svarta. Du kanske vet vilka det är ? Sedan har jag ju amanoräkor som kommer få bo med dem oxå isåfall :)
Det var säkert crystal red och crystal black :)
De rekommenderar jag inte att du köper som nybörjare med räkor. Dels så är de dyrare än nödvändigt i affär, och dels så kräver de speciella vattenvärden.
Amanoräkor bör ha större än 30 liter, då de själv blir närmare 5 cm, och vilda :) Så amanos är bäst för stora akvarium. (Jag har själv haft 3 amanos i 30 liter, och det fungerade inte, då de stressade de andra räkorna).
Jag har själv ett tiotal rainbows, och 2-3 körsbär som jag kan sälja om du är intresserad. Annars finns det fler säljare som jag kan förmedla om det är någon annan art du vill ha.
(Men just crystal-räkor, de randiga, är inte superlätta, och dör ibland lätt, här är en bild: http://sonjac.files.wordpress.com/2008/09/01-0021.jpg).
Ja det var sådana som på bilden :/ synd för dem var ju så fina. Okej! Men då får amanoräkorna bo kvar i 50liter akvariumet då :) men hur ser dem räkorna ut som du skall sälja ? Har du någon bild ? :)
Det låter som en bra idé :)
När du har haft andra räkor i några månader, och verkligen ser att akvariet är i balans och att allt går bra, så kan du övergå till crystal red/black i grad C-B (det är lite genomskinliga partier på dem, så de är billigare). Eftersom de inte är hårt avlade, så är de lättare att ta hand om.
Så det är inte hopplöst alltså, att skaffa sådana senare :)
De räkorna som jag säljer ser ut ungefär såhär nu. Vissa är lite gula, vissa gröna, vissa genomskinliga.
Ser ju ut som små amanoräkor :) hade du körsbär oxå ? :) och hur stora blir dem ? :)
Nja, dessa blir bruna, orangea, gula och gröna :) Amanos får inte färg. Men de påminner om dem, ja!
Ja, jag har ca 3 körsbär kvar. Bara småttingar (1,5 cm).
Båda sorterna blir ca 3 cm. Som normala räkor alltså :) De kan inte para sig med varandra, men båda arterna får ungar varannan månad.
Okej, men jag tar dem gärna om dem finns kvar i nästa vecka då kampisen skall flytta till en kompis, men hur många får plats i karet då ? :)
Okej :)
Ja, jag har ett 30-tal, och 10 ska bort på måndag.
Ett 10-tal är en bra start. Jag tar i vanliga fall 25 kronor styck, men behöver bli av med dem.
Så 10-13 stycken kan du få för 250;- inklusive frakten (som går på 60 kronor).
Okej det blir nig bra, skulle vilja ha dem tre körsbär bland dem 10 räkorna om det är okej ? Men är dem lätta att få sålt ? Eftersom dem förökar sig fort ? :)
Nog "
Jaja, det räknade jag in :)
Ja, de är enkla att sälja. Och om ingen i ditt område vill ha, och du inte kan eller vill skicka, så kan man ofta byta dem mot något roligt i djuraffären.
Okej :) toppen! Skall bara checka en gång till kompisen men är nästan helt 100 på att hon kan ta honom annars så har jag en petbox som bara står här hemma som han kan få bo i :)
Inga problem :) Tänk på bara att jag bara kan skicka måndag-onsdag nästa vecka, och att pengarna måste hinna nå mitt konto dagen innan jag skickar. (Jag har swedbank, och det kan ta ett dygn extra innan jag ser pengarna beroende på den andra banken).
Var bor du? Bor du i skåne kanske du kan hämta dem och slippa frakten. Annars skickar jag :P
Jag bor i Göteborg , har Swedbank jag med och det e ju bra :) kan du skicka på onsdag då ? För han flyttar på tisdag (kampisen)
Ja, jag kan skicka på onsdag om du vill det :) (annars kan jag skicka på tisdag).
Du kan skriva ditt namn och adress i ett personligt meddelande på måndag eller så, så skickar jag mitt kontonummer :)
#16 Flyttar kampisen på tisdag så kan hon ju alltid skicka på måndag-tisdag, paketet kommer oftast fram 1-2 dagar efter det skickats. Så får du dem snabbare. :)
#17Yes det gör jag ! #18 kom på det :)
förlåt om jag kapar tråden lite,men hur många räkor kan få plats i ett 10 lites kar? Min kanmpfiska ska flytta till mitt 45 liters kar snart när jag blivit av med mina Guppy yngel,och då hade det varit kul om några räkor kunde flytta in i hans nuvarande hem :)
10 liter är för litet tycker jag :) 20 är lagom.
Men om du envisas, så säger jag 5-6 räkor. De kommer få ungar, så börja inte med fler än så.
Föresteglömden! korsar gula och röda körsbäsrräkor sig?
Ja, det står i mitt första inlägg i tråden.
#21 http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3 ;)
Tack för info!
#23 haha oj jises jag har blivit blind,läste igenom inlägget flera gånger ^^
Det är inte ytan som är liten, utan vattenvärdena är svåra att få rätt.
En räka kommer dö vid minsta lilla nitrit, medans en Kampfisk kan leva i sin egen skit :)
Lika så förökar de sig, som jag sa. 10 liter är för lite helt enkelt.
#25 har haft räkor däri förut och det gick hyfsat bra ;)
Sen har jag ju 4 akvarium till där några räkorna kan vara i om det blir över befolkat i 10 liters karet,jag bytar i bringare vatten per vecka som du sa att jag skulle göra i en annan tråd för länge sen, så det blir nog inga problem :)
Du gör som du vill :) Går det bra så fungerar det ju.
#27 Ja men tack för varningen iaf :)