Testa på att odla?
Jag har haft akvarie under en lång tid nu och under den senaste tiden så har jag blivit mer och mer sugen på att testa på och odla.
Tänkte att svärdbärare kunde vara en bra "första odling" då de ska vara väldigt lätta till att leka.
Dock har jag lite funderingar då jag inte vill ta mig helt med vatten över huvudet.
Jag har läst att det kan bli väldigt många under 1 och samma gång. Skulle man då kunna låta henne föda några i det vanliga akvariumet och sedan flytta henne mitt i allt till ett annat och sedan flytta tillbaka henne när hon är klar? Eller skulle detta stressa henne allt för mycket?
Hur mycket plats behöver ynglen ha för att växa till sig?
Skulle man kunna ha yngeln i en genomskilning låda med växter och allt? Eller måste man ha ett glasakvarium?
Ungefär hur många honor/hanar ska jag ha ifrån början? Hade tänkt mig 2 hanar och 4 honor.
Behöver yngeln någon speciell mat och behöver föräldrarna det?
Väldigt tacksam för svar då jag verkligen vill vara säker på att jag klarar av detta och att det funkar bra =)
Hejsan ! =)
Jag har svärdsbärare i mitt ena 200 liters ,vet inte om dina kommer vara samma i beteende men jag kan bara ha en hanne till mina 4 honor , provade ha 2 hanar och 4 honor precis som du säger men de var omöjligt , den "större " hannen jagade halt ihjäl den andre så fick flytta han .
Vet inte om det är något jag ahr läst eller fått för mig men för att hanarna inte ska vara så aggresiva mot varandra behövs rejält med honor , alltså över 10 st till varje hane . men absolut inte säker på att det stämer bara något jag fått för mig =)
yngel får du relativt lätt , jag kör med "starkast överlever" prinsipen så jag låter honorna födda i akvariet och låter naturligt urval skötta resten .
Vad gäller foder ger jag mina blandat av det mesta krosat flingfoder ,maltabletter,svarta mygg, egenfångade och tillreda pungräkor(helt galna i det ) grönsaksmix på squash och morötter som jag gjort och fryst till små kuber i sånna mygglarvs kartor man kan köpa i djuraffären.
morötter är ju bra om man har oranga så de får karoten i sig =)
Skaffade dessa skönheter i januari månad och nu har jag runt 45 st "ungdommsyngel" i karret , runt en 2-3 cm.
Gillar svärdsbärare som levandefödare , starka fiskar och praktfulla =))
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **
Svärbärare är riktigt stiliga tycker ja! =)
Tack så mycket för all infon!
Kanske det är bättre ifall jag kör på 1 riktigt stilig hane då och 4 riktigt fina honor!
Ungefär efter hur lång tid är det rimligt att sälja dem? :)
hmm mina yngel jag får byter jag med djuraffären mot växter och rabbat när jag handlar där så vet inte riktigt ^^, jag ger dem mina till dem när de är ungefär 3,5 centimeter =)
Gött! Då ska jag ta och snacka med lite djuraffärer då och se vad dem säger! :) Efter hur lång tid tar det tills de är så stora? =)
relativt lång tid par månader minst , fast sen kan man ju ge dem bättre mat än vad jag gör , som typ artemia och sånt =)
#4 det är olika,matar du med ex svarta mygglarver,artemia osv går det mycket snabbare,om du ist skulle mata med bara flingfoder så växer dem mycket långsamare ;) Dem ska iaf vara minst 2 cm innan man säljer dem eller flyttar dem till ett annat kar :)
man brukar säga att det minst går 3 honor till en hane. men har man fler än 5 honor kan hanen bli stressad och behöver då en killkompis att dela honorna med.
#7 jag har hört att minst 2 honor per hane men givetvis är 3 bättre
ok. det är klart det går med två, men risken är stor att honorna blir skygga och gömmer sig :)
Men om jag har fem honor och två hanar då? Blir ju lite mer variation på yngeln med fler hanar :P
#5 o #6 vad är artemia för något? Tar jag då och blandar de med flingfoder eller ger jag bara det och svarta mygglarver? :)
jag kan ingenting om artemia , tycker de verkar onödigt invecklat foder .
men de fungerar säkert om man har tid att hålla på med det och donna =)
Artemia är små kräftdjur har jag för mig =)
Aha okey :) Men det funkar att skippa och ge dem de eller? =)
ja visst det är inget måste =) , de finns ju många andra foder man kan ge dem =)
Hehe okey =)
#14 svärdbärare är ju lite som Platy och molly och jag har haft Platy yngel som bara åt flingfoder och bodde i ett 30 liters kar. Efter ca ett halvår var dom runt 2 cm.
Har molly yngel nu som får svarta mygg iallafall men dom är bara 3 veckor men verkar växa snabbare än vad Platy ynglen gjorde ;P
Har även märkt något annat med yngel och det är att mina Platy yngel som växte upp i 30 liters akvariumet blev ca 2 cm på ett halvår, medans ett annat Platy yngel som på något sätt lyckades hålla sig undan alla fiskar (och därmed överleva) i mitt 375 liters kar växte och blev lika stor som dom andra ynglen på knappt två månader! Så dom växer nog snabbare om dom bor större också :P
Interessant! :D
Hade tänkt låta dem växa upp i cirka 50 liter eller så :) Vad tror du om det? :)
#16 Jag tror att det blir jättebra :) önskar att jag hade ett större till mina molly yngel men jag får klara mig på 30 :/ så fort några av dom blir större än att dom går in i en platys mun så ska dom flytta till ett 150 liters iallafall ;)
Men när du fått yngel så är det inte så konstigt om dom inte fattar att dom ska äta det första ett eller två dygnen xD
Första dygnet behöver dom väl inte mat för att dom har gulesäcken kvar men sen får man försöka att mata med pyttesmått. Mina yngel fattade inte att dom skulle äta flingsmulorna förns tredje dygnet och nu efter tre veckor så förstår dom att svarta mygg är ätbart oxå :P
Har två äppelsnäckor som städar åt dom också och ynglena älskar deras broccoli och morötter och algtabletter :P (när bebisarna har ätit så simmar dom omkring med magen rund som en boll hihi)
#17 Hehe okey :)
Vilken tur att du sa de om maten. Känner att jag hade stått vid akvariet med lite halvt ångest över att de inte äter annars haha ;)
Åh vad jag längtar till att pengarna ska komma så jag kan starta upp detta projekt! :D