Kampfisk från affär?
Råkade av en slump få syn på ett fint HMpar hos min affär, hanen var faktiskt riktigt fin och någon copper steelgray variant, samt honan till var cambodian red. Väldigt billigt för såpass fina fiskar.
Blev nu lite sugen på att köpa dem, även om jag egentligen inte är så förtjust i HM…
Efter allt krångel med importen så hade det varit kul att bara faktiskt åka och hämta hem denna fina hanen.
Vad tycker ni? Ska jag vänta tills Plakat hämtar hem eller slå till?
Jag tycker att du ska fundera under dagen och känna efter ordentligt om du verkligen vill ha dom och sen kan du åka och titta på dom igen och om dom e kvar så känner du väl om ödet vill att du tar hem dom ;)
Man känner ju oftast om det tar emot eller om man vill och vill och bara MÅSTE ha något :) känn efter och avgör ;)
jag tkr du ska köpa honm!! vill gärna se honom också!
Har kikat två ggr innan redan så hunnit fundera noga, han och hans flickvän fick följa med hem. Ville inte haft någon hona men dom ville bara sälja i par, så fick bli henne med.
Ångrar mig inte en sekund nu, honan var faktiskt jättefin, och hanen snygg som få!
Här kommer bild på honom, och han är steel blue i färgen, var i affären han mest såg bara grå ut. Han går alltså typ från nästan ljusblå i vissa ljus till stålgrå. Tyvärr bitit sig på vägen från affären, men jag hoppas verkligen det växer ut…
Ville inte blända honom med blixten så bilderna är lite suddiga tyvärr :/
Jättefin ju! :D jag tycker att det är bra om man kollar på något man vill ha två-tre gånger för då har man ju känt efter noga och då ångrar man sig inte :D
Nej precis, och det känns bra nu faktiskt. Bara hans stackars fenor växer ut igen och han blir lite större så!
Honan försökte jag först släppa ner hos fjärilarna, men hon blev livrädd så får umgås med mes-guramisarna ist!
Jätte tjusig :D Kom din andra Kampfisk aldrig fram,altså den du beställde?
Den dog tydligen!
Vilken fining! Och han är steel blue, det som är skadat kommer växa tillbaka och bli fint igen om inom nån månad :)
Kom på nu när du fick frågan om din beställda hane, jag visade nog aldrig någon bild för dig på honom (död då). Så lägger in den nu här. Det luktade inte nådigt när han kom fram och vattnet var dimmigt så det tyder ju på att han hade varit död ett tag..
Vilken fin fisk du fick med dig från djuraffären, ibland kan man göra riktiga kap! :)
Nej vad synd att den dog! Fick du pengarna tillbaka eller är det en risk man måste ta?
Ja han var faktiskt fin, men ganska liten (?). Tänkte spegelträna och mata på honom rejält. Han är förövrigt väääldigt nöjd med sitt förhållandevis stora hem på 30L. Inget skumbo tyvärr, vet inte om han ens kan bygga men det spelar ju mindre roll egentligen.
Tog väldigt lång tid innan han reagerade på sin spegelbild men nu har han tuffat till sig lite iaf.
Kastar in en dålig bild på honan med, som är en cambodian red(?) men hon är nästan lilaaktig irl och inte riktigt så röd som bilden… Verkar ha något copper/platinum anlag också men det får nog Linda avgöra!
Honan är rejält mycket större än hanen, och har jättefina fenor: inte som på bilden att de ser bitna ut.
Man får pengarna tillbaka för fisken men inte för frakten, förståeligt men surt eftersom det är frakten som egentligen kostar så att säga…
Fina! :)
Himla synd man inte kan ha många hanar tillsammans.
Hade varit skit vackert att ha ett stort akvarium med 6-7 st såna i olika färger ^^
Ja fast du kan ju ha flera mindre akvarium bredvid varandra med en hane i varje, kan bli himla snyggt och effektfullt det med! ;)
Om hanen spänner upp sig till fullor på bilderna så är han tyvärr inte HM, utan superdelta. Även honan, hon är inte HM, utan snarare delta.
Honans färg skulle nog kunna vara pink pastel, eftersom hennes kropp skimrar så är hon nog pastel iaf :)
Jaha där ser man… Blivit lurad också. Det här med kampfiskar verkar vara olycksdrabbat för mig. Kul att veta färgen på honan!
Det är nog så att grossisterna inte vet vad deras fiskar är för nåt, eller så kollar de bara inte upp det med uppfödarna de tar hem från.. Så djuraffärerna går ju bara efter vad som står på deras beställningslista och kollar inte upp noga de heller (de vet nog inte ens vad de ska kolla efter) -.-
Big surprise, borde jag ju tänkt på liksom…
Kan glatt meddela att kamphanen, som numera är benämd STEN, efter sin grå färg: Blivit himla aggressiv av spegelträningen, precis som jag hoppades. Han gick ifrån att vara livrädd och fly från sin spegelbild till att vara som tokig. Nu får jag inte ens kika för nära, då blir han jättesur.
Fick en dos svarta mygg idag och det var smaskens, nästan godare än artemia tydligen. Kommer fortsätta variera kosten men givetvis inga röda mygg. Hade också gärna velat se honom bygga skumbo, så man vet att det inte är något fel på honom iaf.
Skumbo bygger inte alla hanar hela tiden, det är ofast yngre hanar som bygger hela tiden. Äldre hanar bygger då och då när de blir triggade eller man jag har märkt, vid vattenbyten :) Så att de inte bygger betyder inte att det är nåt fel ;)
Vad kan det vara för andra anledningar till att en hane inte bygger bon?
Depression :) Dåligt vatten, fel temp, sjukdom, fel foder, brist på intresse, gener, slumpen?
Massa saker. De är ju individer också, så det skiftar.
Nej men hur vet man om de kan eller inte kan? Skulle ju inte förvåna mig om jag fått en hane som dessutom inte kan bygga heller ;)
Sätt ner en hona i ett glas och se hur han reagerar ;)
Nu när jag tände, så hittade jag ett jättefint skumbo som han byggt under natten. Tjockt var det också! Inget fel på killen i alla fall så det var skönt att veta :)
Det kunde jag gjort, så långt tänkte jag inte ens :) men nu verkar han vara normal på alla vis i alla fall, om än ingen HM :p