Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1754 ggr
rosablomma
0

Bra pump till 54l

Hej.

Skulle behöva tips på en bra ikke yngelätande pump till mitt 54l akv jag tänkt starta upp.

Hade en hailea? pump till akv innan som var suverän, men hittar ingen affär som säljer :S

Tanken är att lite räkor, äpplen och yngel ska få bo i de akvariet

Tacksam för tips :)

evis2
0

Undrar jag också.

Min pump är för stark för mina små yngel. Och idag hade ett yngel fastnat och dött pga att jag satt den så närma hörnet som möjligt för att det skulle vara lugnare i karet.

Måste köpa en ny imorgon.

Banankaka320
0

Man kan ju rikta pumpen mot glaset så blir det lugnare ström :)

[Kajsa91]
0

Sätt en sån tunn stumpa på att dom inte kan sugas in, och "blåser" det ut för mycket så sätt något över där.. Tex ett finger från en vante ^^

Kanske kan funka..?

[dynamitella]
3

Nu måste jag komma med tips!

Köp valfri Aquael fan plus och ta av kåpan som sitter runt filtervadden :)

Vadden kommer stanna, eftersom det finns ett rör i mitten som håller fast det. Små tetrayngel kan simma in i vadden, men inte dö eller skadas (lika så räkbebisar).

Jag har alltid mini-varianten till allt mellan 10 och 60 liter. Just eftersom den är inställbar ganska rejält i flödet.

På bilden är ett annat filter, men det är så jag menar :) Att man tar bort kåpan. http://www.kubazoo.com/bmz_cache/9/91dd4b42220fa9fa14ab7858c24da212.image.350x350.jpg

rosablomma
0

Kanon bra tips, tack så mycket. Nu ska jag ut på jagt efter en sådan :)

Kiyona
0

Sen finns ju även hangon filterr. Har högkapacitet, lätta att rengöra samt billiga att köpa.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[dynamitella]
0

Jag har inte lyckats hitta något bebis-säkert hang on.. Något tips? :)

Kiyona
0

Har endast hört/läst detta men själv har jag aldrig använt mig av hangon filter till mina mndre yngelkar utan använt luftdrivna hörnfilter med kol tillsammans med elite luftdrivet filter med skumpatroner och sedan satt strumpa för vanliga eheim innerfilter i de större karen….

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

evis2
0

Köpte ett Sera Billifilter. Funkar jättebra, inga yngel som kan sugas in där och äppelsnäckorna älskar att sitta på filtret och mumsa i sig gott som fastnat där.

Men det är inte så snyggt precis, några förslag hur man kan gömma filtret?

Hur ofta ska det göras rent och bytas? Än har jag inte gjort rent mitt, hoppas snäckorna har skött det.

Pumpen dånar lite, några tips?!