Äggskal, äppelsnäckor?
Nu har jag äntligen fått mina små äppelsnäckor från Malin här på iFokus men djuraffären har slut på kalksköldpaddor hela tiden och när dom äntligen haft leveransdag och jag var dit så hade dom glömt beställa >.< och jag vill att mina små äpplen ska få sitt kalk! Måste vänta tills typ nästa onsdag innan dom förhoppningsvis fått in nya kalksköldpaddor…
Så, hur gör man med äggskal? Jag vet att många använder det ist för sköldpaddorna och dylikt men jag har aldrig uppfattat hur man gör! Har äggskalet redo, men hur smått ska det krossas? Ska det hällas ner i vattnet? Ska jag lägga det i något och försöka hålla det på botten?
Tacksam för svar! :)
Bifogar en liten bild på beby äppelsnäcka som heter Cherry ;) dom blir olika mkt rosa beroende på vart i karet dom befinner sig xD
Jag krossar kokade äggskal till 2-4 mm små smulor,(ta bort den tunna hinnan först) sedan har jag ett stort platt snäckskal jag sätter smulorna på och sedan lägger det försiktigt på akvariesanden :) Du kan hälla det rakt ner i vattnet om du vill men jag tycker det såg lite snyggare ut om det ligger i en liten "behållare". Jag har för mig att man kan sätta det i akvarie filtret också.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#1 Okej :D tänkte att det kanske flyter omkring och ser äckligt ut? :S men man kan inte veta förns man har provat :) äter dom något av det eller är det bara vattnet som ska bli kalkigt? Lite dum fråga kanske men ändå :P
Jag hakar på här, hur ofta ska man byta om man kör med äggskal? Är det ett helt ägg ni lägger i eller krossar ni bara ex halva?
Kom på en sak… kan man typ diska en gammal snusdosa (diska supernoga förstås) och använda som "matskål" till snäckorna? Att lägga äggskal i tillsvidare och sen använda som matskål för grönsaker och dylikt?
Vill helst inte använda ett metall lock från en glasburk för det kanske avger metaller eller nått (vad vet jag) och något annat hittar jag inte… plast avger väl inget farligt, gör det?
#2 Nej det sjunker :) Jag tror äggskalen kalkar vattnet så snäckorna får i sig det på så sätt.
#3 Ingen aning faktiskt. Jag brukar byta ungefär 2 ggr i månaden. Jag brukar krossa ungefär ett helt ägg.
#4 Jag vet inte, frågan är ju om det endå kommer finnas kvar lite snus/smuts partiklar även om du diskar. Dessutom bör du nog inte använda diskmedel heller(tror jag) då det kan vara giftigt för fiskarna. Jag brukar bara lägga ner grönsakerna på gruset :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Tack för svar! Och att jag fick lägga mig i
låter billigare med äggskal än sköldpaddor 
Jag sökte runt lite på internet och det verkar vara fler som använder snusdosor som matskål :) jag tänkte att eftersom man skickar äpplena i en dosa så borde det ju vara okej just den delen med att det luktar snus :/ men jag kokade en dosa nyss efter att jag diskat den i hett vatten (uten diskmedel) så det borde inte vara någon fara för allt smuts och sånt som ev är kvar efter diskning i hett vatten försvinner väl förhoppningsvis när man kokar den.
Tog även skal från ett helt kokat ägg och tog bort hinnan och krossade det och la det i dosan och det täckte i stort sett hela botten på dosan :P blötte ner "pulvret" lite innan jag sänkte dosan och allt stannade kvar utan att flyta upp :D