ytterligare fisk idag
hade inte räknat med att få en massa fisk när jag åkte till en person för att ta en fika
de hade så många fiskar att det knappt fick plats i akvariumet så de frågade om jag ville ha en drös fiskar
fick ett 20-30tal Platy och runt 6 st skäggmunsmalar med mig hem, förlorade en Platy under färden hemåt men det var så många i just den påsen (hade inte så många påsar)
nu måste jag få tummen ur röven och fixa mer glaslister till att göra filterhörnor och sedan beställa en filtermatta så att jag kan dela upp mina fiskar lite, tycker att det är trångt i ett 96liters akvarium med dessa fiskar
19 neontetror
10 glödbandstetror
14 zebrafiskar
20-30 platy
1 dvärgbotia (ska beställa några till snart)
4 svärdbärare
ca 20st malar
4 st metallpansarmalar
4 st urguppy
2 kardinalfiskar
och sedan är det nog någon sort till som jag har glömt bort i min fisksoppa
får se hur jag delar upp fiskarna sen då jag har fått igång det andra akvariumet i ställningen
Det blir ju väldigt trångt det där!
Försök få igång ett eller ett par akvarium till där du har fiskar med samma krav i temp/ph/storlekskrav i rätt akvarium..
Och fram till dess.. Var noga med nitrittesterna och vattenbytena
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Hoppsan ja. Du kommer behöva antingen 1x200 liter eller 2x100 liter till för att det ska fungera.
Lycka till.
jag har en ställning med 6st 96liters akvarium, har planer för 3 av dem akvariumena
ett med räkor
ett med Guppy endelers
ett med växter resten kommer jag att dela upp dessa fiskar i men jag har lite som jag måste skaffa som är nödvändigt som doppvärmare, glaslister till filterhörnorna och filter, ska köpa filtret om någon vecka 1x1m 3cm tjock 404 kr inkl frakten pumparna har jag redan, glaslisterna ska jag bara få tillskurna sedan några begagnada doppvärmare
har ju ett 200 liters akvarium men det ska mina Malawiciklider få
har köpt 5 golden och 6 st hongi (men fick 10 hongi, 1 Röd zebra och 6 st skäggmunsmalar för samma pris) ska skaffa några mer röda zebror så att den ensamma stackarn slipper känna sig ensam
just nu är de i ett 96 liters akvarium på uppväxt
hmm får nog ta en doppvärmare till mitt 200liters akvarium först så att jag kan flytta ut malawina till det akvariumet först
hur tycker ni att jag ska dela upp dem i 2-3st 96liters akvarium
dvärgbotian vill ju ha MINST 100 liter. skäggmunsmal likaså.
Ge dem större än 96 liter eller sälj dem är mitt tips.
enligt zookoll så vill dvärgbotia ha minst 60liter och jag köpte den då jag hade ett 63liters och akvariebutiken gick in på datorn och kollade den infon som de hade fått och där stog det 60liter
http://zookoll.se/dp_artarkiv.php?go=info&id=1252&site=1
vet att skäggmunsmalen ska ha minst 100liter men jag pratade med en uppfödare som sa att det enbart handlar om 4 liter och det går bra med enbart 96liter
har 6 malar som kommer bo i ett 200liters tillsammans med några malawiciklider
Jag tycker att det känns lite.. elakt (?) kanske är fel ord, att snåla med vatten till fiskarna.
Jag menar, hur självisk ska man vara? Det är väl bara att skaffa fiskar som mår bra så det räcker och blir över? Man behöver inte alltid pressa reviren och vattenvolymen bara för att en sida säger det på internet, eller att en bekant har det.
Det är ju bra mycket bättre att dra i lite med volymen per fisk, än att snåla?
Eller är jag den enda som känner så? Jag säljer alla mina fiskar idag utom två galaxys, yngel och kuhliålarna. För att jag tog mig vatten över huvudet. Resultatet är fiskar med sabbade fenor och röta, FAST internet säger att volymen är ok.
jag får inte in något mer akvarium här hemma hur jag än vrider och vänder på det har ju
ett 325liters till 4st reeves kärrsköldpaddor
ett 200liters akvarium som ska bli malawiciklidakvarium när jag köpt en doppvärmare
ett 35 liters akvarium till min kampfisk
ett 63 liters akvarium som jag också kommer ha en Kampfisk i senare
en ställning med 6st 96liters akvarium
sedan en stor bur som jag har min landsköldpadda i
jag har ju planer på att dela upp dem så att det inte är så mycket fisk i varje akvarium, det är bara provisoriskt att jag har mycket fisk i ett akvarium
det blir 2 men troligtvis 3 akvarium som jag kommer dela upp alla fiskar i ska bara se hur jag ska dela upp dem
ja men SÄLJ några fiskar istället, varför ska du trycka in dem på så liten yta?
varför ska jag sälja när jag kan dela upp dem i flera akvarium?? sedan är det ingen som vill köpa sådana här fiskar vid norska gränsen utan det är avlivning som gäller och då måste jag köpa mer fisk igen om en månad när mina akvarium är redo för fisk
kommer snart att dela upp dem om jag kan köpa en doppvärmare till mitt 200liters akvarium nu i helgen, ska ner och diskutera ett pris med min akvariebutik om en begagnad för då har jag ett 96liters akvarium som några kan flytta in i så fort jag fått ur mina små Malawiciklider ur det