Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2466 ggr
[ElisabethYL]
0

Lite praktiska frågor

Hej!

Tänkte skaffa två 150-liters akvarium och vill kolla lite med er först…

1. Om jag fattat rätt är det bra om man köper akvarierna, låter de stå med bara sand, vatten och pmp i en vecka - sen med växterna i en vecka innan man köper fisken. Är det riktigt?

2. Tänkte ha en rot i varje akvarim, det borde väl gå bra om man lägger det i ett annat kar och byter allt vatten varje dag…

3. Ifall man behöver silicona om akvariet - vad ska man tänka på?

Dessa fiskar hade jag tänkt mig:

Akvarium 1

Fläckpansalmal

10 st Neontetror

5 st molly

1 st kampfisk

5-10 st Malawiciklider

5 st eldstjärtar

Akvarium 2

Borstmal

10 st Kardinaltetror

10-20 st guppy

5-10 st svärdbärare

1 st kampfisk

10 st zebrafiskar

Skriv gärna om jag har missat någonting.. Tex för högt eller för litet antal fiskar, om arterna inte går ihop osv. Malawiciklider vill jag absolut ha, ev blir det på sikt även slöjstjärtar i det akvariumet, men inte bestämt än…

Imitra
0

ang. akvarium 1. eldstjärtar ska ha 200 liter så dem går bort.

pansarmalar vill ha 20-25 grader och kampfiskar vill ha runt 27-28 så välj bort kampfisken skulle jag säga. Sen blir det ett mycket mer harmoniskt akvarium om du väljer kanske att antingen ha tetror, molly eller malawi och inte allihop.

Det du beskriver att du vill ha skulle jag kalla en ren fisksoppa Flört

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Mysisa
1

Vill du ha en Kampfisk så rekomenderar jag att ge honom ett eget akvarium. Dom kan vara aggresiva mot andra fiskar eller så blir dom "mobbade"

minavitas.wix.com/kennel

[ElisabethYL]
0

#1 Fattar jag dig rätt nu?

Malawi och ev slöjstjärtar ihop med nån mal eller bara malawi och mal?

Akvarie 2 tror du blir bra?

Akvarierna ska troligen stå i två olika rum Oskyldig

Om eldstjärtarna behöver större än vad jag kaan ge de så ska jag självklart inte köpa sånna.. Flört

Fisksoppa? Den var nästan komisk… Hörde en historia en gång om en som köpte bil. Så sa bilhandlaren att om du får soppatorsk så fyller du på tanken där och pekade på tanklocket. Köparen körde bilen och bensinen tog slut, då kokade han torsksoppa och hälde i tanken, vapå bilen inte startade något mer…

#2 Ok, det har jag tyvärr ingen möjlighet till, så då får väl kampfisken gå bort… Har inte haft fiskar på evigheter, så då är det bättre att fråga lite "dumma" frågor än att djuren får ta smällen..

Mysisa
0

Du får ställa hur många "dumma" frågor du vill :D

bättre att du frågar här än på djuraffären som säkert hade tyckt att alla fiskar du räknat upp + några till ska funka ihop.

Vill du ha Kampfisk så kan du alltid köpa en hona eller två. Dom är oftast inte lika revir hävdande. Jag har mina med skalarer och det funkar hur bra som helst

minavitas.wix.com/kennel

Imitra
0

Med fisksoppa menar jag att du vill ha en massa olika fiskar , och att de flesta inte riktigt "hör ihop" med varandra och behöver vara i större stim, så det blir liksom en soppa av alltihop ;)

Jag låter någon annan svara om malawicikliderna, de är jag inte alls duktig på!

Madamej.blogg.se

Randen
0

malawi cikliderna skulle säker äta upp tetrorna och mobba allihop för malawi ciklider funkar bara ihop med andra malawi ciklider(och en få andra fiskar).

Randen
0

lite fakta: för länge sen skapades enn sjö som heter malawi sjön i afrika där skapades malawi ciklider nästan för själva. så därför är dom bara "vana" vid varandra.

[ElisabethYL]
0

Ok, men då får det väl bli ett malawi-akvarium. Fast kanske inte blir riktigt 150 liter bå… (kanske får trängas på ca 100 liter) Finns det någon mal som går bra ihop med malawi? Vilken typ av akvariuom trivs malawisar bäst i? Högt 8-kantigt eller vanligt med lång sida?

#4 i mina ögon är det den här ekvationen som gäller: Djuraffär=affär=sälja Flört

Tänkte köpa tillbehören på djuraffären i Åmål eftersom det är min närmaste djuraffär som inte säljer levande djur. Är det något foder som är speciellt bra eller dåligt?

klon
0

Jag skulle inte rekommendera dig att blanda någon annan sorts fiskar med Malawicikliderna. Dessa finns ifrån lite aggresiva till mycket aggresiva mot andra fiskar. Även de minst aggresiva utav dessa skulle nog göra livet ganska kort för de flesta andra fiskar.

Själv så har jag ett Malawiakvarium, ett annat akvarium till en kampfiskhane och ett tredje för sällskapsfiskar (som Guppy och fembandsbarber mm).

Har däremot läst att minsta rekommenderade akvariumvolym ska vara 200 liter. Jag kan verkligen förstå varför du fastnat för Malawiciklider - de är VACKRA att titta på.

Lycka till! Glad

Ninja
0

Nu har du ju valt bort eldstjärtarna redan, men de är väldigt aggressiva mot artfränder och ska bo ensamma. Pansarmalar vill däremot gärna ha ett stim.

Sedan så låter "akvarium 2" högt belastat - väldigt många fiskar på en inte allt för stor yta. I synnerhet med tanke på att levandefödarna ynglar av sig i massor. Vet heller inte vad en borstmal är? Testade googla men får inte fram någon fisk som heter så. Har du latinskt namn på den, eller kanske ett annat handelsnamn som du känner till?

Ska du ha ett malawikar så tänk på att de vill ha hårt vatten och högt pH, ha gärna mycket sten, bygg grottor etc. Växter som anubias och vallisneria (om de inte blir uppgrävda, men anubias växer lätt fast på stenar) brukar gå bra i malawikar. Undvik rötter, eftersom de sänker pH och kh på vattnet.
Sedan har ju olika malawiarter olika behov på storlek, så kolla vilka arter du är intresserad av som kan tänkas passa i ett 100-literskar. Segelfenspleco brukar fungera med malawi, de blir dock för stora för 100 liter. En ancitrus borde dock kunna gå.

[ElisabethYL]
0

Kollade lite, men hittar bara namnet A. cirrhosus. (tror det där A. bara är någon förkortning)

Det kanske blir ett 200-literskar, med tanke på att jag satte 150-liter utifrån att jag vill inte ha mer än 300-liter totalt…

Ancitrus - menar du Ancistrus multispinnis?

Kanske är självklart, fast inte för mig Flört

Har för mig att det finns någon riklinje - inte mer än x kg fisk per 100 liter vatten, men vet inte hur mycket fisk.. Oskyldig Säkert olika för olika arter också..

Ninja
0

A:et står för Ancistrus. Det finns många sorters ancistrusar, hybrider mellan arterna etc, ofta är det mycket svårt att skilja dem åt.. så man säger kort och gott Ancistrus, eller skäggmunsmal som jag tror är det vanligaste handelsnamnet. På zoopet använder man sig av Ancistrus sp. sp står för "species" och det skriver man när det handla om en obestämd art. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

ivanhoe81
1

ett rent malawicilkids akvarium är fint, känner en i säffle som odlar just hongi, rödzebra och en till, du kan få nr till honom så kan du ju köpa av honom

håller själv på att göra om mitt 200liters till malawi akvarium där i kommer jag ha

• Golden
  • hongi
  • rödzebra
  • ancistrus

och Ancistrus kan du få av mig har nog runt 20st här hemma

ser att du även valt zebrafiskar i akvarium nr 2 de vill oftast ha lite kallare vatten

synd att du enbart vill ha max 300liter vatten för en Kampfisk behöver inte större än 30liter vatten

har för mig att det är max 5cm fisk per liter vatten

[ElisabethYL]
0

Tackar, men har en sak jag måste ta tag i först, även om det verkligen tar emot att göra det. Men det måste göras…

[dynamitella]
0

Ivanhoe.

Du säger 5 cm fisk per liter vatten, jag säger 5 liter vatten per centimeter fisk.

[ElisabethYL]
0

5 liter vatten per centimeter fisk känns på något konstigt sätt rimligare för mig.. (fast det kanske beror på att jag växt upp med typ att en dvärgkanin som inte springer ute minst 2-3 tim/dag behöver minst 4 kvadratmeters bur..) Har fått höra både det ena och det andra om mina bur-idéer.. Flört

[dynamitella]
0

:) Skönt att höra. Jag tänker lika dant.

Men det gäller självklart inte tetror, killis, kampfiskar och andra småfiskar :) Utan fiskar med mer kött på benen. Exempel:

Palettciklid: Hane, 10 cm + Hona 5 cm. 75 liter.

Ancistrus: Hane 10 cm + Hona 10 cm. 100 liter.

Segelfensmolly: Hane 6 cm + hona 6 cm. 60 liter.

Sen kan man ju kombinera de olika arterna fritt :) Men ögonmåtten måste stämma. Inga fiskar ska behöva röra vid varandra, och alla måste ha sina egna revir.

ivanhoe81
0

jag har hört att det är fisk upp till 5 cm per liter fisk inte tvärt om, har för mig att det står så i L80 om jag inte minns helt fel

Soda2
0

nja 1 cm fisk per liter vatten är väl det man oftast hör..

fast det nya är väl att köra vikt istället för storlek

ivanhoe81
0

kollade på inlägget riktlinjer för hållande av sällskapsfisk och där stog denna text

Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

Imitra
0

alltså det där med riktlinjer är ju bra, absolut.

Men sen får man ju använda sitt sunda förnuft. Titta på ditt akvarium, tänk att alla fiskar ska kunna ha sina egna revir, alla ska kunna gå undan och gömma sig, alla ska kunna simma runt utan att nödvändigtvis inkräkta på någon annans revir.

Tillsätt lite fiskar i taget så kommer ditt förnuft säga till dig hur många fiskar till du kan ha.

Madamej.blogg.se