Vad är det för kön?
På djuraffären när jag köpte 2st Dvärgguramis så sa de att detta var en hanne och en hälften så stor blå var en hona, jag fick efter någon vecka veta att den här blå är en helt annan Dvärggurami och att den blåa färgen (som de antydde i djuraffären) inte var garanti på att det var en hona eller hane.
Fick även veta hur man kunde kolla - ryggfenorna.
Honorna skulle ha "mjuka" ryggfenor medan hannarna hade taggiga ryggfenor. Denna som jag nu har (den andre dog) är starkt färgad men ryggfenan är "mjuk" och har nästan inga taggar alls utan flyter på jämnt. Likaså den undre fenan, stjärtfenan är rundad.
Kan ni se och säkerställa vad det är för kön och vad det är jag ska kolla efter när jag köper in dennes partner.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Och en annan bild på andra sidan.
Den är ganska rund där vid spröten (snett ovanför könsöppningen) vad innebär det, är den tjock eller är det rom som är där inne (om det un är en hona)?
jag skulle säga hane ryggfenan är spetsig i slutet o det är de på hanar medans det på honor är rundare
Oj vad fin! Kan inte svara på din fråga men ville bara säga att den e superfin :) får mig att vilja skaffa guramis ännu mer :/
#2 Okej, så om jag hittar en som är rundad i slutet så är det med största chans en hona?
#3 Tack! =)
precis rundad fena hona spetsig hane
Det är en hane, honorna är färglösa så det är ganska lätt att se :)
alla honor är ju inte färglösa det finns ju odlade färger där honan är rätt färgglad hon med.
ta tex rubingurami där har både honorna o hanarna samma färg
Jo, men nu syftade jag på den arten som är på bilden.
ja men Dvärggurami finns som rubin, likaså honung o läpp.
Jaa… Men fortfarande så syftar jag på den fiskarten/typen/färgen som är på bilden. Jag vet väl att honorna hos andra typer/färger kan se likadan ut som hanen eller bara ha en annan färg. Förstår du mig nu?
jupp det är en hane det där!
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk