Lek på honungsgurami
Nu leker dem för fullt, massa ägg i den feta honan jag köpte i förrgår. Hanen har fullständig panik och försöker få¨tag i alla äggen. Vilken duktig liten fisk. Film och bilder kommer så fort leken är över och jag fått flyttat honan! :)
Åh vad kul att höra! :) KOmmer nog vara intresserad av yngel till mitt stora igenvuxna kar med asien tema! ;)
Väntar spänt på video!
Hur f*n får man upp filmen då, nu har jag försökt väldigt länge haha :P
Honan börjar "gå tom" nu, vet ej om jag borde flytta henne. Hon leker ju fortfarande men inga ägg verkar pluppa ut längre. Hanen som börjar bli trött och inte orkar krama ur dem?
Den lilla honan är redan flyttad förresten, hon bidrog inte till förökningen! Kanske är för liten helt enkelt ^^
Du måste ladda upp på youtube och sen kopiera länken och klistra in den under "infoga video" :)
Du kan ju låta dom hålla på tills han börjar jaga bort henne eller tills hon inte simar tillbaka till honom.
Det måste alltså vara från Youtube. Skit också :P
Okej! Då ska jag göra så!
Det är ju bara att bli medlem där ;)
Hmm, får se om det blir någon film nu!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hmm?
HMM?
http://www.youtube.com/embed/ySnmRCqlP_w
SÅ, jag fattar inte, men nu kan man se där iaf :P
Hehe, dumt av honom att göra så båda två sjunker ;) Men han kommer säkert bli en bra pappa! :)
Fixade så man kan se videon i tråden åt dig :)
Ah det hände några ggr, men någon ggn gick det lite bättre ^^
Du låter optimistisk, han puttade precis in äggen mellan flytväxter så han inte fick tag på dom alls. Jag är mycket mer skeptisk! ;)
Ja det räcker ju att bara 20 ägg av alla honan har överlever, det räcker ju gott och väl ;) Jag tror säkert att han kommer hitta i stort sett alla så fort honan är ute ur karen så han får pyssla på själv.
Åh tack!
Ja för guds skull, 20 räcker mer än väl! Hoppas på detta då! Blir fler bilder när bebisarna dyker upp :)
Nu har dom kläckts! Väldigt snabbt, men har iofs varmt i vattnet. Räknade till en fyrtio st. Herregud jag har blivit mormor. Ska se om jag kan få någon bild på dom små liven, ser mest ut som grodyngel iofs…
Å vad kul ^^
vilka sötnosar! ska bli kul o följa dom:P
Haha får se om det blir något av dem ;) Svårt å tro att det är fisk ens, en liten klump med svans!
Haha, ja jag kan inte fatta att min stora vita hane har varit lika stor som dina småttingar är nu :P
Eller hur! Helt omöjligt att fatta att det ens är fisk, dom där små grejerna!
Hoppas jag hittar hem till mina små när det är dags :)
Jag kommer nog köpa om du kan skicka ;)
Vad kul! :) Får se om jag kan fundera ut något bra sätt! Heatpack är väl nödvändigt så får fixa det isf! :)
Hur i allsin dar vet man att dem får i sig något?? Ser ju inte direkt ut som att dem äter. Fick tabort hanen nu precis, då han började göra annat än att passa ynglen. Typ leta mat, Ynglen simmar helt själva nu och man börjar se ögon ^^
Jag kan börjar mata mina kampfiskyngel med nykläckt artemia när de blivit 4 dygn. Innan de får de leva på infusorierna i vattnet. Jag har dock märkt att det är lite svårt för dom att få is/hitta artemian de första matningarna, så jag brukar ge ganska mycket och över stor yta så så många som möjligt får i sig då de gärna står helt stilla på i stort sett samma ställe hela tiden. De gäller liksom att maten kommer till dom typ ;) Du kanske också har den större formen av artemia så det tar några dagar till innan de får i sig den, det finns en annan mindre som är bättre när de är små (men det har dock inte stoppat mina yngel :P).
Men hur hittar dom infusorierna i vattnet? Mina verkar inte hitta något alls 
Hoppsan nu är det mycket på en ggn, har helt missat att mina fjärilar planerar barnafödande. Gräver gropar och letar efter lämpliga platser. Aja, dom får klara sig bäst dom vill nu blir det guramisarna som har företräde!
Infusorerna går knappt att se, de bara finns där så länge du har växter och mandelblad i ;) Men det har ju inte gått mer än 1 dygn sen de kläcktes så de kan inte äta artemia så snabbt, de får vänta 2-3 dagar till, då kommer de nog kunna äta :)
Haha okej, jag har bråttom som vanligt ^^
Hm, du matar med artemia va?
Ja tror det är bra storlek ändå, mina yngel var inte mycke större än så där när de var så gamla så jag tror det växer ganska bra :)
Det viktiga är ju vattenbyten. De växer dubbelt så snabbt nästan om man är noga med det. Man ska byta vatten varje/varannan dag, de försa 2-3 veckorna kan man byta 10-20% (broende på om man gör varje eller varannan dag). Sen så får man börja byta mer ju äldre de blir. När du byter så byt med nytt vatten som stått typ ett dygn och "andas", värm sedan upp det med en doppvärmare till samma temp som det är hos ynglena och droppa i lite vattenderedningmedel :)
Ja men de var lite stora mina artemior för det dröjde innan dom fick in de i munnen ens :P Jag har fått akut flytta dem till det stora karet eftersom det verkade bli problem med det lilla. Lite dumt när dem är så små men det har gått bra iaf. Jag fångade upp alla yngel och fick det till 32 st. Det är väldigt stor skillnad på dem, de minsta ser väldigt små ut och kan knappt äta artemia medan de större ser ut som små fiskar. Det som är bra är att jag nu kan se alla, så att dem får mat allihop. Det var helt omöjligt innan i stort sett. Bara att hoppas på det bästa dem verkar ju äta som dom ska iaf..
De flästa kommer säkert bli vuxna ;) Det är ju ungefär som kampfiskar, det är otroligt stort storleksskillnad mellan den minsta och största. De minsta brukar man oftast få avliva när de blir äldre då de aldrig kommer växa till sig ändå..
Haha får hoppas på detta! Ah det är klart ingen mening att försöka dra upp "dåliga exemplar" när dem ändå aldrig kommer bli riktiga. Nu när dom går i över 100l så fyllde jag bara till hälften, eller ja så att flytväxterna precis nådde botten. Behöver man stoppa i en massa rötter som gömställen eller är det bara onödigt? Har ingen pump i heller, men det borde ju klara sig om man byter vatten ofta?
Jag släppte medvetet ner lite skräpsniglar för att jag tänkte att dem äter upp lite foderrester och sånt…
Vore jag dig så hade jag fyllt hela akvariet ;) Då kommer de växa snabbt som attan, ju större volym ju snabbare växer de. Du behöver ingen direkt inredning för dom, de flästa som föder upp tex guramis eller kampfiskar har varken grus eller växter hos sina yngel just för att det ska vara lätt att städa och så de får största möjliga volym på vattnet :)
Blir det svårare för dem att hitta maten för dem då? Annars kanske ja fyller på, det blir ju lättare att sköta om inte annat! Nä grus har dom inte fått något
bara flytväxter och mandelblad!
Tror jag nog inte, sprider du ut maten på stor yta så lär alla få ;) Jag överatar alltid mina när de är små just för att de är så långsamma med att jaga ifatt maten och förstå vad den kommer ifrån :P Men då måste man ju också byta lite mer vatten, men det skadar ju inte för det gör ju bara att de växer snabbare ;)
Ah men de e ju bra, då ska ja fylla på lite stegvis så det inte blir en sån chock bara :) Låter ju bara positivt haha så kör på det ;)
Har hittat en som inte verkar riktigt okej, hemskt liten och den beter sig konstigt. Ligger oavbrutet någonstans runt doppvärmaren. Försökte få bort den därifrån men den ilar tillbaka direkt.
Har även hittat en favorit, en riktigt fet som jag nu döpt till Svullo. Den kommer jag med all säkerhet behålla. Vilken tjockis! ^^
Dom som är så små är nästan bäst att ta bort, de kommer troligtivis inte klara sig med syskonrivalitetet. Sen är det alltid en eller två som är större än de andra ;)
kan du ta en bild på svullo? :)
Ah men de känns så hemskt, får väl se om den verkar bli sämre eller så, den ser iaf lite rund om magen ut, så hoppas att den käkar något iaf!
Haha, jag kan försöka men han/hon är snabb som vinden! (och jag har inget bra makroobjektiv tillgängligt!) Om jag inte lyckas nu, så kommer det garanterat en bild på Svullo sen iaf 
jag väntar :P
Så ska de se ut ;)
söt!
Mohaha, en riktig liten tjocksmock!
Idag har dem även fattat att Liquifry2 också går att äta även om det inte är lika gott som artemian, så nu får de varierad kost!
visst kan man göra infusorier av att ta råris och lägga i vatten
Vad jag fattade det som av Lindas förklaring så finns det i vattnet bara man har växter typ. Annars kan man köpa liquifry1 som jag gjorde!
vilka växter ska man ha i? jag har redan flytväxter
Skulle tro att det räcker! Inte säker! Mandelblad ska tydligen hjälpa till där på något vis med. Om du har det i alltså
oki! :P
Svullouppdatering, han/hon är försten med att utveckla bröstfenor alltså spröten! Små och korta än så länge men på¨god väg ;) De flesta börjar även få formen av en Gurami, förlängda ryggfenor osv!
Tycker fortfarande att dem växer långsamt, men de kan den senaste veckan hamnat i en utvecklingsfas så därför de inte blivit så mycket större men fått större fenor och så? Men det oroar mig ändå lite.
Jag tror det växer ganska bra ändå, kolla på youtube hur stor andra guramis är vid den här åldern så får du iaf någon sorts fingervisning :) Fortsätt bara att mata ofta, slamsuga/byta vatten ofta så kommer de växa bra ;)
Jag har kikat runt lite och de största verkar ligga i fas, men har flera som är toksmå. Hittade en som var helt otroligt liten, verkligen minimini. Den ligger på utvärdering i 15ml vatten med 4 artemior för att se om den kan få tag på en enda. Har försökt nappa tre ggr men inte fått tag i någon än. Stackars liten. Den får gå tillbaka sen, men troligen lever den inte många dagar till…
Gud så gulliga! Hoppas lillen överlever :)
Det är tyvärr så med det naturliga urvalet, vissa överlever helt enkelt inte trots att de får alla de bästa möjligheterna till det. Det gör ju också att de andra har större chans att växa snabbare ;)
Sant, har ju iaf 20+ som har helt okey storlek så får väl vara nöjd med det :)
Förresten så har jag fått problem med värmen i karet, nu när det i stort sett är fyllt ända upp så blir det väldigt kallt på botten och väldigt varmt vid ytan. Kan man köpa ett skumfilter att stoppa i bara för att få lite cirkulation på vattnet? Kanske strypa utblåset med en nylonstrumpa/svamp eller något?
Problemet är att ynglen som varit en stund vid botten verkar bli långsamma och lite apatiska, jag inbillar mig att det beror på att är så kallt precis vid botten. Annan orsak är välkommen!
Jag tror att bara en luftpump som bubblar loss bubblor kan hjälpa. Det sätter ju i alla fall vattnet lite i rullning så att säga..
Det fungerade bra för mig att inte ha någon cirkulation hos ynglena. Jag tror inte det kan vara mer än 2-3 grader kallare på bottnen och har man 29 grader så är det ju ändå minst 26 grader på bottnen, vilket ändå inte är för kallt.
Ah det är klart… Jag ska skruva upp till 29 då, för nu är den på 27 och det kan ju bli för kallt. :) Sen kanske jag köper en luftpump ändå, det har jag ju tänkt ha i ett av de andra karen sen. Kan den få va hos bebisarna sålänge. Man behöver ju inte ha igång den hela tiden, utan ta bort den under matning osv.
Glatt meddela att den lille kraken fick i sig några artemior, om det nu var samma fisk som igår, men tror det iaf. Har börjar stödmata de minsta och hoppas de kommer ikapp, dom har ju lite svårt att hävda sig med de andra bufflarna! ;)
5-6 st har nu utvecklat labyrintorganet (minst, är säker många fler..), jag har också omplacerat paret som är föräldrarna till ynglen. Den lilla hanen jag har är kvar, och ska få en hona av ynglen när det är dags. Förhoppningsvis Svullo! Anledningen är att jag vill ha ett par som är så lite "släkt" som möjligt.
Bilden är tagen idag :) Nog växer de allt! Himla fräckt randiga, små guramitigrar…
Nu ser de ju ut som små guramis ;) Gillar deras långa bukfenor!
Mina små tigerfiskar! Nästan lite synd att dem inte får behålla denna färgen, ganska läcker tycker jag :P
Några börjar skifta från ljustgröngula till mer åt det silvriga håller! Vuxen-färgen på g :)
Tyvärr är de himla lättskrämda och det är ganska svårt att mata dem utan att skrämma skiten ur dem. En lyckades bryta sitt spröt när jag gjorde rent :/ hoppas att dem vänjer sig? Mina vuxna har ju aldrig varit rädda direkt.
Åh vad fina dom är :) Jag kommer gärna köpa ett två st (gärna ett par hehe) ^^
Jag gillar dom mer och mer för varje dag! :) du får defintivt köpa ett par!. Ska lägga upp en film när de är stora nog att se skillnad på dem så får du välja :)
Dock behöver grundläggande och noggrann beskrivning på lämpligt sätt att skicka, låda klädd med frigolit på insidan, breathingbag och heatpack. Vad ska man skicka det som för att det ska gå snabbt och hanteras varsamt??
Jag har skickat med posten. Jag köper ut ett speciellt brevpaket (grönt som kostar 95 kr= portopriset) där porto ingår. Det behandlas som ett valig brev och kommer därför fram dagen därpå och antingen får man en avi eller också levereras det till dörren :) Jag har faktist inte använt brethingbag när jag skickar just för att de tar luft från ytan och det har gått bra hitills. Glöm inte att packa hårt med tidningspapper och skumgummi ;)
Okey det låter inte för avancerat direkt, har du i heatpack då? Hur förhindrar man syrebrist? Hälften vatten hälften luft? :)
Ja jag har heat pack, tror dock jag måste ta hem fler nu eftersom det lär blir några paket även för kampfiskarna som ska säljas ;) Har bara 10 heat packs just nu.
Så mycket luft som det går, fisken ska ju kunna vända och vrida på sig men det ska vara mer luft än vatten.
Okey tack så mycket! :)
Idag så fick dem fryst artemia och för första ggn tog de största och käkade, sedan hängde fler på och endast de minsta virrade runt och visste verken ut eller in. Lycka för mig, då de börjar gå åt ofantliga mängder artemia varje dag. Nu kan jag alltid utfodra med fryst först så att de stora äter sig mätta och sedan slänga i artemian till de små!
Dessutom så är tigreringen på de största numera borta och de är silvergrå med orangea fenor och ögon, får dock ej fram det på någon bild än. Ser himla knäppt ut! De har börjat tjafsa så smått med varandra, petar undan de små med sina spröt osv :)
Sorgligt nog så finns det en liten som liknar något katten släpat in, käkat och spytt upp igen. Den är minst av alla, har skeva spröt, ser lite skabbig ut (inte på ett sjukt sätt), klen och allmänt ful. Den kallas numera ankungen, och jag ber att jag ska slippa behöva ha ihjäl den :/
Bilden är på en lite mindre, som fått röda fenor, de större är helt silver numera :)
Å vad fina de är :D Om de mindre har svårt att käka hela artemia så är det bara att klippa sönder artemian i småbitar istället, det gjorde jag i början åt mina yngel :)
Mina kampfiskar konsumerar ca 6-7 kuber artemia varje dag nu för tiden! Det är inte billigt kan jag säga…
Eller hur dom är riktiga sötnosar, och speciellt när några impar för varandra ser kul ut när dem är så små! :P
Det var ett bra tips, skall jag göra! Kommer gå åt enorma mängder försår jag :P Men tack och lov, så är ju den frysta artemian billigare än äggen!
De börjar bli personligheter, finns en ganska liten som garanterat är en hane. Riktigt fina fenor och allmänt snygg, plus att han är väldigt arg och showig. De är inte speciellt rädda nu heller, några kommer till och med fram till rutan när jag sätter mig där, annat än innan!
Idag fick dem ny lekplats: javamossa! Så lyckliga blev dem!
Tror jag får börja kalla det för "guramimossa" ist!
Aaw :)
Hårda tider för små guramisar, har tagit bort artemian och erbjuder endast flingfoder idag! Små fiskar ska kunna äta alla olika sorter annars blir dem jobbiga att sälja!
Du kan ju börja med fryst foder iaf, för det är ju lite mer likt det som de äter innan fast det är dött och sen blanda i flingfoder när de väl börjat äta det ;) Annars blir det är välidgt plötslig övergång..
Ja men det äter dom redan! :) Artemia slukar dom banne mig men tänkte att jag skulle tvinga i dom alla sorter så man kan variera mer! Försökt med allt! Truga i dem fling ihop med artemian men det gick inte alls :P Dom åt sig mätta och lät flingorna falla till botten så jag fick suga upp dem! Därför körde jag hårda metoden nu imorse :P
Haha okej, då förstår jag ;)
Awe vad söta! Följer!
ska bli kul att få följa!
1. De växer långsamt -.-
2. DOM ÄR SÅ KRÄSNA!
Börjar bli tokig på att dem endast kan tänka sig lyxartemia som käk. KRÄSNA SMÅ MONSTER!
Här kommer listan över saker de inte äter:
Moina
Cyklops
Svarta mygg
Vita mygg
Dafnier
Mysis
Flingfoder
Granulatfoder
Ultra grow spectrum (SVINDYRT!)
Fodertabletter
Algtabletter
Och alla som säger att Honungsguramis är allätare kan slänga sig i väggen.
Den lyxiga artemian tas med viss tveksamhet och vill man få dem att käka på riktigt är det endast nykläckt artemia de gillar!
Röda mygg finns det någon som äter men även det väldigt tveksamt.
3. Sa jag att dem är kräsna?
Visst är det underbart med skräsna fiskar? :') Själv så lägger man ner närmare 300 spänn i månaden på mat åt monstrena..
Du får väl helt enkelt ge dom vad de vill ha tills de blir tillräkligt stora för att inte ha något annat val än att äta det som bjuds utan att de ska bli underutvecklade ;)
Haha helt underbart ;)
Du har helt rätt, vill de ha lyxartemia så ska de banne mig få käka det tills "spyr"! ^^
De har ändå växt en del nu tycker jag, kollade på bilder och det är ju en uppenbart stor skillnad. Bara att man ser dem varje dag så är det hopplöst att märka någon skillnad.
Dom proppar i sig lyxartemia, och gottar sig allmänt. MEN, jag börjar bli seriöst orolig för att jag inte fått några hanar? Alla ser ut som honor och de är såpass stora att man borde börja se skillnad på dem.
Kan detta förhindras iom att min "ful-hane" får gå ihop med dem? Alltså att de inte utvecklar färger osv för att han jagar dem isf typ?
Släppte i fulhanen till dem för tänkte att det var bäst för honom om han slapp vara själv utan kunde gå med massa kompisar, han verkar trivas som in i bänken. Men bebisarna kanske inte är lika lyckliga över det?
Uppskattad storlek på dem är ca 3cm nu någon till och med större.
Ja att hanen går där hämmar de andras tillväxt ganska rejält. Så är det ju med alla fiskar. Så det är nog bäst att du tar ut hanen och låter dom utvecklas själva, hanarna som finns i kullen kommer antagligen annars hämmas i tillväxten.
Men nu vill man ju se bilder på dom också! :D
Ah men som jag tänke då!! Då åker han ut dirr, får bo med herr och fru fjäril tills vidare!
Bilder kommer ikväll, håll ut!! ;)
En liten filmsnutt när dem käkar också!
Jag skulle tro att de utan rand är honor, de med rand kommer bli hanar :) Eller också kan det vara tvärt om då mamman som är vuxen har rand men inte vuxna hanar ;)
Haha förvirrande, kan jag bara få se lite svart på undersidan och sedan lite gult på ryggfenan så kommer allt detta mysterium lösa sig ;P
För att få lite färg på tråden kan jag passa på att visa min lilla vuxna hane som jag först köpte som hona men visade sig vara motsatsen. Är kluven om jag ska behålla honom och endast ta en hona från dem jag fött upp, eller sälja honom med. Aja time will tell. Men detta är alltså inte pappan till ynglen :)
På Lindas begäran kommer nu en ny film på bebisarna. Jag tycker dem är riktigt tråkiga numera, växer så långsamt och man ser ingen utveckling alls just nu! Men här är dem!
Några är faktiskt närmare 4cm nu, förhoppningsvis kommer de börja färga ut snart :)
Sötisarna!
Jag ser skillnad från förra videon ;) Dom har väl hamnat i det där stadiet när de för det mästa växer på bredden istället för längden :)
Ah får hoppas på detta!
Jag tänker att jag haft dem hysteriskt länge men de e ju bara 3månader än, så om en månad kanske de är nästan vuxna. Eller i säljbar storlek iaf!
Kan meddela att inte mycket hänt sedan sist jag skrev och trots att en månad gått är de inte nära säljbar storlek, dock till min lättnad kan jag nu skilja ur iaf två hanar som fått början till gul söm uppe på ryggfenan.
Snart kommer man ju liksom iaf kunna könsbestämma kanske hälften och då kanske skicka iväg lite så att resten får en chans. Men är lång tid innan ja kommer våga garantera att någon är hona och inte en underutvecklad hane.
Försökte trigga lite instinkter hos dem idag, är ju säkert bra för utvecklingen på något vis iaf. Sänkte vattennivån och slängde i en näve mandelblad på ytan och slog av pumpen. Roligt nog blev det fart på alla som försökte göra skumbon, alldeles lyckliga, blev fight om de bästa bladen osv. Blev dock inte mycket till bon, lite bubblor som ganska snabbt gick sönder men var kul att se dem försöka!