CT+PK kull
Åhh vad fina de är! *me wanna*
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Kommer inte bli många till salu, är bara ca 15 yngel ska behålla de finaste själv för fortsatt avel och en fisk ska bytas mot annat avelsmaterial, men nån borde jag kunna avvara iaf :P
Det är en hane du är intresserad av va?
minavitas.wix.com/kennel
De flästa ser tyvärr ut att ha sk spoonhead tror jag det kallas, att huvudet är böjt. Minns inte riktigt vad det beror på men en missbildning är det "/
Jag läste att det kan bero på dålig uppfödning .. men måste väl finnas fler orsaker antar jag ;o
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Ja det har du rätt i.. Det har jag faktiskt inte ens tänkt på, hörde talas om spoonhead för inte jätte länge sen så jag har inte hunnit läsa in mig på det heller..
Men är det så, så får jag väl ta bort dom ifrån ett vidare avelsprogram. Tycker varken mamman eller pappan ser ut att vara spoonhead så undrar var det kommer ifrån..
Ligger det i generna eller är det jag som gjort nåt fel?
minavitas.wix.com/kennel
Har för mig att det kan vara pga tex dålig mat och vattenkvalité när de är unga. Eftersom jag såg det och kom och tänka på det på en gång så tror jag det är nåt sånt, det kan säkert också ligga nåt i generna men är som sagt inte så insatt i just det.
Nu fick jag ju dåligft samvete att jag inte orkade kläcka artemia :( Kanske ska lägga ner odling helt om jag är så dålig på att ta hand om yngel att jag gör dom missbildade
minavitas.wix.com/kennel
#13, det behöver du ju inte göra. Men gör om, gör rätt! :) Så går det säkert bättre nästa gång :)
Ja det har du kanske rätt i, men för att starta en ny kull måste jag lyckas sälja dom här o vem vill köpa felavlade fiskar?
minavitas.wix.com/kennel
Inte ska du sluta med odling inte! ;) Det tog många år innan jag ens lyckades få en kull att överleva (patetisk, visste knappt vad jag höll på med för det fanns ju ingen info), och det här är väl din första kull, så det går mycket bättre för dig än vad det gjorde för mig första gången/gångerna :)
Det är ju inte ens 100% att det var pga att du inte matade med artemia i början, kan ju ha vart nåt annat också, det kan ju lika gärna sitta i generna. Ett tips är att fråga på det internationella forumet för Kampfisk www.bettas4all.nl Där finns det massor av kunniga personer som kan säga varför vissa ser ut så där och om det är mindre bra att fortsätta odla på just de individerna.
#14, ja det är nog inte många tyvärr.. :/ De bör ju inte avlas vidare på i alla fall, men kanske kan du få iväg några stycken i alla fall..
De har ju inte så groteskt böjda huvuden, så länge man inte fortsätter att odla med syskon eller förälder och istället parar någon av dom med en fisk som är väldigt bra kroppsmässigt och fenmässigt så tror jag inte det kommer påverka nästa generation speciellt mycket. Sen får man räkna med missbildningar ändå när man odlar kampfiskar, det finns helt enkelt bara där hur bra generna än verkar vara, det kan alltid poppa upp nåt konstigt (dom är bäst att avliva).
Håller med, de är inte vanskapta, om du har svårt att bli av med dom kan jag tänka mig två honor exempelvis, jag har definitivt inga planer på att odla vidare :) Så länge som de inte mår dåligt tycker jag inte du ska misströsta! Det blir ju helt enkelt fel ibland :)
Kanske ska ta och regga mig där.
Är så grymt dålig att utrycka mig på engelska bara så jag vet inte om jag kommer kunna ställa så mycket frågor :/ Fisk termer på utrikiska är inte riktigt min grej.
#17 Går ju inte att sälja med en avelsspärr som med hundar heller :/
Menar du att det är bäst att avliva mina yngel? Odlas vidare på dom ska det inte göras iaf
minavitas.wix.com/kennel
Tror jag bara har två honor :P
Dom tänkte jag faktiskt behålla för att få in lite färg i stora akvariet
minavitas.wix.com/kennel
#20 Nej absolut inte, menade mer att i framtiden eller bara generellt så om man får nåt yngel som värkligen är missbildat (dina är ganska milt missbildade, ingenting som de lider av eller påverkar dom negativt) så är det bäst att avliva direkt. Jag fick avliva ett gäng ur förra kullen med de vita som hade vissa missibildningar. En missbilning kan ju vara både på kroppen och fenorna.
Tänkte väl, tyckte avlivning var lite att ta i :P Går ju fortfarande att ha dom till sällskap
minavitas.wix.com/kennel
Jag vill bara ha en hane till sällskap, avel är helt utanför mina planer! Så lite uppnästa fiskar gör inte mig något. Jag är inte så perfekt själv. ;)
Ebmfh
Trollcaféet
Jag vill bara ha en hane till sällskap… en långfenad - som jag visade i andra tråden.
Lämnar nu ett fenavtryck för att bunna boka en hane när dom vuxit till sig… 
:D Finns alltså folk som vill ha mina fiskar iaf.
#25 Alla hanar förväntas bli långfenade, det är inte förren i f2 dom förväntas bli kortfenade när man blandar in PK
Hoppas nån av de gulsvarta utvecklas till din drömfisk sen
minavitas.wix.com/kennel
Trots spoonheads så känner jag mig som en stolt "farmor" när jag ser dessa yngel! 

Hehe, nästa kull med barnbarn kommer nog vara mer att vara stolt över om jag lyckas göra rätt när jag tar en kull på cambodian hanen 
minavitas.wix.com/kennel
Plask plaskar lite här för att föjla dina fantastiska yngel :)
han är riktigt snygg, hoppas han behåller sin gula färg :)
Tack, jag undrar lite varifrån färgen kommer men den är så välkommen :P
Det tror jag att han kommer göra, kanske blir fenorna mer gröna. Kroppen kommer bli nästan svart, den syns bättre i verkligheten.
minavitas.wix.com/kennel
Verkar få riktigt snygga färger!
Aw vad fina! De gula var ju bara så coola
Vilka sötnosar dom är… Åhhh vad jag hoppas att en av bebisarna blir min dröm…
Åh, vad det blir spännande att se vad du får ut för fina pojkar ur det här! Hoppas på att kunna köpa en av dem av dig.
Ebmfh
Trollcaféet
hur många gulingar har du? :P o hur många tror du blir honor av de gula?
Tack 
Dom växer så man ser skillnad på dom dag för dag, ändå vill jag att dom ska växa snabbare så man får se slutresultatet
#41, Tycker gulingarna blir mer o mer lika fisken du la ut en bild på för varje dag så det finns nog en chans
minavitas.wix.com/kennel
Det är svårt att räkna dom har jag lagt märke till :P
Men jag har sett 5 st tillsammans i en grupp så minst 5 finns det. Av dom är det två som jag tror är hanar, men dom andra tre kan plötsligt få långa fenor och visa sig vara hanar dom också så jag vet inte hur många honor det kan finnas.
minavitas.wix.com/kennel
De tre(fyra?) fiskar du nyss visade på bild så är ena en hona iaf, de andra är hanar :)
Ja #37 är en hona, det är samma hona som på #5 och #1.
Dom övriga 3 är dom som jag vet/tror är hanar, honan jag lagt ut kort på är den enda jag vet garanterat är en hona. Resten av kullen är just nu könslös :P
minavitas.wix.com/kennel
Ett ganska enkelt sätt att se om de är honor eller inte är att titta på analfenan, när de är så där stora så bör i stort sett varje hane (som blir långfenad) ha lite längre analfena. Som dina hanar har på bilderna, om du gemför med honan så har hon märkbart mycket kortare. Honorna har alltid kortare analfena under en viss tid, sen kan den även börja växa ut lite, men inte mycket, och sen stanna där.
Resten av kullen är mindre än dom här 4, iofs en gul som nästan är lika stor men har korta fenor så jag tror att det är en hona. Men har bara sett äggledaren på den honan jag lagt ut bild på.
Men jag kanske ska räkna fem som könsbestämda då.
Men när ska jag börja sätta hanarna i egna kar? När fenorna växt till sig mer eller när dom börjar bråka med varandra?
minavitas.wix.com/kennel
Ha dom gärna så länge det går med de andra. Ju mer de får växa till kropparna innan de flyttas till egna kar desto bättre, då brukar de oftast gå snabbt för dom att få till fenorna. Men de ska ju heller inte går med kullen för länge. Jag tror jag flyttade den första hanen i min nuvarande kull när han var 10 veckor, men han kanske var 3-3,5 cm då.
Ok. Min kull blir 11 veckor nu och störtsa hanen är 3,5cm inklusive fenan, kanske dags att flytta honom då? Dom två mindre som jag ser är hanar är ca 3cm så dom kanske får stanna en vecka till med kullen.
minavitas.wix.com/kennel
Hm, ja du kanske kan flytta dom, de hade gärna kunna fått längre fenor utifrån vad jag ser på bilderna men eftersom de bär på plakat gener både hos föräldrarna och i pappans bakgrund så kanske de inte får speciellt långa fenor.
Tror jag håller mig till att flytta den största nu. som du säger har dom ju plakat i sig så det kan kanske bli lite kortare fenor då, har mest tittat på fenorna och inte tyckt att dom är tillräckligt långa för att flytta på dom än + att dom håller sams hela gruppen fortfarande
Men pappans föräldrar var inte speciellt kortfenade, han kommer ifrån Sittricas kull, men du som kan Kampfisk lite bättre än mig kanske tycker att dom är ovanligt kortfenade för att vara långfenade?
minavitas.wix.com/kennel
Men var inte pappan i Sittricas kull ganska kortfenad?
Ja kanske.. Tittade nu o jätte långa fenor hade han ju inte, så vad han har för bakgrund vet man ju inte
minavitas.wix.com/kennel
Tack så mycket Sittrica
Han kan mycket väl haft PK i sig. Om han blev såld som pk så kan ju det bero på de korta fenorna han hade o att kanske en förälder till honom var pk så då trodde "dom" att han var pk.
Det lär ju visa sig på mina yngel, blir dom kortfenade så borde ju farfar haft PK gener i sig
minavitas.wix.com/kennel
Han blev såld som en hona! 
Men vi såg att han var en hane, men sa inget, för vi ville ha hon-priset!
Det märktes på vissa av mina yngel med, då jag tyckte att vissa tog rätt lång tid på sig med fenutväxten. En av de 2 hanarna jag har kvar har ju nu efter 7½ månad äntligen fått ut fenorna! Men de är inte alls lika långa som på de 2 du köpte.
Hmm, jag gillar egentligen inte att visa dessa 2 bilder, han har påbörjan till nån slags svamp här och jag fotade dessa "före-bilder" innan jag medicinerade honom, och jag hittade inte "efter-bilderna" när han var fin igen… Har nämligen tusentals bilder på mina fiskar/snäckor/räkor/akvarier blandat med tusentals hundbilder i total o-ordning i hundra olika mappar på 3 datorer…!
Haha, nej varför ska man berätta att det är en hane om inte djuraffären kan få det rätt :P
Just ja det sa du ju att du hade en hane som i princip såg ut som en ctpk för nån månad sen. Det skulle ju förklara varför mina hanar har så korta fenor fast dom är så stora i kroppen.
Förstår att det kan vara lite svårt att hitta bilderna, jag har lagom svårt att hoitta rätt bilder fast alla är på samma dator.
minavitas.wix.com/kennel
Tyvärr så blir de flesta djuraffärerna misstänksamma numera när jag står och tittar på honorna, då de vet att jag gillar kampfiskar! De brukar fråga om jag hittat nån misstänkt hane…! 
Ja, den hanen som typ var CTPK kom igång med fenväxten efter att han flyttade till mitt specialkampfiskakvarie, men den är fortfarande inte helt lång, men betydligt längre nu. Han trivdes ju inte riktigt där han bodde innan, så när han fick flytta till ett nytt ställe så satte han fart! Samma med den andra hanen jag sparade, han hade halvlång fena, men nu har den växt mer också.
Finns det någon kvar? :D
Därför man ska vara tyst på djuraffärer :P
Ja alla finns kvar än så länge, hanen som flyttat har bara flyttat till eget akvarium bort från syskonen
minavitas.wix.com/kennel
Hur många gula är det? Och hur många röda? Av ren nyfikenhet! 
Hur många röda det finns har jag ingen aning om, dom gömmer sig bland flytväxterna när jag försöker räkn, men gula har jag sett 5st tillsammans på ett o samma ställe utan att se nån annan nånstans, kan ifos ha gömt sig nån bland växterna. så 5-7 gula och resten röda
minavitas.wix.com/kennel
Okej! Kul med så stor variation! 
Hmm… Dumt att man blir så sugen, jag har velat ha en Gul CT hane länge nu…! 
haha, du måste köpa nya akvarium om du ska få plats med alla kampfiskar du har och vill ha. Du har ju nån månad på dig att bestämma dig för om du vill ha ett barnbarn här i från eller inte 
Fast det är ju tydligen inte säkert att dom blir långfenade
minavitas.wix.com/kennel
Du hade kunnat vänta med att flytta hanen tills han börjare vara aggressiv ovh lite större, tycker han ser ganska liten ut på bilden nämligen.
Han är inte så liten som han ser ut, lika stor som honorna på djuraffären. Kan det vara dom korta fenorna som får honom att se mindre ut? Men aggresiv är han ju inte, tycker du jag ska släppa tillbaka honom till syskonen?
Han har växt nästan en halv cm sen jag flyttade honom
minavitas.wix.com/kennel
Okej… Ja du gör du som du vill, du måste ju spegelträna honom, men det kan vara svårt om han inte hr visat nån aggressivitet innan.
Ja just nu visar han inget intresse alls för spegeln :/
minavitas.wix.com/kennel
Hm okej, ja han skulle ju kunna gå kvar med kullen tills han börjar bli aggressiv.
Den flyttade hanen fick gå kvar då han plötsligt började spänna upp sig för spegeln.
Men jag lyckas inte få något kort på honom när han spänner upp sig, men hans fenor han ser mycket större ut nu
minavitas.wix.com/kennel
En liten insticksfråga bara:
Varför behöver man spegelträna dem?
Vad innebär det?
Efter att man flyttat hanarna till ena kar så brukar man hålla upp en spegel framför dom en stund varje dag.
Det håller kvar aggresiviteten hos hanarna, fenorna växer snabbare och det ger även en viss motion.
minavitas.wix.com/kennel
Tack för svar
Det är främst att färgerna ska bli starkare och att fenorna ska utvecklas normalt. Annars så tar det en evighet för dom att växa ut fenorna och kropparna och då når de heller inte fulla potentialen.
#79 aw vad fin!
ett 10 l kar är förlitet för en vuxen kamphane va?
Ja 10 är lite i minsta laget, jag rekomenderar inte mindre än 20
minavitas.wix.com/kennel
Nej minsan jag hade nt missat trådan :) Söt (a)
Nej jag märkte det, puttade upp den för att du skulle hitta den men det hade du ju redan gjort :P
minavitas.wix.com/kennel
Haha ja men tack iaf ;)
Vilken snygging! (den siste bilden) Ricktigt fina blev dem :)
Tack :D
Tyvärr blev det bara två hanar i den färgen.
minavitas.wix.com/kennel
oj vad få yngel du fick,synd!
Fast ändå rätt skönt för då slipper man att köpa typ 20 kar till ^^
Hanarna måste ju få egna kar,och i en stor kull blir det ju många hanar ;)
Ja nu behövde jag inte använda alla tillväxtkarslösningar som jag hade planerat. Skulle kunnat få in 10 hanar till utan problem. Trodde jag skulle vara tvungen att köpa fler tillväxtkar vid det här laget men jag slapp :P
Nästa kull överlever förhoppningsvis några fler nu när jag vet ungefär vad jag gör.
minavitas.wix.com/kennel
Ja hoppas det :) Blir det samma föräldrar som nu elr nya?
Nej nya föräldrar, hanen som jag har som profilbild och en blå hona. båda CT, satte ihop dom idag.
minavitas.wix.com/kennel
Kul :D
Är mycket intresserad av en gul hane! Om de inte redan är bokade! 
#87 Jag vill tinga den hannen… guuud vad snygg han é… helt enkelt underbar…
Ni får turas om, jag har bara två gula hanar o en vill jag ju ha själv 
Nu blev det ju jätte jobbigt här, vill sälja till er båda, Sittrica för att hon är "farmor" och hjärnans-virvlingar för att hon la ut en bild på sin dröm fisk som nästan är en exakt kopia på mina gulingar. Samtidigt vill jag ju ha en själv till min pineapplehona 
minavitas.wix.com/kennel
Vi kanske kan göra en deal, Mysisa? 
Jag har en Gul Cellophane CT hona jag skulle vilja ta en kull på, och efter att yngelvården är klar, så har jag egentligen "inget intresse" av att ha kvar pappa-hanen (extrem platsbrist för vuxna hanar!), vill bara ha ynglen!
Så jag kanske skulle kunna få låna din gula hane som du tänker ha kvar, eftersom vi båda ändå åker förbi varandras städer nån gång per månad? Så kan Hjärnans-Virvlingar köpa den du ska sälja? Så blir alla nöjda & glada! 
Bara ett förslag! 
BTW! Hade du tagit en kull på Cambodianhanen från mig nu eller din nya snygging till hane? 
Jag som funderade på om jag ska ta en kull på honom o sen låta dig ta honom eftersom jag också har lite plats brist om jag ska få plats med alla växande yngel från alla planerade kullar :P
Men ditt förslag funkar ju också.
Han kommer ju gå att använda till odling redan om ca 2 månader om man ska hålla sig till minst 6 månaders regeln som jag läst om nånstans men då kommer jag inte kunna ta nån kull på honom eftersom jag nyss startat upp en kull med cambodian hanen
minavitas.wix.com/kennel
Cambodian hanen från dig, nya cambodian hanen ska jag använda till en av nya honorna o hon är lika liten som mina egen odlade så jag tror inte hon är gammal nog för att bli mamma än på ett tag
minavitas.wix.com/kennel
Då har man blivit "farmor" igen alltså!

Vilken hona är mamman? Är det nån av dem på den bilden med alla dina honor?
Vi kan ju diskutera gula hanen senare, det är ju inte akutellt just nu då han är för ung för att avla på än ändå.
Nej det är en blå hona med lite rött i fenorna. Den som fick ersätta den helblåa honan som dog.
Hon är CT hon också
minavitas.wix.com/kennel
Har du nån bild på henne?
#98 och 100… Jag skulle bli överlycklig över en sådan deal… Mina drömmars Betta…
#105 Klart man inte vill stå i vägen för någons drömfisk! Därav mitt förslag på en deal!
Jag och Mysisa kan säkert komma överrens om något gällande den gula hanen hon kommer att ha kvar!
Hade iofs kunnat gå att ordna utan deal också.
Jag vill bara ha för att dom råkade pluppa upp i kullen ni två har ju varit intresserade av gula kampfiskar något längre än mig så jag skulle bara känna mig taskig om jag skulle sitta o vrång hålla alla gulingar bara för att jag plötsligt tyckte att den färgen är skoj.
minavitas.wix.com/kennel
Jiiippppiiieeee…. guuud vad lycklig jag blir… Åhh vad jag ska planera och fixa tills min dröm kommer hem till mig…

bor du så att du kan hämta upp honom när han är leveransklar eller måste jag försöka lista ut hur man skickar fisk?
minavitas.wix.com/kennel
#110 Var bor du någonstans?
Hallstahammar.
minavitas.wix.com/kennel
Det är inte så långt, det går att ordna. Jag bor i Åkers Styckebruk, Strängnäs.
Åhhh… jag é sååå glad över min kommande drömfisk!
Jag trodde att man inte skulle avla på dem eftersom de var "spoonheads"? 
#114 Just ja… I all iver så glömmer man lätt saker…
Mysisa, kan du försöka ta en bättre bild på hanen du tänkt behålla? Så man ser huvuvdet bättre?
Jag tycker att det ser ut som att just den hanen jag vill behålla inte är spoonhead, inte nån av de andra hanarna heller nu när dom växt till sig.
Honorna däremot kan jag fortfarande se en antydan till spoonhead på iaf vissa av dom.
Och som Lindzen säger, så lämnge man inte parar ihop dom med varandra så borde det inte vara någon fara.
Men skulle både jag och Sittrica få spoonhead i nästa generation så är det ju konstaterat att det ligger i generna och då kommer jag plocka bort alla fiskar med dom generna från vidare odling
minavitas.wix.com/kennel
Skulle faktiskt fota hunden nyss men nån har stulit batterit till min kamera, men bättre bilder kommer så snart jag hittar batteriet
minavitas.wix.com/kennel
#116 Bra skrivet Mysisa!
Var precis inne på det internationella forumet och läste om flera förklaringar till just varför det blev Spoonheads. Det fanns flera förklaringar & gissningar.
Men jag håller självklart med Mysisa. Visar det sig att det blir flera Spoonheads av våra avkommor, så kommer vi båda att plocka bort de generna från vidare avel.
#119 Åhh vad fin han är! 
Svårt att se helt då bilden är snett framifrån, men tycker inte att han har något dåligt huvud…
Nej jag tycker hanarna ser ok ut, ett par av honorna ser inte riktigt lika bra ut i formen. Men det är svårt att få kort på hur dom ser ut när dom alltid "poserar" i samma ställning.
får be sambon stå på ett ställe med en fejk kamera som dom "poserar" för o så knäpper jag kort från ett annat håll :P
minavitas.wix.com/kennel
Om 1 vecka är karet helt redo för min snygging… Jag PM:ar dig så kan vi höras närmre.
Har redan flyttat några
minavitas.wix.com/kennel
Fina! :)
Tack
minavitas.wix.com/kennel