Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1859 ggr
ivanhoe81
0

belysning till växter

undrar om det finns någon glödlampa som är bra till växter eller om jag måste köpa lysrörsramp

kommer starta upp ett växtakvarium snart men vill skaffa belysningen innan så att det kan växa ordentligt etc, måste skaffa grus eller sand med, vilket är bäst?? grus eller sand

viciouscircle
0

Jag har beställt lågenergilampor här ifrån =) http://www.lampgrossen.se/kategori/Lagenergilampor

Finns 6500 K. vilket ska motsvara dagsljus.

[Nötskal]
0

Kattsand ska vara bra för växter. Du har det som det nedersta bottenmaterialet och t.ex. grus ovanpå så inte vattnet blir grumligt.

ivanhoe81
0

#1 tack så mycket

#2 kattsand det har jag aldrig hört talas om, vilken sort ska man skaffa isåfall?? klumpande eller ickeklumpande??

[Nötskal]
0

Du ska använda icke klumpbildande och skölja av den innan.

[dynamitella]
0

Kattsand var det sämsta skitet jag provat på.

För lätt för att plantera i, dimmar i 6 månader, och är allmänt värdelöst.

Coop x-tra kattsand provade jag. Bränd moler-lera från danmark var det.

jagga-ewe
0

Kattsand som består av ren bentonit-lera funkar bra att ha under annan sand. Men den är inte bra att skölja för det blir bara kladd kvar. Dock kan man göra små bollar av sån kattsand med liiite vatten, bränna dem i ugnen o sen ha som gödning till växterna.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Nötskal]
0

Jag har kattsand och hos mig växer det som ogräs (använder ingen växtnäring). Om det beror på kattsanden vet jag inte men det dimmar inte iaf.

[dynamitella]
0

Vad för märke?

viciouscircle
0

Det är kan väl vara negativt för rötterna också om det blir för tätt i sanden? Så att rötterna tar skada.

ivanhoe81
1

oki, tror att jag håller mig till grus med tanke på det negativa som man kan få av kattsand, kommer ju inte ha någon filtrering utan enbart en pump, har hört att det ska räcka

men så klart jag känner en där pumpen stoppade och hon gjorde aldrig vattenbyte och det både ynglade av sig och växte så det knakade (men växterna dog då hon fick igång pumpen igen)

[Nötskal]
0

#8 Eldorado.

#10 Har själv aldrig upplevt något negativt men jag kanske hade tur.