Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2180 ggr
Eldsjärten
0

Crystal red räka??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska kanske skaffa några Crystal red räkor, och undrar lite. För de först kan dom vara med en liten Kampfisk hane? För de andra kan de vara uttan luft pump, och de tredje vad äter de?? tacksam för svarGlad

Eldsjärten
0

putt<3

[dynamitella]
0

Om de är vuxna, och kampfisken är snäll kan det gå ja.

Men inte högre temp än 27 grader, och vattnet ska vara surt :) 6-7 pH.

Men jo, jag tycker att man måste ha filtrering till räkorna. Crystals är känsligare än körsbär, och borde ha ett skumfilter för att må bra och inte dö lätt :)

Eldsjärten
0

Jag bara undrar…. Vad är att vattnet ska vara surt och vad är filter eller nåt sånt! är de typ luft pump??Glad

[dynamitella]
2

Googla pH värde och läs på :) Det är viktigt att du känner till pH, GH, KH Nitrit och nitrat. pH och nitrit-test (dropptest) kan du köpa i djuraffären. De kommer du behöva använda i alla fall en gång i månaden eller så, för att se så att vattnet är bra.

.. Filter är filtret som filtrerar vattnet. Oavsett om den drivs av en motor i vattner eller en luftpump på land. Det är en skumpatron som vattnet passerar genom.

Läs på. Allt detta är nybörjar-saker som du kommer behöva veta! :)

Och btw. Räkor äter alger, fiskmat, algtabletter, grönsaker, räkfoder, bruna eklöv och massa annat. Ha gärna en bit rot med mossa i akvariet, så att räkorna har något att plocka på.

Eldsjärten
0

Vad för grönsaker tycker du är bäst att mata med??Flört

[dynamitella]
0

Broccoli eller gurka :)

Men broccolin ruttnar så snabbt att jag har slutat med det nästan helt. Så algtabletter (en halv tablett per 10 räkor), brukar vara standard mat.

Varannan/tredje dag. De ska inte ha så mycket mat :P

Eldsjärten
0

Ok! Bra att veta. Men kan dom vara i ett 20 liter akvarium tillsammans med min kampfiskhane? för i så fall hur många räkor kan dom vara??Glad

[dynamitella]
0

Nja. Jag skulle ta minst 30. :)

Eldsjärten
0

ok…