Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 8445 ggr
jagga-ewe
0

Slöa guppy

Vi har lite bekymmer med våra vuxna Guppy. Det är två honor och en hane, samt ett otal yngel i karet. Det bor även Körsbärsräkor samt tre ottisar där.

Nu har ena honan och hanen blivit väldigt slöa. Den andra honan är piggare, men inte jätteaktiv heller. Laila, som den trötta honan heter, började verka trött för nån vecka sen. Men så ynglade hon i söndags natt, och blev väldigt tunn samtidigt. Så vi tänkte att hon kanske bara var slö för att hon skulle yngla. Men tröttheten håller i sig. Nu har även Sture, hanen, blivit väldigt slö. Den andra honan, som heter Emma, är mullig o fin, men Laila är tämligen tunn. Hon äter, men det är inte samma fart som det brukade. Laila brukade inte låta nån annan komma nära maten, men nu är det som hon struntar i att leta käk. Sture har alltid varit ganska tunn, eftersom det är viktigare för honom att visa upp sig för tjejerna än att äta. Men han har blivit tunnare, han med. Både Sture och Laila står gärna nere på botten och vilar sig nu. Sture hänger med ryggfenan och orkar inte ragga speciellt mycket alls. Han har blivit slö bara senaste dagarna. När han simmar är han lite "baktung" och det ser ut att vara vääääldigt jobbigt att simma. Det märks inte på Laila, hon simmar som vanligt när hon simmar.

De har fått flingfoder för det mesta, med broccoli som extramat då o då. Broccolin är eg till ottisarna, men framförallt Laila har vaktat den som sin egen. Ottisarna bryr sig inte vad hon gör, men de andra guppysarna har fått vara snabba om de ska få nån broccoli. Senaste dagarna har de även fått lite fryst artemia, som vi köpte till våra nya kakaduaciklider. Cikliderna går dock i ett eget karantänkar ännu.

Vattenvärdena är okej. pH ligger på ca 7,5, kH ligger på 7, inget nitrit, ingen koppar. Temp ca 24 grader o har varit där stadigt. 115 liter. Vi hade problem med koppar i vattnet förut, men har börjat byta ut vattnet mot RO-vatten. pH låg på ca 8 häromveckan, men vi har fått ner det igen. Jobbar på att få ner det mer, men sakta. Har börjat tillsätta kolsyra, men guppysarna var trötta innan dess, så jag tror inte det kan ha påverkat. Finns det nåt annat som kan va fel på vattnet, eller som saknas i det iom att vi kör RO-vatten? Det är ju en del mineraler o sånt som försvinner på det viset. Finns det nåt man kan mäta?

Vi vet inte hur gammal Sture kan vara, men Laila är inte speciellt gammal. Hon var inte så stor när hon flyttade hem till oss i januari, även om hon var könsmogen. Ynglade dock inte förrens efter typ 6v, o Sture var inte så väldigt intresserad av henne i början. Vi hade en hona till, men hon hoppade ur karet ganska tidigt. Därför köpte vi Emma sen.

Jag har försökt särskåda fiskarna, efter tecken på sjukdom. Kan inte se nåt tydligt. Möjligen har Laila nåt konstigt på ena sidan, men hon envisas med att alltid vända den andra sidan mot glaset, så jag får inte kolla. Det är inga vita-prick-sjuke prickar iaf, ser mer ut som det är nåt som glänser annorlunda. Men vad jag kunnat se är det inga utstående fjäll heller.

Det var tämligen överbefolkat tidigare, men i tisdags flyttade ett stort gäng yngel till en kompis. Så nu är det visserligen en hel del yngel, men inte alls lika överbefolkat.

Är det nån som har nåt förslag på vad som kan vara fel?

(Ja, bilder kommer, ska bara få till några bra kort!)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Maken lyckades få till en bild på den sidan hon inte vill visa, så jag ringade in den mystiska "fläckarna" eller vad man ska säga. Detta är alltså Laila.

Sture ville inte va med på bild, han gömde sig.

Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
0

De fick broccoli igår kväll, då åt både Laila o Sture bra.

På morgon idag såg jag bara till Laila, Sture såg jag aldrig, men han brukar inte vara så morgonpigg heller. Får avvakta tills vi kommer hem, då är lyset tänt oxo.

Vore trevligt om nån hade nån kommentar…

Ebmfh
Trollcaféet

plutopellis
0

Har läst och följt men vet tyvärr inget om sjukdomar. Hoppas du får hjälp och att de överlever..

Hell
0

Har du kollat upp guppysjukan? Fiskarna blir slöa, tunna och får vita prickar som påminner om vita prick men som inte är det. Tycker absolut du ska göra en sökning på guppysjukan, så kan du lättare bilda en uppfattning om det är det du kan ha? Tetrahymena heter det som ställer till problem.

Att diagnosisera sjukdomar är jättesvårt, men det finns ju saker man kan göra ändå. Jag hade testat att göra vattenbyte och ha i lite salt, MEN då du har ottisar och räkor vet jag inte. :/ Ottisarna gillar inte salt alls. Och är det något som kan ha smittat dom hjälper det ju inte att flytta dom.

Om du misstänker guppysjukan kan även medicin mot vita prick hjälpa (som jag har förstått det) vilket är typ, protozin och punktol. Punktol är bra mot encelliga organismer (vilket tetrahymena är), det tog död på vita pricken för mig i alla fall efter att jag hade behandlat utan framgång med protozin i ungefär tre veckor.

Hoppas du lyckas lista ut vad det är för någonting, låter inte bra alls. Vad det än är verkar det vara i ett ganska tidigt stadie så då har du nog chansen att lösa det!

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr