Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 3456 ggr
pinku
0

Sjöhästar och clownfiskar?

Jag skulle vilja skaffa ett saltkar i framtiden och undrar om någon vet om man kan ha sjöhästar och clownfiskar tillsammans?

theraphosa
0

Hmm, jag tror du ska ha sjöhästarna för sig själva. Dom är väldigt lugna och är ganska stilla. Kan bli lite rörigt med animoner, clowner och hästrna tror jag. Sen vet inte jag om deras temp eller vatten värden, jag har aldrig sett de gå tillsammans på djurparker eller liknande och tror de finns en anledning =)

Gurky
0

Det går, men är inget att rekommendera. Dels för att sjöhästar inte vill ha mycket cirkulation och för att dom är väldigt långsamma på att äta. Vill man ha sjöhästar bör man ha dom för sig eller med bottenlevande lugna fiskar.

calendrium
1

Jag skulle inte heller rekommendera det eftersom clowner kan vara rätt elaka mot andra fiskar. Bäst är som sagt att ha dem för sig själva eller med andra lugna fiskar.

# 1 Anemon går inte att ha, de bränns och är livsfarliga för sjöhästar eftersom de snokar på allt och klänger fast sig med svansen, risken finns också att anemonen äter sjöhästen.. Så isåfall får man ha clownen utan anemon.

theraphosa
0

#3 jo jag vet därför sa jag som jag sa…. Jag säger ju att man inte ska ha dem tillsamans.

calendrium
1

#4 Jo men nu vet du anledningen Glad

Jag har visserligen skött ett sjöhästakvarium med en liten ocellarisclown i och det funkade bra(sjöhästarna var tillockmed snabbare på att ta maten än vad clownen var), men då var hästarna fullvuxna och väldigt snabba på att äta. Så det kan ju funka, men jag skulle bara blanda om jag visste att sjöhästarna var stora nog och snabba på att ta mat, och välja en ocellaris som är en av de minsta clownarterna.

Här finns annars en lista på lämpliga och olämpliga djur i ett sjöhästakvarium(de är klassade mellan 0-4 där 0 är ofarligt och 4 är direkt olämpligt):

http://www.seahorse.org/library/articles/tankmates/tankmates.shtml

pinku
0

Aha… Får nog skippa clownerna då… eller ha två saltkar! :)

Hela grejen är väldigt mycket på ritbordet ännu, eftersom jag aldrig haft ett saltkar (eller ens ett akvarium) förut, och har en hel del att läsa på innan. Och spara ihop pengar.

#5 tack för sidtipset, verkar bra överlag för att lära sig om sjöhästar! Men kan sjöhästar må bra av att vara ensamma i ett kar (alltså med artfränder, inte helt ensamma) eller vill dom ha någon annan art där?

theraphosa
1

#5 bra länk!