Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2737 ggr
cissi_1993
0

ägg funderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej har ett relativt ny startat 116L och nu har vi hittat ägg i de tror vi Tungan ute men av vem?

dom enda som bor och är hona hane i vårat kar det är killi fiskar guppysar äppel snäckor och tetror så vems ägg är de?

guppysar är väll levande födare? och äpplen lägger åvan vatten räkor och elefant snäckor behöver väll vara två?

cissi_1993
0

tror dock vi har två skräp snäckor också

[dynamitella]
0

Det ser vid första anblicken ut att vara ägg ifrån en neritasnäcka :) Tyvärr kommer äggen aldrig kläckas, utan kommer stanna där tills ni tar bort dem (nackdelen med sådana snäckor).

Alltså en sånhär:

http://jmorgan.zenfolio.com/img/v4/p175860239.jpg

eller:

http://bubblesaquarium.com/images/Fish/Invertebrates/Invertebrates_Ruby_Snail.jpg

cissi_1993
0

de måste vara sånna vi har fått som skräp snäckor då hur stora är  dom? för dom vi har fått är inte större en en halv cm

[dynamitella]
0

Ser de ut som på bilderna? Om inte så är det inte neritasnäckor.

En halv centimeter låter på tok för litet för att lägga ägg redan :)

Peta på dem :) Är de hårda eller mosiga?

(Om du absolut inte har någon neritasnäcka, som jag tyckte mig vara säker på att det var ifrån, så lägg äggen i en yngelkass så länge, så får vi se om de kläcks).

cissi_1993
0

den är ju inte randig den är ju prikig

går inte äggen sönder om jag petar på dom?

kan äppel snäckorna ha tappat ägg när dom la sin kassa ligger nämligen en åvanför?

Soda2
0

det är inte så att dina äppelsnäckor lagt en klase o en bit har ramlat ner? ser närmligen ut som det kan vara det (händer här ibland att en bit ramlar ner eller tom en hel klase o ibland lägger de ju väldigt små klasar)

cissi_1993
0

ja det logger en kasse över det kan ju vara dom som har ramlat har funderat på de men dom här är vita men dom kanske blir de när dom hamnar i vatten

[dynamitella]
0

Jag tycker att det ser ut som att de är placerade där med vilje.

Nej, det är en physa du har i handen :) Det är en vanlig skräpsnäcka som lägger gele-klumpar med ägg, inte runda vita.

Hm. Jag som var så jäkla säger på min sak :)

Kan du ta några bilder på akvariet? Lite på äppelsnäckorna och bland inredningen? (och vad har du för tetror?).

Men ja, det kan kanske vara äppel-ägg då. Men just att de är lite ovala och vita gör att det ser konstigt ut.

Soda2
0

vita blir de när de öegat i vatten ett tag (äppelägg) så det kan mycket väl vara det

cissi_1993
1

håller på att fixa om lite allt rött grus ska bort

men här är äpplena

cissi_1993
0

äppel kassen

cissi_1993
0

där äggen är

cissi_1993
0

hörnan igen

cissi_1993
0

här är nästan alla inevånare men guppi honan är på rygg vet inte vad jag ska göra med henna tar jag gärna emot hjälp med också

cissi_1993
0

vi har java mossa också

cissi_1993
0

och vi har sånna också

cissi_1993
0

och andra hörnet dom främre har vi inget i

[dynamitella]
0

Vad är det då?

Jo, en snäcka :)

Jag kan inte se härifrån exakt vilken art det är. Men det ser inte ut som en elefantsnäcka (som föder levande ungar), utan som en äggläggande snäcka som jag sett för ett tag sen.

cissi_1993
0

antar att det är den här du tänker på men vi har bara en sådan

[dynamitella]
0

Snäckor lägger ägg även om de är ensamma :) Precis som hönor.

cissi_1993
0

jaha men då blir det inga bäbar av dom va?

men den har snabeln den där snäckan

[dynamitella]
0

Nej. Dessutom har jag för mig att deras ägg bara kläcks i bräckvatten.

Snabeln är för att andas :)

cissi_1993
0

okey då är det nog den som har varit framme vi som köppte en elefant snäcka Rynkar på näsan

kanske får göra ett nytt försök med de Tungan ute

[dynamitella]
0

Jag hittade den :)

Om det inte är en elefant heter snäckan Faunus ater.

Ibland säljs de felaktigt som elefantsnäckor. Men elefanter föder levande ungar, och Faunus lägger ägg som bara kläcks i brackvatten.

cissi_1993
0

ja det är nog den men våran är gul fot med bruna spröt

[dynamitella]
0

Och där rök teorin.

Det är en solklar elefant. Nu ser man det framifrån.

Då är det väl äppelägg då.

cissi_1993
0

kan inte tänka mej mycket annat men lägger dom i en yngell kasse så får vi se om de händer någon

[dynamitella]
0

Om det är äppelägg och du låter dem vara kvar under vatten så finns det ingen chans för överlevnad, så du vet. Men jag hade gjort som du :)

cissi_1993
0

jag vet men vi får äppel ägg hela tiden och vi vill inte ha dom kan inte ta hand om dom så de är ingen förlust

cissi_1993
0

hur länge tycker du jag ska låta dom ligga?

[dynamitella]
0

En vecka :)

Ta bort dem direkt om det blir mögel eller något konstigt som växer :P

(men prova att peta på ett av äggen med en grillpinne eller liknande. Är de hårda är det inga äppelägg. De blir nämligen gele-mjuka i vatten).

cissi_1993
0

dåtror jag det är äppel ägg de jag peta på blev bara till en röra inte hårt

[dynamitella]
0

Okej :)

cissi_1993
0

men kan jag inte ta kassen jag har nu och släppa ner i ett glas vatten och se om dom ser lika dana ut?

[dynamitella]
0

Det beror på hur ny den är.. Om det finns bebisar där i redan kommer de drunkna.

cissi_1993
0

dom har kommit innat och ja ska endå häva dom i frysen snart som sagt kan inte ta hand om alla äppel snäckor som kommer ut

[Kajsa91]
0

Hoppas det är okej att jag sticker in med en fråga, :)
Måste man göra något speciellt för att få äppelsnäckor att lägga ägg?

Hur stora ska dom vara och sådär?

Och måste man ha mycket plats på glaset? Läst att andras har lagt uppe i ljusrampen. Så fult att inte ha vatten ända upp liksom. :P

cissi_1993
0

har inte vatten enda upp och vi har en glas sarg runt hela som dom lägger på och så har dom bara laggt ägg sen dom hamna i de här karet som bara va en månad sen max

tar de som att dom trivs då dom har laggt 3 klasar på så kort tid

men kolla på bilden på våra de är dom enda vi har

[Kajsa91]
0

Mina är ungefär i storleken som dom två mörkare du har.
Inte så stor som den ljusa.. Är det bara den ljusa som lagt ägg?

cissi_1993
0

det vet jag faktiskt inte jag har alldrig sätt dom lägga ägg men någon av dom små är tillräkligt stor för att åt minstånde befrukta äggen antar jag eller den stora kan ju ha laggt ägg som är obefruktade de vet jag inte

cissi_1993
0

det var äppel ägg fick se en ägg läggning i går kväll och dom såg lika dana ut som när dom läggs