Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1215 ggr
Linda8406
0

Kön på äpplen?!

Jag köpte två sycken brunrandiga?? äppelsnäckor på auktionen i lördags här i örebro dom är full vuxna och jag undrar om man kan se skillnad på könen och hur man isf lyckas med det!?

Vore kul att veta om det är två av samma eller om dom tänker försöka bli fler :)

Randen
0

Äppel snäckor är 2 könade (;

[hejhejnaffy]
0

Det är dom inte alls! Antligen är dom kille elr så är dem tjej.

Randen
0

Oj, jag tänkte nog på någon annan snäcka :P

[hejhejnaffy]
0

Haha ja så kan det gå ibland när man är trött ;)

Linda8406
1

det är väl posthornen som är två könade? Men ja har för mig att man ändå behöver ha två för att dom ska kunna para sig. Men nu var det ju äppelsnäckor jag funderade över :P

Lindzen
0

Honorna brukar alltid vara större än hanarna. Det är nog det enda mäst synliga man kan se.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Linda8406
0

oki… jag misstänekr att jag fått med mig två honor då jag fått två "äggklasar" på mindre än 1 vecka. Gissar att dom fått med sig det från tidigare hem helt enkelt!? Eller kan dom vara så snabba om dom trivs?

Soda2
0

det stämmer inte att honorna alltid är större jag har små honor o stoora hanar med trots att de är lika gamla

[Kajsa91]
0

Kanske helt fel ute, men ska inte dom ha en "snopp" eller liknande? :P
Ser typ ut som den grejen dom andas med men är mer vid sidan..
Så har jag fattat det, men jag vet inte.

Linda8406
0

Då får ja hålla span efter snoppen då :P lite kul om någon frågar va ja kollar efter bara :P Äppel snopp, haha.

brukar dom visa den då mån tro? Det är ju rätt sällan ågra djur lixom "viftar" med den, hihi.

#8 oki ja alltså mina två är ganska jämn stora så det har ja inte kunnat gå på i det här fallet ändå

är det någon som vet hur ofta dom kan lägga ägg om dom trivs? Tänker att samma snäcka lär väl inte ha lagt 2 klasar inom loppet av en vecka eller vad tror ni som har haft snäckor längre?

[hejhejnaffy]
0

Man ser könet på dem bla när dem parar sig :) Tror att äppeltjejer har ett hål på höger sida och killarna en penis,men är inte helt säker ;)

[dynamitella]
1

Om du tar snäckan och lägger på rygg, så kan du ibland se könet när de vänder sig, och på så sätt sträcker ut sig helt ur skalet :)

http://applesnail.net/content/illustrations/anatomy/male_female_differ.gif

Linda8406
0

då ska jag göra ett försök att se vad jag har för några här hemma :)

tack # 12 det va en bra länk :)