Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 3406 ggr
Joosefiiin
0

Hittat rom!

Hej!

Jag köpte en växt hos en akvariebutik och upptäckte när jag kom hem att det är rom på ett av bladen! Självklart vill jag ju försöka se vad detta kan vara men törs inte ha det i akvariet då jag har ciklider som säkert skulle sluka dessa om dem nu skulle kläckas.

Vad tycker ni jag ska göra? har tyvärr inget annat akvarium annars hade detta varit en självklar lösning. Har lagt det i ett glas så länge, men har ni några tips? Har en yngelkasse också, men jag vet ju inte vad som kommer ut ur rommen så de kanske vore en vild chansning att ha dom där.

Hjälp mig! :D Är så spännande!

[dynamitella]
0

Åh så kul! Jag får nog gå till djuraffärer och snoka bland växterna jag också ;)

Hm. Har du superlim/smältlim och strumpbyxor hemma?

Då kan du limma över en bit nylon på vardera sida där "gallerna" är på yngelkassen, så att inga bebisar kan rymma om äggen kläcks.

Fota gärna rommen om du kan!

Joosefiiin
0

Undra vad det kan vara dock, såg en del fiskar i växtakvariet men det var guppys av olika slag och dom lägger ju inte rom. Försöker fota imorgon! :D

sjukt spännande!

[hejhejnaffy]
0

Gud vad kul! Följer gärna! Det kan ju vara rom från snäckor elr malar också :) Tänk om det är från kuhliiålar,det hade varit ricktigt coolt ;)

[dynamitella]
0

Det kan inte vara kuhliiålar :) Deras ägg fäster inte sådär på växter. Dessutom är de små och gröna, och därmed lätta att känna igen.

(Jag vill själva odla dem, och har läst hur ovanligt det är med rom :()

[hejhejnaffy]
0

Jo jag vet,men man kan ju alltid fantisera ;) Vill också odla kuhliålar,men det går ju fan inte, iaf inte för mig :/

[dynamitella]
0

Jaja :) Självklart.

Jag har inte provat än.

Har två unga honor i mitt 70 liters som löper amok varje kväll och morgon, och simmar sådär som när de ska leka.

Men i 540-karet har jag en hona som är tjockare än min tumme och 10cm lång! Så jag ska se om jag kan få tag i en hane och flytta henne till mitt lika 70 liters :)

[hejhejnaffy]
0

Oj det var tjockt! Lycka till :)

Joosefiiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser det ut! :D

Hur kan man se om det "lever" ? Tänkte om det har nån speciell färg eller nåt. Nu är dom gula som syns på bilden, har räknat till 10 prickar.

Någon ide vad det kan vara? :)

[dynamitella]
0

Jag har dåliga nyheter, typ :)

Det är posthornägg.

"typ"-delen är att de är nästan färdiga att kläckas, så du kommer ha små snäckor i akvariet när som helst.

(Men ta ALDRIG upp ägg från vattnet! Det är ett säkert sätt att döda alla ägg utom Killi-ägg. Ifall det vore rom från en fisk hade det inte blivit några yngel nu, tyvärr).

:)

Joosefiiin
0

Aww men dom är ju bra att ha ändå! :)

Nee det med att ta upp från vattnet förstår jag också, men dom har ju åkt i en påse från djuraffären i 24h så skadan vore isåfall redan skedd. Men får väl se om det kläcks nåt :D

[dynamitella]
0

Jadå :) Det är mest för framtida ägg som jag sa det.

Hoppas på en rolig färg :)

Joosefiiin
0

Då hoppas jag på att det blir mina ciklider eller malarna som får rom och de ska minsann få växa och gödas fint i akvariet :)

Hoppas jag med! :) Har inga posthornssnäckor så det var ju en vinst i det växtköpet! hahaha

[hejhejnaffy]
0

Jupp posthornägg :) Lycka till med bebbarna och glöm inte att lägga krossat äggskal i karet! Upptatera gärna här med bilder osv,vill gärna fortsätta följa :)

Joosefiiin
0

#13 Krossat äggskal? Varför ska man ha det?

[hejhejnaffy]
0

För att få kalk i vattnet,så att postirnas skal inte får sprickor i sig :) Kläck ett vanligt hönsägg,ta bort allt inklusive skinnet,värm skalet i mickron ca 1-2 min,krossa i små små bitar :)

[dynamitella]
0

Har man redan hårt vatten behövs det inte :)

Ts. Vad har du för vattenvärden till cikliderna?

Joosefiiin
0

Men hur blir de för övriga invånare i akvariet?

[dynamitella]
0

Det påverkar inte övriga invånare nämnvärt. :)

Joosefiiin
0

#16 Har aldrig testat vattenvärdena :/ Borde väl kanske göra det då det vore kul med lite bebisar

[dynamitella]
0

Ja, det borde du :)

Viktigast är pH och Nitrit (No3).

Har du fjärilar bara, eller fler sorters ciklider? För om jag minns rätt ska de ha ganska surt vatten för att leka ordentligt :)

Joosefiiin
0

Men om nu värdena skulle vara fel, hur rättar man då detta?

Jag har ett fjärlisciklidpar, superfina och viltfångade, har dock inga större förhoppningar på att de ska få bebisar då jag hört att det ska vara svårt att få yngel när de har sällskap i akvariet.

Sedan har jag ett palettciklidpar som jag ständigt tror har nåt fuffens för sig inuti grottan, men efter åtaliga veckor utan yngel så tror jag bara dom trivs att vara där inne. Har lite större hopp om att dessa ska få yngel då jag hört att de ska vara lätta att få bebisar på.

Sen har jag tre anticitrusar, två honor och en hanne. Hannen gillar grottan men han får inge flickbesök :( Lite trist.

[dynamitella]
0

Du kan göra vattnet hårdare genom att tillsätta bikarbonat, kalksköldpaddor eller/och ägg/snäckskal.

Du kan göra det surare genom att lägga ner alkottar, rötter och eklöv.

Nitrit får man bort genom sparsam matning och vattenbyten.

Vildfångade? Var fick du tag i vildfångade? :) Det är ju helgerån att inte ha dem i eget akvarium och odla dem då ju! Haha.

Paletterna kommer leka förr eller senare. Oroa dig inte :)

(Och ancistrusarna behöver ordentligt med egen plats och surt vatten (pH 6-7). Gärna massvis med rötter och grottor att välja mellan, och grönsaker att äta.

Joosefiiin
0

Vilken process :P Får börja med att skaffa test då till att börja med för att se vad som behövs :P

De köptes i bromma på akvarielagret. Heeeeeelt otrolig butik, har hundratals olika fiskar och superfräscha. Sen jag besökte dem har jag aldrig skaffat en enda grej från annan djuraffär. Även där som min växt med äggen kommer ifrån :) Vill självklart ha ett till akvarium, men då jag har csn och pluggar på högskola så är akvarium inte det man har råd med just nu :P Förra årets sommarjobbslön gick åt detta akvarium, får väl se till denna sommaren, kanske kan bli ett fjärlisakvarium! :D

Malarna har ett rot hörn typ, massa rötter, grottor och dom får ofta gurka utanför sina grottor. Men det hjälper inte flickornas sug :P Hannen är supersugen iaf! hahahha (typiskt killar *blink blink*) han har svårflörtade damer