Jag vill inte ha yngel
Nu visade det sig att mina Scalare lagt ägg på pumpen. Jag vill inte ha små bebis scalarer, men det känns taskigt att plocka bort äggen. Förmodligen lönlöst också eftersom jag tydligemn har ett lekpar o dom kommer förmodligen leka igen..
Vad ska jag göra nu då? bara sitta o låtsas att det regnar o låta naturen ha sin gång eller försöka driva upp dom iaf?
Om jag får för mig att försöka ge äggen en chans, fast jag inte vill ha bebisar så skulle jag uppskatta om nån kunnig människa kan fylla på med lite info om hur jag ska göra
minavitas.wix.com/kennel
varför vill du inte ha yngel..det e ju det som e roligt med fiskar ?? :/
Ok.. Pratat med samon nu o han tyckte det var skitkul att dom lagt ägg o vill driva upp dom.
Men hur ska vi göra då? Har för tillfället inget tomt akvarium att lägga äggen i för att garantera att inte mamma o pappa äter upp dom, desutom känns det väldigt krångligt att flytta på hela pumpen som dom så fint dekorerat med ägg :/
minavitas.wix.com/kennel
De kommer att äta upp rommen så du kan vara säker.
Så det finns ingen risk att det råkar li eisar om jag inte flyttar rommen? Även om dom äter upp dom den här gången så kommer dom väl lägga nya? Dom kan väl knappast äta upp rommen varje gång?
minavitas.wix.com/kennel
Scalarer är så odlade att de inte tar hand om sina ägg.
Har ni ett bra lekpar dröjer det inte länge tills de leker igen men de kommer äta upp sina ägg då också.
Vill ta hand om dom tycker jag ni ska vänta tills nästa gång de leker så ni är beredda.
Det händer ju att äggen har kläckts ibland men då ska föräldrarna helst inte vara syskon. Även om de skulle kläckas så kommer inte föräldrarna att vakta dom så länge att de kan klara sig själv.
Ok, varför ska dom helst inte vara syskon?
Jag antar att föräldrarna är syskon, köpte dom samtidigt på en djuraffäre, visserligen från två olika akvarium men det betyder ju inte att dom inte är släkt..
Men om äggen kläcks o så äts ynglena upp så känns ju det ännu mer elakt :(
minavitas.wix.com/kennel
Jag är inte säker på varför det är så men jag har hört det flera gånger.
Jag antar att det här var första gången de lekte och då kommer de äta upp sina ägg. Det brukar ta ett tag innan de tar hand om dom.
Ja det ä'r första gången. Får se hur vi gör nästa gång. Eftersom jag misstänker att dom är syskon och det tydligen inte är bra så är det väl lika bra att inte driva upp dom
minavitas.wix.com/kennel
Om ni vill få yngel tycker jag att ni ska försöka. Att de inte ska vara syskon kan nog bero på att det kan blli inavel. Men om det är någon enstaka fungerar det nog.
Fast fiskar är ju inte lika kännsliga för inavel, men det kan ju vara det iaf..
Om några rommkorn kläcks mot all förmodan, ska jag mata dom också med nykläckt artemia eller klarar dom sig på det som redan finns i karet?
minavitas.wix.com/kennel
Artemia fungerar bra.
Det finns små varelser i akvarium som yngel kan äta men det brukar inte finnas så mycket så jag tror inte dom klarar sig på det.
Att de är syskon spelar nästintill ingen roll.
Men i alla år har jag haft scalarer (par), och aldrig sett ett enda yngel. Jag har haft 6-7 par som lagt rom, men alla har käkat äggen, eller så har det blivit svamp i alla äggen, eller så har någon annan invånare i karet käkat dem.
Så det gör inget om du inte vill ha ungar. Man måste nästan föda upp dem för hand om man vill ha överlevare :) De man får i affär är ofta hand-odlade, och inte uppfödda av föräldrarna. Och därmed ofta dåliga föräldrar själv.
Jag misstänker att båda mina skalarer är honor, men har ingen aning. Dom leker superofta och jag hittar blad täckta med ägg ungefär 3-4 gånger i månaden och dom har hållit på så ända sen i somras. Hittils har äggen inte ens klarat sig ett dygn :P dom blir alltid uppätna av någon men jag hinner aldrig se vem för det sker på natten.
Dom är jätte söta, turas om att vakta äggen.
Den som är där o vaktar släpper inte rommen med blicken och den som gör annat släpper inte fram en enda fisk till rommen. Så simmar dom upp o ner o tittar jätte noga på rommen, så ser det ut som att dom putsar eller liknande ibland.
Än så länge ser det ut att vara lika många rommkorn som när jag upptäckte dom. Ska nog låta dom ha en nattlampa ifall dom nu inte är hand-odlade mot förmodan och faktiskt vet hur man tar hand om rommen
minavitas.wix.com/kennel
Jag hade låtit dem fixa det :) Om de kläcks är det ett roligt projekt, och om de blir uppätna eller möglar slipper du jobbet :)
Win-win!
Ja men precis. Lite kul är det ju alltid med yngel även fast det kanske inte är det bästa läget just nu :P
Leker dom fler gånger kanske jag föder upp ynglena själv bara jag får ett ledigt kar nån gång :D
minavitas.wix.com/kennel
Äggen är uppätna :D
minavitas.wix.com/kennel