Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1240 ggr
cissi_1993
0

artemia

snabb dum fråga ska d lösas upp i vatten innan det ges till fisk eller ska den ploppas ner frysen?

[Geekinblack]
0

Jag brukar ta lite akvarievatten i ett glas och lägga ner den frysta artemian en liten stund bara, men inte så att den blir helt tinad.

Om fiskarna är stora och äter stora bitar så kan dom få brain freeze.alltså typ köldskador, om dom äter helt fruset :P men jag har för mig att om fiskarna är små så "naffsar" dom av bitar från biten som ändå tinar relativt snabbt så det går nog bra att ploppa ner biten oxå beroende på fisk.

cissi_1993
0

det är en lite kampfisk

KerstinL
0

Då ska du nog tina upp den i vatten och ge lite i taget, ger du kampfisken en hel tärning så kommer den äta ihjäl sig… Obestämd

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

[Geekinblack]
0

Om det bara är en Kampfisk så är ju en sån där "chokladbit" av den frysta artemian för mycket att ge på en gång för det tinar rätt snabbt och åker runt huller om buller i hela karet :P men ta en halv ruta och dela den på hälften, droppa några droppar vatten på den så att den inte är helt fryst och lägg i den i karet.

Finns nog vissa som ploppar i direkt och andra som löser upp den först, men jag tycker att man kan tina den liiite iallafall :) men som sagt, den tinar rätt fort i karet…

[Geekinblack]
0

#3 håller med där :) en hel bit på en gång är nog lite för mycket ;)

cissi_1993
0

okey tog en fjärde del tetrorna var mer intreserade av artemian

[hejhejnaffy]
0

Du ska inte ha Kampfisk och andra fiskar tsm,om det inte är en hona! För Kampfisk honor klarar andra fiskar :)

[dynamitella]
0

Vissa arter går utmärkt att ha ihop med kampfiskar, honor som hanar. Det beror på akvariet, inredningen och lynnet på fiskarna.

cissi_1993
0

vi har honom med tetror och tre guppisar nu i ett 100L borde vi flytta honom har ett litet vi inte använder nu kan flytta honnom dit om de behövs

[hejhejnaffy]
0

Ja jag skulle gjort det iaf :) Bettor och Guppy ska under inga omständigheter gå ihop! Lycka till :)

cissi_1993
0

då får vi flytta honom

[dynamitella]
0

Alltså. Mår han bra? (slåss han? Biter de i hans fenor? Kan han simma ordentligt? Hur varmt är vattnet?).

Om allt går bra behöver du självklart inte flytta honom. Det är bara om du har för kallt vatten (under 27 grader), bitiga fiskar, om han visar agressivitet eller simmar dåligt i strömmen.

[hejhejnaffy]
0

Så bra :) Tänk på att ha mkt höga växter + flytväxter samt inte strömt vatten :)

cissi_1993
0

nej vi har bara 25med lite ström så han måste nog flytta dom andra behöver ju luften somm kommer från pumpen