Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 4458 ggr
Soda2
0

Mata räkor

Nu när jag enbart räkor i ett akvarie börjar jag fundera på hur jag ska utfodra de små liven.

det blir ju ingen fiskmat över för dem o äta jue.

Hittils har jag lagt ner en tablett åt den varje dag (har speciella för räkor samt granulat för räkor).

men hur mycket mat behöver de igenlitgen o hur ofta o vad kan man mata dem med?

Har ju såklart läst på om räkor innan men vill bara dubbelkolla med folks om verkligen kan räkor :)

[dynamitella]
0

Räkor behöver knappt någon mat :) De äter alger och plockar ständigt från inredningen. Jag matar mina dock varje dag med altgabletter eller grönsaker (och allt fiskarna får till middag).

Vad är det för fiskar du har?

Soda2
0

De fiskar jag har i stora karet (räkorna går ju själva dock) är guppys, guramis o ancistrusar. i andra lilla karet går en kampfiskhane.

Sen bor det äppelsnäckor i alla karen med (4 st små bebisar hos räkorna)

[dynamitella]
0

Nu hänger jag inte med. Går räkorna med fiskar eller ej?

"det blir ju ingen fiskmat över för dem o äta jue.".

Soda2
0

de går utan fisk.. Det jag menade med det är ju att när de går utan fisk så blir det ju ingen överbliven mat som de kan äta.

[dynamitella]
0

Jaha. Men mata dem med fiskmat då? Svårare än så är det inte :)

Ta en liten nypa mellan pekfingret och tummen, och släpp precis under ytan. På så sätt kommer det falla till botten och bli uppätet.

Men du behöver inte mata räkorna mer än varannan/var tredje dag :)

Soda2
0

Ja jag har läst attd e kan äta fiskmat, grönsaker o såklart speciell räkmat (som jag har hemma nu) men inte hittat nånstanns hur mycket de ska få.

Just nu går det ju äppelsnäcksbebisar där med o dessa matar jag ju dagligen så då får ju räkorna ordneligt med mat, men sen när de flyttat vill man ju veta att man inte svälter räkorna.

[dynamitella]
0

Då är jag med på noterna :)

Du behöver i alla fall inte oroa dig! En liten, liten nypa varannan dag räcker långt om du har växter eller/och mossor i akvariet. Att ha en bit trä och mossa med räkorna är nästan ett måste. På så sätt kan de konstant äta :)

Soda2
0

Jepp rot med mossa finns.

Andra växter med såklart :)

men vad bra då vet jag hur mycket jags ka mata dem. Tack så mycket