slö kampishane
Det här inlägget hör typ ihop med "jättetjock kampfisk". Nu har ja bytt foder till artemia, vita/svarta mygg (både och) och oxhjärta o börjat mata 3 gånger om dan (lagom varje gång), Men han har bara blivit segare o fått en ljusare färg, mer åt de grå hållet än mörkmörk lila/blå. Han ligger på pumpen varje gång ja tittar till akvariet, han kommer bara när ja står med handen ovanför som om ja skulle mata honom. Så de ja undrar är vad har hänt!? Jag trodde han skulle bli gladare av de.
Jag slamsuger akvariet med hävert en gång i veckan, ibland två fast då suger ja upp mindre vatten.
har du en väldigt stark pump? I så fall kan de bli slöa och lägga sig där det är minst strömt ..
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Undrar jag med… Min förra Kampfisk blev sån när jag hade för stark pump (detta var när jag bara var 7-8 år ) ^^
Nej de är inte stark pump, ja har satt en nylonstrumpa över utblåset så de är lagom dvs. han kan ligga still i vattnet utan att driva iväg :P Det var sen ja bytte foder som han började bli slö
Du kanske bytte förhastigt? Hur gammal är han?
du kanske får lugna dig lite med matningen, om han fått flingfoder innan kan det vara så att han reagerar på att det är mycket proteiner..
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Mata 3 ggr om dagen behöver du egentligen bara göra om du vill mata upp honom. Vill du bara mata normalt så han håller sig i bra form så behöver du bara mata 2 ggr om dagen, typ morgon och eftermiddag.
Du kanske ocks behöver spegelträna honom lite så han blir lita piggare och får starkare färger. Det hjälper oftast.
#4 #5 Nej ja blandade artemia o vanligt flingfoder o han får små portitioner varje gång, så han blev nog inte chockad.
#6 okej, men de är jättelite mat åt gången som han får. Så han blir inte tjock av den bara välnärd ;)
Han hade ju starka färger men nu vill ja inte stressa honom eftersom han verkar lite sjuk.