Grymt sugen på räkor
Har kollat på många andra forum/sidor och blir bara mer och mer sugen på att ha ett litet kar med räkor, sugen på blå, bla blue pearl, blue bee osv.
Ngn av er här som säljer dessa?
Detta är kanske inget bra att börja med om man vill starta med räkor, har ju aldrig haft det innan.
Körsbär brukar vara första räkan då den tål en del, men har man bara hyfsat ingått kar, temp 21-26 å lite koll på ph:t så är det inget som hindrar att man provar med ngt annat. Däremot kanske man ska satsa på lite billigare räkor, surt att köpa king-kong för 800:-/st som första räkor om de inte klarar sig.
Okej, tack för input. :)
Ngn mer som har ngt bra att säga ;)?
Jag skulle ju inte rekommendera en caridina-art till att ha som förstaräka :) Då är en neocaridina stadigare.
Alltså inga crystals eller tigrar de första månaderna, utan istället white/blue pearl, körsbär eller gula räkor.
Eftersom du vill ha blue pearl går det ju bra med en blå räka :) Om du hittar och har råd med dem, dvs!
Okej, förklara skillnande på de olika, om du har lust 
Varför är de andra bättre att börja med osv.
Såg ngn som sålde 10 st för 300 kr har jag för mig, om jag nu inte har blandat ihop allt.
Caridina räkor (tigrar och crystal) kräver ett stadigt och lågt pH. De är svårare att få att gå med rom, och graderingar över A/S är mycket känsligare än ograderade eller B-C (dålig teckning). De går bra i temperaturer mellan 20 och 26. (plus/minus någon grad). Jag har under 8 månader bara fått en kull av mina crystals, trots perfekta vattenvärden och foder. Och bara 6 av 25 ungar överlevde. Å andra sidan får varje rainbow/körsbärshona ungar 6-8 gånger om året.
Om du får tag i halvkassa crystal red/black kan de vara lika tåliga som körsbär.
Blue pearl och white pearl är samma art, men olika färger bara. De fungerar lika dant. Körsbär och gula räkor är samma art, men också olika färger. De kan gå i allt från 6 till 8 i pH utan några som helst problem. Lika så i 10 till 30 grader. De får alla ungar ungefär varannan månad, och får hos mig ca 20 ungar varje gång.
Jag har haft white pearl, blue pearl och körsbär som överlevt ALLT. Ingen mat på 2 månader, inga vattenbyten, igenslammad pump, sviktande värden, nitrit etc. Men caridina-arterna coolar vid "minsta lilla" i jämförelse.
(Men tåligast av alla måste fan vara mina rainbows. Jag har 1.5 åriga honor här hemma som överlevt allt)
Tack för all denna info :) Tack för att du tog dig tid att förklara.
Rainows är mkt fina de oxå.
Jag har ett 20 liters kar som jag funderar på att ha räkor i, måste bara fundera ut vad jag vill ha först och sen läsa på mer.
Min äldsta dotter ha ju räkor i sitt lilla 19 liters.
hon har gröna räkor, körsbär (super red) o crystal red, 1 av dålig kvalite o 2 som ska ha a i graderingen.
nu vill ju CR ha surare vatten än de andra men inte jag som valde o ha flera arter blandat.
Men jag är inte intresserad av att de ska få bebisar heller, blir fort fullt i ett sånt litet kar.
Har amanos i mitt stora kar med. O när kampfisken gått bort (även om han inte äter räkor har gått med CR förut o inte rört dem) så ska jag skafaf räkor till det karet med (oxå 19 liters).
Linda i facebook gruppen vi är med i finsn det ju en räkodlare, hon har körsbär till salu nu, tror hon tar 20 kr för dem, sen hade hon en annan art med en randig sak men de tog hon väl 60 kr för tror jag.
(nu skriver jag "bara för att". Jag vet inte vem ditt inlägg var riktat till)
Det är som jag sa innan inte rekommenderat att blanda räkor så, men som jag också berättat, är det okej i ditt fall.
Det är sällskapsräkor, och inte till för odling :) (inte heller några dyra räkor).
Tänk på bara att amanosarna behöver ganska stora akvarium :) För blir det dålig vattenkvalité så hoppar de ur akvariet (minsta lilla hål), eller stressar andra räkor. Jag vet inte om du tänkt ha kvar dem i det stora karet, men det är lika bra att jag nämner det :)
Lycka till!
Okej, tack Soda, kan höra efter i gruppen oxå :)
*8 jag skrev ju faltist att jag inte valt att blanda arterna på det viset o räknade då med att Linda tex skulel förstå att det inte är önskvärd (vilket jag oxå tror hon vet).
Amanosarna går i 180 liter så det lär nog räcka för dem ;) (o de är bara 3 st just nu men ska bli fler såklart)
Jag vet, och därför sa jag också att det är okej i ditt fall.
Men så folk inte tar det som uppmuntran och vill göra samma sak :) Det var bara därför jag skrev det, så att folk som läser tråden får kött på benen.
Du kunde omöjligt veta alla riktlinjer som gäller räkor :)
Jättebra :) Jag har 3 i mitt 70 liters, men som tur är de små hanar (bara 3-4 cm stora). Jag har nog aldrig ens sett en Amanohona någon gång!
jag har 2 honor o 1 hane honorna går med rom konstant o e superstora