scalare!!??
vilka fiskar passar ihop med scalare (stavning??)
Det beror ju på vilka krav du har?? ;) men några ex är tetror ej för små. devärg ciklider vanliga ciklider ja lite allt möjligt ;)
Mvh Malin
Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se
Ha de gött
www.123minsida.se/Familgen Snygg
Hur stort akvarium har du?
Jag tror jag har gjort bort mig lite
jag har ett 90L och åkte till djuraffären för att köpa fiskar…chefen sa: att jag kunde ha bland anant scalare så jag köpte 4 st. Inser nu mitt misstag!!!
Det är litet för scalare så om du ska skaffa ännu mer fisk kan det bli trångt. Kanske kan någon mindre fisk som fjäriciklid fungera.
Det bästa vore ju om du lämnade tillbaka dina scalare till affären och skaffade några bättre lämpade fiskar.
Så om jag har dessa så får det vara dom och inga andra i så fall?
Det får du fråga någon annan om ;)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196
Här står det att de behöver minst 275 liter. Men jag vet inte om det är ett måste..
tack för dina svar….man blir ju fundersam när chefen på zoomarket säger att jag kan ha dessa i 90L och sedan läser man att dom behöver mer utrymme…kanske ska läsa på innan ;-) men detta köp var inte riktigt planerat, jag hade riktat in mig på Gurami men blev sedan väääldigt sugen på scalare när han sa att jag kunde ha dom.
Nej du kan inte ha dem i ett 90 liters. alldeles för litet. :(
Kram /Tess
Det stämmer att 270 L är minsta rekommendation. Scalarer blir riktigt stora tillslut, så om du inte lämnar tillbaka dem så kommer de ändå tillslut göra att du måste skaffa större till dem. Dessutom växer dem inte riktigt som dem ska i bara 90L och man vill ju dem väl.
Jag skulle lämna tillbaka dem och skaffa en mer lämplig fisk!
De skall ha minsta 50 cm högt dessutom!
Kram /Tess
Då ska jag göra det…
vilka fiskar kan man ha i 90L?? kan man ha Gurami??
Ja, honungsgurami och Dvärggurami är passande :)
#13 tack :-) vilka fiskar passar ihop med dom?
Rasboror och tetror :) Och kanske ett litet stim med pansarmalar (om du har sand eller rundat grus).