Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2292 ggr
rosablomma
0

Funkar det att ha...

.. en hona och en hane Labidochromis caeruleus tillsammans med äppelsnäckor och eventuellt några räkor i ett 112l akvarie?

Har sån fruktansvärd besluts ångest ang fisk val.

Äppelsnäckor ska jag ha iaf och vill gärna ha räkor också(körsbär el crystal red) men hade ju gärna velat ha någon fisk också gärna färgglada.

Kan man ha Labidochromis caeruleus i ett kar med mycket växter då jag ej gillar de klassiska ciklidkaren utan växter? Eller ska jag satsa på annan fisk?

Ratata
0

Utrymmet ska enligt vissa sidor räcka för L. caeruleus men jag personligen sätter inte ner Malawiciklider i ett akvarium med lägre volym än 200 l (med undantag för yngel) då de verkligen gillar utrymme!

Jag hade inte rekomenderat att ha några "skaldjur" med Malawiciklider heller, särskillt inte med den arten du nämner då den gärna tuggar i sig diverse snäckor och kräftdjur ute i sin naturliga miljö. Dock finns det såklart alltid undantag där man kan få dem att fungera med tex äppelsnäckor. Själv har jag aldrig stött på ett sånt undantag här hemma.

Räkor och malawi är jag mycket tveksam till av anledningen jag nämnde ovan. Ha ett litet kar till räkorna i stället, då lär du få se dem oftare också :)

Angående växter och Malawiciklider så finns det inget som säger att fiskarna har något emot växter, tvärt om. De får bara fler gömställen då och växter bidrar generellt sett till en bättre miljö i akvariet. Däremot är det petigt folk som vill efterlikna fiskarnas naturliga milj i sin tank då ska man utesluta växter då de är en mycket sälsynt syn Malawisjön (med undantag för någon vallisneria).

rosablomma
0

#1 tack för svaret. Då blir det inga ciklider i karet. Då får jag tänka ett tag till då :P

Räkor måste jag ha då jag väldigt lätt får tråd/tofs alger i de karet. Som jag inte får bort oavsett vad jag gör. Så det är ett måste med en räkpatrull :)

Ratata
0

Finns ju fiskar som äter alger minst lika bra som räkor annars. Siamensis är grymt bra på att äta alger, men den blir lite stor för 100 l =/

rosablomma
0

#3 jo visst finns det algeätande fiskar också men inga jag gillar :P