Fjärilsciklider som bråkar
Hej!
Mina nykommlingar till akvariet är ett fjärilsciklidpar. Otroligt fina och allt var lungt och fridfullt i början. Efter cirka en vecka har hanen börjat jaga honan och hon får simma på en liten plätt runt pumpen och runt en växt i akvariet. Försöker hon ta sig mot andra ställen i akvariet motar hannen bort henne. Han gör liksom korta små rusningar mot henne och när "han har henne där han vill ha henne" så simmar han därifrån. Sen gör han om samma procedur snart igen. Ingen annan fisk i akvariet jagar någon av dom eller varandra.
Vad kan detta bero på? :( Vad ska jag göra?
Någon som vet? :(
Hur stort är akvariet? :) Är det för litet eller så, är det vanligt att hanarna jagar honorna.
Det är vanligt, mina håller på så också. Inte mycket man kan göra, mer än att ha mycket växter och gömställen.
Jag har 100l med mycket växter, grottor och gömställen :/
Har sätt att folk odlar i 50l så det vore konstigt om det är för litet för två små rackare.
Skulle det hjälpa med en till hona? Känns som han är uttråkad eller nåt då han söker upp hene och verkigen letar runt vart hon kan vara så han kan jaga henne lite :P så himla konstigt. :(
Det är inte konstigt, en hona till kommer inte göra någon skillnad. Han jagar inte henne för att det är en hona, det kan lika gärna vara tvärtom. Mina byts av liksom. Vissa perioder så jagar honan hanen, sedan motsatsen. Det är nog ett ganska naturligt beteende. Skaffar man en till hona så kommer en vara mest dominant och jaga de två andra, och av de två andra så kommer en av dem vara dominant och jaga den sista. Klassiskt. Så en blir mobbad av två andra istället.
Jag vet för att jag prövat mängder med sätt för att få bort beteendet, men är omöjligt att ändra.
Mina kommer bäst överrens när dem är på lekhumör. Skaffa ph 6,5 KH på 3 och lägg en platt sten någonstans skyddat. Så kanske de blir lite kärlekskranka ist!