Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3094 ggr
[naraku]
0

Räcker det med Aquasafe?

Vid uppstart av nytt akvarium räcker det då att bara ha i ett vattenberedningsmedel, som AquaSafe, eller måste man också ha i någon sorts bakteriekultur?

Skulle vara skönt om det räcker med bara ett medel liksom…

Hur har ni gjort?

Plakat
0

Till vilka fiskar ? :) till mina kampfiskar kör jag bara aquasafe :)

[naraku]
0

En Kampfisk och några äppelsnäckor :)

Annars kanske man kan köra på bara bakteriekulturen i början? Vet inte direkt vad det är för skillnad på de båda förutom att man får i rätt bakterier med bakteriekulturen (?).

Plakat
0

aquasafe tar ju bort klor? :)

jag har även i mandelblad för mina kampfiskar

[naraku]
0

Ja jo, det visste jag ju! Tänkte inte på det förut.

Okej, vet inte vad de gör för nytta.
Men jag kör väl på att köpa aquasafe och ta det lilla av bakteriekulturen jag har kvar i flaskan plus akvarievatten från mitt första akvarie så borde det väl funka hoppas jag^^

Plakat
0

går nog bra :) kampfiskar tål riktigt mycket

Ratata
0

Om du redan har ett akvarium igång kan du ta vatten från det  karet och klämma ur lite filtermaterial från pumpen i det nya akvariet för att ympa bakterier till det nya. Låt akvariet sedan gå några dagar så borde det vara redo för de nya invånarna. :)

[naraku]
0

Okej, tack för svar! :)

Det gamla akvariet är bara på 20 liter och det nya är 50 liter så det blir ändå 30 liter kranvatten som jag tillsätter aquasafe.

Vet bara inte hur jag ska tillsätta 20-liters-vattnet och sedan låta det stå några dagar för vart ska då fisken ta vägen så länge? KAN jag släppa ner honom direkt i det nya? Annars kan jag inte ta dedär 20 litrarna från första början.

Ratata
0

Jaså, det är så litet :D

Då kan du antingen ta vatten från det lilla som vid ett vattenbyte (typ en hink) och krama ur filtret ur pumpen i 30-litaren i det nya. Tänk på att inte göra detta samma dag då du kan rubba balansen i ditt gamla akvarium annars.

Låt fisken vänta i det gamla akvariet så att det nya hinner "mogna".

[naraku]
0

Japp x)

Du skrev nog fel, 50 liter är det på och inte 30, men okej tack för svaret! :) Ska göra så gott jag kan.

tesselituss
0

Jag skulle kört happy start

Kram /Tess

[naraku]
0

Tror inte det finns i butiken här, de har så lite medel. De har mest från tetra märket.

Men skulle jag köpa ett start-medel, som det du nämnde, så måste jag köpa aquasafe också och då blir det två medel i alla fall. Mycket födelsedagar i april vettu så ekonomin blir lite svår hehe.

Kanske bäst jag väntar med 50-liters karet annars… tills April är över.

Ratata
0

#9 Jag menar 20 l när jag skrev 30 >.< Slarvig jag känner mig nu.

Att krama ur det nya filtret i ett ingånget akvarium kommer inte ge så mycket utan det är det gamla filtret som ska kramas ur i det nya akvariet för att få över bakterier :)

[naraku]
0

Jo jag förstod att jag skulle krama ut det gamla filtret i det nya karet, ska göra det :)

tesselituss
0

Varför två medel om du kör happystart? Happy start är förövrigt samma som easylife fast happystart är drygare(dvs mer koncentrerat) happystart bereder vattnet på ett toppensätt.

Kram /Tess

[naraku]
0

Jag vet inget om happystart så det kan jag inte säga något om. Utan vad jag förstått så ger ett start-medel bra bakterier till akvariet men tar inte bort klor vilket ett vanligt vattenberedningsmedel gör. Men jag kanske har fel?
Det är i alla fall därför som jag förstått det som att man helst måste köpa båda dessa medel när man startar ett nytt akvarie.

Happystart har de ändå inte i min butik, om de inte skulle fått en det nu. Eller jag vet inte.. vad är det för märke? Jag har bara sett Tetra Safe Start.

Det är så komplicerat detta med medel för mig som är nybörjare.

[naraku]
0

Okej, nu har jag läst om easylife och det verkar riktigt bra! Ska se om det finns i min butik. Ska hålla utkik efter happystart också.

tesselituss
0

Det tar bort tungmetaller och kloraminer!!!

Kram /Tess