Problem med "sjögräs" eller alger
Hej!
Första posten i den här gruppen. Vi har ganska nyligen blivit med akvarium, ett 60-liters till min son. Det har varit igång sen jul ungefär och gått bra fram tills nyligen då vi fått problem med sjögräsliknande alger (som jag antar att det är) som på bara nån vecka nästan fyller hela akvariet! Jag har rensat flera gånger och bytt vatten, men det bara kommer tillbaka.
Jag försökte ta en bild som tydligt visar hur det ser ut, men det är MYCKET mer än vad det ser ut på bilden. Om jag inte rensar flera gånger i veckan fylls det nästan upp helt av det gröna!
Frågan är vad jag kan göra? Jag har som sagt redan bytt vatten ett par gånger, och vi har nästan helt slutat att mata eftersom jag tänkte att övergödning kunde vara problemet.
Finns det nåt medel man kan ta till?
- Redigerat 2020-11-05 13:09 av Draken
Ser ut som trådalger! Plocka bort det du kan för hand, köp 5-10 amanoräkor så äter dom upp resten!
Vad har du för vattenvärden? Snabbväxande växter och stora vattenbyten (50%) varje vecka hjälper också.
Ta en grillpinne och kör ner bland algerna varje dag, och kör runt, runt. Så fastnar dem som spaghetti.
Införskaffa dig sen en handfull amanoräkor, som Kwassi säger, så äter de upp resterna och håller det i trim.
50% vattenbyte hade jag inte vågat mig på flera gånger på raken.

#4 kan tillägga att man kan tälja små flikar på grillpinnen så den blir mer som en borste = mer effektivt.
Tandborste funkar bättre än pinnar tycker jag iaf.
Tack för tipsen! Jag har några kuhliålar och enligt Arken zoo där jag tittade på räkor är risken rätt stor att ålarna äter upp räkorna?
Nej, absolut inte :)
Amanoräkor är alltså mellan 3 och 5 cm stora.
Mina vuxna kuliålar äter inte ens nyfödda räkor som är 2-3 millimeter stora!
Har de gått bra?
Jag hade samma problem för några veckor sen.
Ta upp rötter och annat du har i och skrubba! ta bort så mycke trådalger du kan och håva upp de, skrubba alla rutor (gör allt de nogrant). Kassta alla angripna växter. Byt sen 50% vatten, och sänk de tända timmarna till 10h. Sen hade jag i easy life flytande filtermedium, sera nitrivec biostarter och sallt. Vattnet vart kristall klart! Efter några dagar så köpte jag äppelsnäckor, gibbiceps (plecostomus är oxå effektiv) dom äter alger och så köpte jag massa snabbväxande växter (cabomba, vattenpest, limphonia och andra finbladiga växter) som kommer konkurera ut de eventuelt kommande alger. Och sen fortsetter man byta vatten en gång i veckan ca 30% så bör de inte komma tillbaka!
Sen matar jag såklart malen och snäckorna för de finns inga alger kvar men om man ser att alger är på gång så snålar man med maten tills algerna är borta och sen matar man på igen =)
Jag har inte hunnit göra nåt åt det än, men till helgen tänkte jag göra en liten nystart i akvariet. Tror jag får tömma det helt och skrubba både rutor och stenar och rötter. Sanden är nästan helt grön och full av alger den också. :(
Det konstiga är att när jag kör med teststickor i vattnet ser allt bra ut, så jag vet inte varför det blivit sån våldsam algtillväxt.
Jag hade ALDRIG såna här problem när jag körde akvarium på 80-talet utan nån som helst koll på tillsatser, stickor och sånt. Vatten in i akvariet bara och så funkade det. :)
Den här gången har jag gjort "allt rätt" och köpt bakterietillsatser, salter som ska vara bra mot parasiter, etc, etc, och så blir det massor av problem med fiskar som bara försvinner (förmodat döda då) och algskog.
#10 Nystart för att slippa alger låter inte som en bra idé. Om du inte vet vad känna till problemet är vad tror du kommer bli skillnaden med en nystart? Du får gärna skriva upp vad du har för värden. Det enda jag brukade använda i mina sötvattenskavarium var vatteberedningsmedel vid uppstart och har aldrig haft problem med alger eller liknande. Känns dumt att hälla i en massa saker bara för att det är "bra" utan att det faktiskt finns ett behov (tex sjukdom eller spikar).
alger brukar ju komma i ett nystartat akvarium för att det inte är stabilt ännu, det är ju bara o vänta ut det.
Jag fick både trådalger, toffsalger o lite kiselalger i början men jag gjorde inget åt det bara lät det va så försvann det.
Nu är det bara lite gröna prickalger i men det är tydligen ett tecken på att akvariet mår bra.
så starta om tycker jag inte du bör göra.
Mycket växter framförallt snabbväxande som du göde så de verkligen mår bra. Samt fiskar/snäckor/räkor som hjälper dig.
tex äter de flest alevandefödarna lite alger.
Jag har både sånna, amanoräkor och äppelsnäckor i mitt o inga algproblem.
Nu blev det omstart ändå, vi får väl se om det går bättre.
Något som jag har problem med är att fiskar "försvinner". Nu när jag tömte akvariet fick jag ju facit på vad som saknas, och det är alltså en guldmolly, en kuhli-ål, en klogroda och en Kampfisk som alla är spårlöst borta. Alla har försvunnit "över en natt" dvs plötsligt bara saknats och sen aldrig dykt upp igen.
Är kuhli-ålar verkligen så snabba på att äta upp döda fiskar?
När jag tömde akvariet på vatten luktade det verkligen lik dessutom. :( Ingen trevlig doft, mycket starkare och äckligare än "vanlig" akvariedoft. Nånting har helt klart gått snett i vattnet.
Hursomhelst, försökte slamma av sanden ordentligt och fyllde på med nytt vatten, rensade växter så gott jag kunde från trådalger (en del finns kvar tyvärr) och satte tillbaka alla fiskarna. Än så länge har det gått finemang, men vi får väl se.

#13 Hoppas det gick bättre sen! )