Äppelsnäcksugen :P
Känns som att jag gjort en hel massa inlägg de senaste dagarna, men här kommer ett till! Hehe…
Som rubriken säger så blir jag mer och mer sugen på att skaffa äppelsnäckor! Frågan är om jag kan?
Mitt kar på 375l har mollys och där tillsätter jag ett par salttabletter ibland dels för att dom läker bättre om dom gör illa sig (hanarna slåss ju ibland så det är lika bra) och dels för att dom vill ha det, därför är nog inte det karet lämpligt, eller hur?
Då är frågan, kan jag ha det i mitt yngelkar på 30liter? Är det alldeles för litet för en snäcka? Har läst att dom vill vara fler, men två snäckor då?
I lilla karet har jag för tillfället Platy yngel som ska flyttas snart, då blir ju karet tomt. Om två snäckor kan flytta in, kan jag ändå ha framtida yngel där i då?
Vad kräver dessa små sötnosar egentligen? Det står så olika på internet, ni som har snäckor kanske vet mer? Har smått svart/rosa grus i lilla akvariumet och funderar på att byta till sand…
Om jag kan ha snäckor, borde jag köpa dom av någon privat person isåfall?
Tack på förhand om någon vill svara!
Grus eller sand spelar ingen större roll , men vasa kanter får inte förekomma.
I ditt Molly kar där du tillsätter salt bör du inte ha några alls.
Säger ju sig själv ; ]
Äppelsnäckor är relativt kravlösa men får de kalktillskott (kalkpadda kalkgranulat foderkalk ) grönfoder och lagom plats är de glada =)
En del räknar 10 liter per äppelsnäcka men de är ju för fullvuxna individer, är de nykläckta snäcklingar kan du ju ha fler men får flytta dom till ett större kar när de blir större .
Camilla Thunberg har ju förstaklassiga äppelsnäckor , ska du köpa från privatperson be gärna om aktuella bilder så du får see skalkvaliten på dem så du ser att de är fina =)
See vad du får för råd av andra äppelsnäcksintresserade med , som du skriver så finns det mycket olik info , du kan ju alltid in på hennes hemsida och läsa på lite innan =)
Vh Daniel Gustavsson
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **
Som sagt vill de inte ha salt. Men 2-3 st i lilla ska gå bra
#1 Tack för bra svar :D ska kolla sidan :)
#2 nä det var det jag hade för mig :) därför kanske mitt lilla kar är bättre.
Ja bra ska kvalite ä viktigt!! köpte hem från en privat person utan att kolla o de var myyycket dåliga i skalet !!har nog gåt i typ för surt vatten =((( de stackars små liven !!!
Så resten jag har hemma o odlar på ä från tyskland =))) rena färger o fiint skal =)))
Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se
Ha de gött
www.123minsida.se/Familgen Snygg
Har färgen någon betydelse? Eller är det bara för att dom vill vara fina? :P jag ska hålla utkik efter rosa snäckor tror jag :)
#5 Kolla min hemsida ;) har knallråsa på g ;)
Mvh Malin
Ha de gött
#6 Ååå woow vilka fina rosa du har! Den som var jätterosa var ju supertuff! Skaru sälja nå rosa snart? Isf kan jag nog vara intresserad ;)
kolla annars med Soda2 eller snailmilla om de har :D
#7 jo då de kommer inom några veckor =))) ja de är riktigt starka färger på =))) odlar bara rena färger =)))
Mvh Malin
Ha de gött
#8 Jo jag får kolla runt lite :) men har för mig att dom sålde för inte så länge sen å isf har dom nog inget än…
#9 Kan du inte påminna mig på något sätt eller hojta till så att jag ser när du har några? :) du kanske inte vill att man ska paxa men om du kan ha mig i åtanke när du har några rosa så vore det jättesnällt :) för isåfall så kanske jag vill köpa ett par om jag inte hittat några innan. Du verkar ju ha jättefina snäckor :)
# 10 jag sitter o tittar på de små liven nu =)) har dem i tv rummet =))) hela odlingen i tv rummet=))) så himmlans mysigt =))) o de äter som bara den =)) så om ca 2 veckor till så borde de vuxit till sig =)) men skicka järna ett pm till mig eller gå in på hemmsidan o meila mig så vet jag vart du är =) ;) Så kan jag ha en liten beställning till dig ;)
Mvh Malin
Ha de gött
Såg att jag nmndes här o jag har 4 st rosarandiga kvar ( o 2 gula).
#11 om två veckor ungefär skulle nog kunna vara lagom :) vi kan väl höras då isåfall men jag mailar på din sida eller här imorgon :)
#12 jasså så det fanns kvar? :) kollade på alla "snäckförsäljningar" jag såg förut och det verkade som att de flesta var slut :P nu blev d ju lite svårt… fast jag kan nog ändå inte köpa något förns om två veckor, men brukar du ha andra färger också? För jag hade velat ha en blå lr nått annat skoj :) om int tre är för många i mitt lilla akvarium :/
Ha de gött
Ja jag har andra färger med. Rosarandiga, guldrandiga, guld, gul, vitt o blå e det jag har hemma men mina blå e bebisar ännu så det dröjer innan de får egna bebisar. Har gul o guld på uppväxt
#15 alright… jag får väl hålla utkik då :) Någon gång framöver tänkte jag försöka skaffa ett till litet akvarium och skaffa fler snäckor :) för det hade varit tufft men någon blå.
ja de blå är riktigt häftiga