Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1092 ggr
[Thiah]
0

Nybörjarfrågor

Jag lade till en kommentar på artikel sidan och fick ett bra svar av Kajsa Wiberg Hon sa att jag gärna får fråga vidare och det tänker jag göra Flört.

Jag tänkte därför att jag kan starta en tråd med det jag frågar, i fall att det hjälper någon annan nybörjare.

Så här startade vår diskussion:

En artikel om detta vore väldigt uppskattat.  Tänkte själv skaffa ett litet 100l akvarium och det vore roligt att få nybörjartips samlat i en artikel.
Skulle gärna vilja veta t.ex.

• Vad tänka på när du startar från noll?
  • Finns det nybörjar fiskar? eller sammansättningar?
  • Nybörjar växter, dekor?Klassiska/vanliga problem?
  • Hur kolla att akvariet mår bra?

Man kan säkert låna miljoner böcker om detta eller googla men jag har blivit så van vid att iFokus sajternas underbara, kunniga människor sammanfattar saker åt mig på ett lättförståeligt, praktiskt och realistiskt sätt (gäller praktiskt taget alla sajter som jag är på).

skrivet av Kajsa Wiberg : Tänk på att låta akvariumet stå i minst en vecka, gärna mer med allt utom fiskarna i. Guppys, platys, black mollys och svärdbärare är bra nybörjar fiskar som är väldigt fina också. Växten hornsärv brukar vara bra till nystartade akvarium då den är snabbväxande. Vanliga problem är tex att man stoppar net för mycket fiskar i ett litet akvarium, har fiskar som inte går ihop i samma akvarium, man har för bråttom med att stoppa i fiskar, inte kollar upp vattenvärderderna m.m.  Orkar int skriva mer, men har du fler frågor så svarar jag gärna om jag kan ;)

(en liten kommentar av mig: självklart ska man läsa böcker och läsa på om fakta innan man skaffar ett akvarium. Men jag anser att jag både vill fråga frågor som poppar upp i mitt huvud och läsa på samtidigt. )

[Thiah]
0

Jag kommer köpa ett 100l akvarium av en vän och tanken är att ha några få fiskar (samma art) och ha det för visuell njutning .

Vi säger att jag skaffar några black mollys, räcker det med t.ex. 4 eller finns det ett minimum för att dom ska må bra? Denna fråga gäller "nybörjar fiskar" (t.ex. dom som kajsa nämde i texten ovanför) i allmänhet.

Är det bästa att ha en algätare eller snäckor/snäcka i ett 100l?

Soda2
0

Den bästa nybörjar guiden någonsin:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

[Thiah]
0

#2 Tack för tipset! Jag har läst den och den hade en del nytt som jag inte läst innan.

Kan man stanna vid 3-4 fiskar, finns det ett minimum på antalet fiskar man borde ha i ett akvarium för att fiskarna ska må som bäst?

[Wijsa Kaberg]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten uppsättning fiskar jag kom på ;)

* 5 stycken platys

* 3-4 stycken svärdbärare eller black mollys

* 10 stycken neontetror

*5 stycken äppelsnäckor(finns olika färger, kolla på www.appelsnackor.webs.com)

Gjorde en liten bild också ;)

[Thiah]
0

Får alla dom plats i et 100l? För det verkar jättefint.

Tack så mycket för att du tog dig tiden att göra en bild av det hela! Skrattande

[Thiah]
0

Appropå detta med att starta ett akvarium -

Länken i #2 sa att man behöver vänta cirka 3-4 dagar innan man sätter in fiskar och en annan artikel jag läste sa att man borde vänta minst en vecka.  Vad är det egentligen som gäller?

Kwassi
0

Beror helt på hur man gör uppstarten.. Vissa gör en egen nitrifikation då vattnet står i en månad och är riktigt äckligt innan de sätter ner fiskar… Vissa startar upp med bakteriekultur på flaska, då räcker det med 3 dagar och vissa kör med pilotfiskar.. Då låter man några tåliga fiskar agera försökskaniner och "skita ner" vattnet så det blir bra för framtida, mer känsliga invånare :)