Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1117 ggr
kortmamman
0

Någon sjukdom?

startade ju upp vårt 112L förra torsdagen, släppte i fiskarna för en vecka sedan. Idag tidig eftermiddag ser vi att vår ena rödmunstetra började bete sig konstigt simma med huvudet ner, ligga på ryggen på bottnen, såg ut som om det inte kunde hålla balansen riktigt:0( Vi lät den vara ett tag men nu för en stund sedan tog vi upp den, då vi skulle släppa i de nya fiskarna, 2 rubingurami och 4 lyrmolly. Det som hänt är att vi körde ett vattenbyte på 30 l och sedan hällde jag i en kapsyl med Easy-life flytande filtermedium. När vi tog upp den var den silvrig som en sill, det är inte de andra på samma vis. Har den fått någon sjukdom eller kan det varit något annat som skadat den? Redan från början var den mindre än de andra i stimmet och har inte simmat med när de andra gjorde det utan stannade vid andra kortsidan. Har den kanske inte fått någon mat? Tacksam för svar så jag vet om det är någon risk för de andra!!!!

kortmamman
0

Ingen som har någon ide?

[Evisen]
0

Har du kollat värdena i karet? Nitrat och nitrit?

Kan du ha haft för bråttom att lägga ner för många fiskar på en gång?

Tar lite tid för ett nystartat kar att bli som ett kar som har varit igång en längre tid..

kortmamman
0

Nej jag har inte kollat några värden, han som hjälper oss med att komponera akvarie säger att det är utkastade pengar. Blir inga problem om vi följer hans råd. Men jag ska ringa honom imorgon och höra!

Följer även hans rekomendationer när det gäller antal fiskar och vilka arter man ska börja med. 8 st fick ju gå en vecka innan 5 nya tillkom idag!!