Attackerande kampfisk
I morse när jag skulle ge min kampis frukost hoppade han upp efter min hand, som en attack. Han hoppade säkert 1dm över ytan och landade utanför akvariumet. Han klarade sig utan någon skada men min fråga är, är det normalt att dom är så aggressiva?
Han är en liten galning den där fisken..
Oj, min Kampfisk ser så snäll ut tycker jag ;) Han har aldrig gjort så..
Kan tänka mig att det kan hända faktiskt….
#1 Min förra såg också snäll ut men denna rackarn har "evil eyes". Älskar honom dock, han är himla cool faktiskt :)
#2 Ja jag blev himla förvånad faktiskt.
Undrar hur det känns att bli biten av en Kampfisk, någon som råkat ut för det?
Men de har väl inga tänder?
Aggressiva mot människor… det visste jag inte. Min kille verkar jättesnäll. Han handmatades igår och det gjorde inte alls ont när han simmade upp och "bet" efter maten. För som sagt de har väl inte tänder?
Nu är jag helt ny inom detta med fisk så jag vet inte riktigt :)
Va inte rädd för att bli biten känns ingenting. Men kul att han kan hoppa!
Du borde täcka akvariet så kan inte råkar hoppa ur när du inte är hemma iaf
#4 Ingen aning om dom har tänder, känns ju logiskt dock eftersom dom äter det dom äter..
Hittade denna text:
Betta fish are born carnivores and their mouths have rows of minute pointed teeth, but despite these teeth, males routinely carry eggs in their mouths without causing the eggs any damage.
När jag matar min Kampfisk hoppas han upp några centimeter och tar maten ur min hand. Lika så attackerar han mina händer om jag rör vattnet. Och sen rammar han gärna rutan och spänner upp sig som en tjur när någon går förbi akvariet.
Jag kan tillägga att min "Egon", inte ens kan bo med malar eller snäckor (än mindre fiskar), då han försöker döda allt som rör på sig.
Så du har antingen en ivrig fisk som vill ha mat, eller en arg en som försvarar sitt akvarium :) Oavsett vilket kan han inte utgöra någon som helst fara för någon annan än sig själv (och andra fiskar).
Deras bett känns inte. Att kalla de bett är inte ens värdigt :) Det är som en sugkopp. Inget att oroa sig för alls (jag blir biten ett par gånger om dagen).
Min Kampfisk måste vara otroligt snäll oO han spänner dock upp sig så fort jag har någon bakgrund uppe.. Det är allt. Han brukar sova tillsammans med äppelsnäckorna i kokosnöten (har delat en på mitten och använder som en skål för snäckornas mat) ser bra sött ut när alla 4 trycker ihop sig där inne :D
Så vitt jag vet har han inte ens rört de småskräpsnäckorna i mitt akvarium (vilket han ju hemskt gärna får göra, usch).
Mes-Åke.
Min egan är oxå en mespropp han blir tom rädd för sin spegelibild simmar jättesnabbt därifrån om han ser den.
Går ihop med allt som rör sig typ men har faktist spänt upp sig 1 gång när han råkade se min dotters kamphane, han är mycet mer agreesiv spänner upp sig mot sin spegelbld i bakgrunden flera gånger om dagen spänner tom upp sig mot min sambo (men inte mig o barnen). provar nu o ha snäckor med honom men jag är osäkert på att det kommer att funka.
Min måste också vara otroligt snäll i sånna fall. Han gör typ aldrig något aggresivt, bara mot sin spegelbild ;)
jag har då minsan en av de snällaste kampisar som finns, han attackerar inte någon, och då han bodde i ett större akvarium så bodde han med 4 mollys
han brydde sig inte om att jag monterade en bakgrund på hans akvarium och just nu går han tillsammans med några äppelsnäckor som han stryker sig mot som om de vore honor
Fy vad man vill ha en Kampfisk när man hör att dom kan vara sådär elaka och spänna upp sig! Måste ju se otroligt kul ut och himla personlig på något sätt istället för att bara simma runt och vara som de flesta fiskar. :P
Fast många har kanske personligheter..? Bara mina som alla beter sig lika kanske. :P
#12 haha det känns lite som att mina leoparddanio har personligheter ;) Skopis: störst,aggro och hon kmr alltid fram och nyper en om man sticker ner fingrarna i karet ^^ Kranis: långfanad,blyg,osäker Rulle: pigg,glad och tjafsar ibland lite med skopis (a) Haha vilka fina namn mina fiskar har xD Oj förlåt,Vad OT!
Namnen kommer från byggare bob va? xD
(Min 4 åriga lillebror är besatt av det)
Kajsa wiberg: haha ja ^^ min brosa älskade också det för typ ett år sen,drf döpte jag dem till det ;)
Vet nt vad min kamphane ska heta, någon som har förslag??
Mina första neontetror hette Kurt och Åke ;))
Kajsa W: min Kampfisk ska heta Wilbert :) Men kanske Wille,klas,Willy,Alex,Kevinn,Augistin,justin,sigge,Sixten elr kanske Abbe? :)
Wille fåre bli ;)
Awe gulligt vad gulligt det blev på han :) det passade ju perfect på han :D
Dom flesta verkar ju ha ganska fredliga kampisar, förutom #7 som verkar ha en slagskämpe precis som min :) Kul att höra att dom är så olika. Måste testa och stoppa ner fingret nu och se om han biter :P
Gjorde han det? 
#21 Japp det gör han haha. Känns dock inte :D