Handmata?
Hej igen!
Undrar om man kan ta en nypa mat och låta kampfisken äta ur fingrarna i stället för att grisa ner hela akvariumet med mat som han inte hinner simma och ta? Eller är det dåligt att göra på det sättet.
Inte att jag stoppar ner hela handen, men att jag håller maten så att den inte flyter ner till botten! Har jätte problem med just det.
Tack för svar!!
Så gör jag med våra flesta fiskar :)
Så länge man tvättar händerna gör det ingenting.
#1 Tvättar händerna före? :)
#2 Jodå! Jag matar med fryst artemia och ibland svarta mygglarver. Det är bara det att han hinner inte äta det som släpps ner. Så det kommer jättemycket ner på botten fast att jag inte ger någo mycket mat :)
Annars kan du ju skaffa snäckor som äter matresterna
minavitas.wix.com/kennel
Det skulle jag kunna göra!
Tvätta händerna med eller utan tvål? Dx
Det spelar ingen större roll. Bara du inte har något tvål kvar på händerna efter.
oxhjärta är inge bra för det finns inte oss fiskarna idet naturliga så dem kan få en rad olika problem och lever kortare liv. ;) bara ett litet tips eller nåt
mvh slemmis
Jag har aldrig haft problen med oxhjärta. Hade ingen aning om detta.
Värt att kollas upp! :)
jag fick en föreläsning om det av min bästaste privat person som jag köper fiskar och akvrie prylar och snäckor och räkor av. :)
mvh slemmis
Jag har inte oxhjärta hemma!
Om det är dåligt så undviker jag det :)
det går men dem får kortare lliv och kan få typ fisk cancer eller nåt sånt.
mvh slemmis
Ungefär 20 gången jag gått in i denna tråden nu.. Läser som en kratta, läser "handmatta" och varje gång blir jag helt fundersam över vad en handmatta är.. xD
Slemmis
Jag har aldrig hört talas om att oxhjärta ska vara dåligt, får höra motsatsen hela tiden.
Du kan inte be din bästaste privat person om en länk på det?
minavitas.wix.com/kennel
oxhjärta är abdolut inte skadligt, tvärt om. om man putsar det riktigt är de massa proteiner men minimalt med fett så de påverkar inte negativt. de är om det skulle vara dåligt putsat som de ksn bli konsekvenser…men de man köper i handeln skall va bra putsat…
Kram /Tess

Jag ställer mig lite tveksamt till oxhjärta själv av samma anledning som slemmis tar upp, för att det inte förekommer i fiskarnas naturliga miljö. Har även stött på kritik mot det på andra trådar genom åren, men har tyvärr aldrig sett någon länk till någon tillförlitlig källa.
Att mata fisken för hand borde inte vara några problem som de flesta redan sagt här i tråden. Gör det ofta själv, utförde till och med ett experiment där fiskarna fick hoppa över ytan en liten bit för att få maten (malawiciklider, de blir som galna när det vankas mat) under en period. Visst, det är inget naturligt beteende men jag ville mest kolla om det var möjligt att lära dem det, vilket det var. Numera matar jag förstås under ytan.