Byta till annat än sand..
Tänkte ta och byta till grus/sten istället för jag gillar inte sanden har jag märkt.
Vad ska man göra av alla sandsnäckor? Dom kom från ingenstans och känns elakt att bara slänga dom liksom..
Läste att dom är himla hårda att det är svårt att trycka ihjäl dom som många verkar göra med de andra små snäckorna man kan få..
hah, är världens mes när det kommer till att döda ett litet liv som finns i mina akvarium. xD
Ta en håv och sila sanden i akvariet :) Då fastnar snäckorna i håven, och du kan slänga ner dem igen när gruset är på plats.
Du är smart! Ska börja på det nu då ^^
Btw, mamma sätter in pengar eftersom något inte funkar för mig, så om en timme borde du ha pengarna ungefär :)
Haha. Jag har haft samma dilemma bara :)
Inga problem. Jag kan inte skicka förens onsdag förmiddag, då jag blir medtvingad till ullared imorgon kl 7 på morgonen.. Så du kommer ha räkorna på torsdag förmiddag, eventuellt fredag. Jag hoppas verkligen att det går bra :) Detta var oplanerat.
Hah, fick veta av hon i djuraffären att sandsnäckorna kommer från maten! Sjukt.. Dom är himla söta, bara dom inte blir typ 100 st. :P
Det är helt okej :) Något att längta till ;P Och lite bra, behöver tid till att få ner rotjävlen som flyter, javamossan ska växa på den är de tänkt men den vill inte vara nere.
De kommer med växter, inredning från andra akvarium, och grus. Att de ska komma från maten förstår jag mig inte på? :) De förökar sig när man matar mycket, det stämmer, men de kan ju int ligga gömda i fiskmaten inte!
Har du någon stor sten i trädgården går de att ta in den, skölja av den, och sätta ovanpå roten :) Det kan nämligen ta månader innan vissa rötter sjunker.. Så då får man ta till det tunga kavalleriet!
Hon sa att de kan finnas ägg i maten.. För jag hittade en i mitt akvarium och jag hade inte köpt någonting nytt sen jag startade det i sommras. Den kom bara från ingenstans liksom.
De kan inte vara något farligt på en sten från trädgården då?
Mamma sa att jag annars får lägga en rot jag har under stenarna och binda ett snöre i den till den roten som flyter + lite stenar på runt om :P
Är rädd att lägga något på ifall de släpper och den "flyger" upp. xD
Då vet hon inte vad hon pratar om :) Malaysiska sandsnäckor föder levande ungar :) De skulle inte överleva sådan uttorkning. (jag hade kunnat köpa det om de la ägg!)
Nej :) Skölj med skåll hett vatten bara. Det går att koka om du är orolig. men det ska inte finnas något farligt så länge de inte har stora bruna fläckar eller oljug yta :P
Låter iofs rätt sant.. :P men vart kommer den ifrån då? Utan något nytt på flera månader liksom..?
haha okej :P Får ut och leta imorgon då ^^
Jag tror att du har haft en eller två sen första början, men att de inte förökat sig bara. Vi hade över 200 sandsnäckor i pappas jobbakvarium i över 2 år utan att jag såg en enda. Inte förens vi plockade ner akvariet upptäckte vi dem.
(med det sagt så är det omöjligt att veta var de kommer ifrån. Man måste ha inhandlat något som varit blött innan. Alltså växter, begagnade rötter, grus, dekorationer eller en tidigare använd pump).
Hah oj, känns så konstigt bara att man skulle ha missat dom :P
Vad gjorde ni av alla dom? :P
Alla de jag lyckades pilla ur gruset (som var väldigt grovt. Att sila gick inte), fick åka hem i en kaffekanna med vatten :) De fick flytta in i vårt akvarium hemma (och alla mina).
Men vi har inga kvar i 540-akvariet, då våra praktbotior gräver upp dem och dödar dem :)
Lagom jobb att sitta och leta efter såna ;P
Men dom är alltså bra att ha? Även om man inte har sand?
Praktbotior är fina!
Jadå :) De är trevliga. De äter inte på växterna, och rör om i gruset och äter överbliven mat.
Visst är dem. Vi har två som är nästan 12 cm vardera, och alldeles runda om magarna. Jag blir så deppig när jag ser alla småttingar med insjunkna magar..
Vad bra :) Dom ser roliga ut när dom kryper runt. :P
Åh, gulligt! Dom blir sötare och sötare ju större dom blir verkligen.
Pengarna är insatta nu förresten.