Kampfisk som blekts
Jag köpte en Kampfisk för ca 3v sen. En svart-blå jättefin hane. Han har mått toppen i sitt nya hem tills idag. Jag bytte vatten imorse och nu på kvällen när jag kom hem så är han ljus 
Kroppen som var så gott som svart är nu ljusgrå och fenorna är klar blå istället för mörk mörkblå.. Vad kan ha hänt?
Jag bor i Thailand, kan det vara att vattnet är av dålig kvalite? Använder kranvatten.
Kan det ha med värme eller ljus att göra kanske?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Hur mycket vatten bytte du?
Bara kranvatten? Man ska väl ha typ aqua safe eller annat vattenmedel i oxå som "rengör" kranvattnet å tar bort alla dåliga ämnen?
En del kampfiskar ska väl ha anpassat foder oxå, alltså kampfiskfoder, för att må bra. Har läst på många ställen att folk som har kampfiskar som tappat färgen har fått tillbaka sin färg när man ändrat på fodret.
Nu kanske du redan har vattenmedel å kampfiskmat men det är dom enda sakerna som jag kan komma på just nu som kan påverka firren :P köp teststickor och kolla hur vattenkvalitén är :)
#3 - beror ju på hur bra vatten man har, har aldrig använt något extra till mitt vatten :)
Det kanske kan vara så att han är stressad? Fast de borde ju lugna ner sig efter några timmar..
#1 Hmm kan ha med det att göra, AC'n stod på så rummet lite kallare än vanligt. Har ingen värmelampa då det är runt 30 grader här ändå.
#2 Ca 2/3, för mycket eller för lite?
#3 Ja bara kranvatten, min andra kampis hade jag bara kranvatten till och han mådde hur bra som helst tills han dog av ålder. Ska se om jag hittar någon petshop med bra sortiment och köpa nått som renar vattnet. Han får specialmat för kampfiskar.
Blev så förvånad/orolig över hur himla fort det gick, bara på några timmar ser han ut som en helt annan fisk.
Tack för hjälpen!
Det är lite mycket :) En tredjedel en till två gånger i veckan brukar gå bra. Men inte mer än 40% på en gång.
Men han borde klara det. Att han blev blek är inte dödligt, men det visar bara att han inte mår superbra kanske.
Du kanske har mycket klor eller metaller i vattnet?
#6 Usch va dålig mamma jag är då! Okey i fortsättningen byte av 1/3! Tack tack dynamitella! :)
Ja det kan vara så, kranvattnet är ju inte av bästa kvalite i detta fina land så jag ska kika på vad man kan göra åt det!
Nejdå, hade du vetat om det hade du ju säkert gjort mindre byten förut :)
Nej, man vet ju inte riktigt hur det går till där nere. Kanske du kan inhandla ett medel som "easylife" eller liknande :)
Den vanligaste anledningen till att kampisar blir bleka är faktiskt fodret. Jag matade min med ett foder som var "utformat" för kampfiskar. Och han blev aldrig sån efter vattenbyten :)
Men har din förra fisk mått bra av den maten du ger så verkar det ju lite knepigt ändå!
Uppdaterar lite och berättar att idag är han så gott som tillbaka till normal färg. Kan det då ha varit vattenbytet och temperaturen som helt enkelt blev för mycket för stackarn?
Ska i vilket fall leta upp ett medel för vattnet, och köpa någon typ av vitamin-sten som jag såg ett ställe hade som ska motverka sjukdomar och ge färg till kampisar. :)
Slänger in kass bild på grabben. Han är väldigt blå nu. Men för övrigt, hur tycker ni har ser ut?
Vad heter hans fentyp? Måste vara en av dom vanligaste, kostade 30 baht så ca 6sek.
Bilden glömde jag givetvis
Det där är väl en "vanlig" vailtail, tror jag "/ Ngn annan kanske som vet säkert =)
Han är veiltail ;)
Tyckte han hade ovanligt snygga fenor för att vara VT faktiskt!
OT, men gud så lyxigt för dig att bo i Thailand, längtar så enormt till värmen. Haha.
Veiltail, tack då vet jag :)
#15 Han säger tackar! ;)
Ja det är skönt med värme, dock är det väääldigt varmt just nu då vi kommit in i Thailands sommar men det finns AC, pool och hav som tur är. :)
Passar på att fråga en fråga om det går bra, eftersom jag vet att folk importerar kampisar från Thai så undrar jag vilken som är den finaste och mest eftertraktade typen? Både fentyp och färg? Kanske man kan ta med hem till Sverige i sommar som present till en vän. Eller är det jättekomplicerat kanske? Tull och sånt menar jag..
16# Halfmoon är nog den mest eftertraktade. Färgen vet jag inte, men om det ska vara som present så kan du ju välja efter vad din kompis tycker om för färger, finns det flesta ;) Kolla på Aquabid.com!
Ingen aning om tullen :(