Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1381 ggr
[Kajsa91]
0

Byta vatten sällan?

Vad händer om man byter vatten sällan? Typ om man inte byter vatten på 6 månader säger vi, vad händer?
Pumpen gör väl syre, så syre finns ju.

Hade inte tänkt att skita i att byta vatten såklart, utan satt bara och funderade på vad som verkligen händer.

Pågrund av personliga saker har jag inte bytt så ofta som jag borde i mitt akvarium någon gång men fiskarna äter, är pigga, får yngel osv.
Men INTE att jag inte bytit på 6 månader, men blivit lite slarv någon gång.
Så började fundera då när jag inte märkt någon skillnad på fiskarna eller växterna när jag bytt regelbundet och de få gånger då de blivit ett litet längre uppbehåll.

[dynamitella]
0

Vad som händer är att det byggs upp massor av ammoniak och nitrit. Alltså ämnen som lätt dödar fiskarna.

Har man massvis med växter som tar hand om nitriten behövs inte lika många vattenbyten. Lika så är ett större akvarium lättare att hantera än små.

Så gör jag inte vattenbyte i mitt 540 liters på 6 månader händer precis ingenting.

Men däremot dör mina räkor efter 4 veckor utan vattenbyte.

[Kajsa91]
0

#1 dör räkorna för dom är känsligare eller för det är mer "självklart" att dom är i mindre än ett 540 liters ?

Coolt att de inte händer någonting i ett sånt stort..
För mitt 125 liters har en massa växter och fiskarna beter sig lika även om dom precis fått ett vattenbyte eller om det var en och en halv månadsen.

koompiis
0

Man byter vatten för att man tillför fiskarna mat, så måste man även avlägsna motsvarande mängd "skit" som utger.
Man ska då som sakt inte överdriva vattenbytena och göra det ofta och mycket, eftersom det faktiskt kan vara skadligt. Du byter även vatten för att tillföra näring till växterna och får en bra balans på bakterievärderna i vattnet.
Men man ska fortfarande hitta en balans och byta vid järmna mellanrum. :)
Så slutgiltigen, om du inte byter vatten, det vill säga på 6 månader. kommer inte växterna att vara speciellt glada och inte häller fiskarna eftersom vattnets bakteriekultur och näring inte kommer att vara speciellt bra för dem.

Gurky
0

Det handlar lite om vana också. Fiskar som är vana vid skitigt vatten kan få en chock och dö om dom hamnar i rent vatten. Att inte ha bra rutiner skapar bara problem. Utöver det som andra har nämt så ökar risken för sjukdomar och infektioner. Dock så beror mycket på akvariet och innehållet. Jag har ett växtkar på 100 med endast räkor och några neritina och har inte bytt vatten på nästan ett halvår. Har bra vattenvärden och alla invånare mår prima.

[Kajsa91]
0

Tack för era svar :)

Ska som sagt självklart byta vatten och så, otroligt nyfiken av mig bara ^^