platy fråga
För ett tag sedan så hade vi ju bukvattensot på vår kamphane som tråkigt nog dog. Nu i ett par veckor så har en av mina platy honor betett sig lite märkligt. Jag har frågat i en annan tråd om hon kanske kunde vara dräktig, hon har en svart fläck bak vid fenan och är lite rund, men hon har nu fått en mycket mörkare färg medans buken är vit och gömmer sig bland växterna nere vid stenarna och är mycket uppe vid pumpen. Sedan har en fläckig molly börjat bete sig annorlunda, den ligger ganska ofta på botten eller ligger stilla i vattnet (lodrät) Vad tror ni??
Bild är alltid bra ;)
ja just det, kanske kan underlätta
ska fixa….
är hon dräktig eller är hon sjuk??
Dräktig :)
Hon ser frisk ut. Men dräktig är hon, du ser ju bebisarna på baksidan av buken (det mörkare området).
Jupp som daniella säger så är hon dräktig :) Mollyn verkar däremot vara sjuk…
tack vad kul!! men hjälp då måste jag fixa ett akvarium till när dom blir större för jag har bara 54 L
Ja Mollyn ligger just nu på botten, så simmar den lite straxt ovanför botten och verkar bli trött efter en stund och lägger sig ner. Men den ser inte ut som min kamphane gjorde, med stor buk och ustående fjäll..
men hanen har också en svart fläck bak..!! ursäkta alla dumma frågor men har bara haft fiskar sedan oktober förra året 
Får man se en bild på hanen? Det kanske bara är hans färg elr så är den oxå en hona som är gravid ;)
vad tror ni`?? den sista bilden är av hanen (enligt zoo market)
jag tycker att det med ser ut som en hona då det är en bred stjärtfena men med mitt otränade öga så kan jag se fel
ok, om det är en hona så visste inte hon i affären vad hon pratade om..men denna fisk jagar den dräktiga honan så fort hon visar sig. Gör absolut inget om det är en hona till och hon är dräktig hon med :-) men skulle vara bra att veta..
Nej det är en hane, den har ju gonopodium
Skulle skriva det nyss, men kom inte på den tjusiga termen för fiskpenis ;) Haha.
Hahahaha
ok, så det är en hane!! började fundera då den också var mörk därbak..men honan är definitivt dräktig?!?