Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 2654 ggr
Joosefiiin
0

Hjälp med kön?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är sugen på att försöka få små bebisar på mina Anticitrusar, vet dock inte vilket kön det är på dem, tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig! :)

De har båda liknande "skäggväxt", så visar bild på den ena då den andra ville gömma sig :P Den på bilden är ca 7cm, den andra är ca 8cm lång! :)

Hoppas ni kan hjälpa mig med mitt lilla "könsproblem" :)

Joosefiiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild! :)

[dynamitella]
0

Solklara honor tycker jag :)

Hanar brukar ha ordentligt skägg.

http://www.zoopet.com/tavlingar/data/564/medium/Ancistrus_Dscn0067.jpg

[josefineomar]
0

Hona :) Jag har en hane hemma och han har "skägg" på hela överdelen av "nosen" som är upp till 0,5-1 cm långa :)

Joosefiiin
0

Det jag misstänkte då dom är så pass stora ändå och ännu inte har fått den där rejäla skäggväxten. :)

Vart kan man få tag på en hane? De djuraffärer jag har kollat i har bara haft små malar, svårt då att veta om det är en hona eller hane :(

[dynamitella]
0

Du, det undrar jag också.

Privatpersoner, är ordet. På blocket säljer folk akvarium med fiskar och malar hela tiden. Maila dem i ditt område som säljer bort sina akvarium och fråga om de råkar ha en stor hane.

De tar nämligen upp till 180 spänn per Ancistrus i min butik, och jag vägrar betala mer än 50 kronor :)

[josefineomar]
0

Precis som ovan så skulle jag rekommendera privatpersoner. De allra flesta har en mal i sitt akvarium, och Ancistrus brukar ju vara den som alla har också :)

Joosefiiin
0

Får kolla där :) Här tar dom 100kr, men dom är supersmå :(

Vad tror ni om ett palettciklidpar (ovanligt fredliga!!) fungerar tsm med lite anticitrus bebisar?

[dynamitella]
0

Min Ancistrus prylar mina paletter. Så det ska nog gå :)

Men det beror på vad du menar med bebisar.. mindre än 3 cm?

[josefineomar]
0

Är ungarna tillräckligt små för att kunna ätas av paletterna lär paletterna äta ungarna tyvärr. Även om de inte är aggressiva så är de ju ändå en fisk som kan äta småfisk…

Joosefiiin
0

Ja när dom börjar simma ut ur boet av sig själva, vet inte hur stora dom är då. Har läst att hannen vaktar boet rätt så bra i början iallafall. Så antar att problemet med hungriga ciklider blir när bebisarna simmar ut av sig själva.

Annars så får jag väl pröva om inget annat :) Eller skaffa fler akvarium :P

Stoodyear
0

Fanns en riktigt hane hos min närmsta affär, fullvuxen och toksnygg, 69 spänn skulle dom ha. Hade jag haft platsen skulle han blivit min!!

Joosefiiin
0

Nu är väl inte chansen så stor att vi bor på samma ställe, men vilken affär var det? :)

Stoodyear
0

Marks kommun, mellan borås och varberg!

Joosefiiin
0

Blir lite långt att åka :(

Stoodyear
0

Brukar vara så tyvärr! :P