Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1688 ggr
JohannaEkroth
0

Göra rent - bästa sätt?

Jag sitter här med ett litet 43 liters för att konka hink 18 ggr räcker mer än väl.

5 gånger för att tömma, 2x2x2 ggr för att skölja igenom gruset och så slutligen 5 hinkar rent vatten….

Jag bor i lägenhet och skulle gärna ha ett typ <160 liters, men frågan är då, för att springa med hink 48 gånger, vilket det blev när jag hade 160 liters, det tänker jag inte göra igen, så hur går ni tillväga när ni gör rent era stora akvarier?

Vad har ni för utrustning, anordningar etc? Tips och idéer tack!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

stosse
1

Varför städar du sanden? Det är där mycket bra bakterier/skit/rester är! Jag byter bara ca 20-30% vatten en gång i veckan, filter rengör jag när det börjar gå segt, sanden rör jag inte. Har sandsnäckor och äppelsnäckor som äter överbliven mat :)

Gustavsson2in1
1

Jag har ju 5 akvarier, runt 800 liter i vardagsrummet =)

I dessa har jag fullt med algätare och städare

ex posthorn,ancistrus,algätare,äppelsnäckor,kuhlii

några till som jag glömt för tillfället ; ]

Har köpt gardena kopplingar som jag kopplar in i duschen/vattenkranen sen är de bara fylla på =)

när jag ska göra vattenbyten gör jag som vanligt , 200 spannar  var vecka ungefär 20% från varje akvarium.

Annars kan man va Slacker och ta en någorlunda bra pump och annordna så man kan pumpa ut allt vatten från akvariet in i slangen ut i avloppet =)

Jag gillar vattenbytten med spann. man känner sig lite mer som en av sina fiskar när man är dyngblött och halkar på tappat vatten på golvet  för att få en 10 liters hink full med vatten över sig ;]]

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Gustavsson2in1
0

Malaysiska sandsnäckor jag jag med ! =)  de jag glömde ^^ .

alla städarna i akvariet hjälper till att hålla i ordning det =)

så man inte behöver göra rent så ofta,eller aldrig .

Vh Daniel Gustavsson

JohannaEkroth
0

#1 för att jag gör bara rent detta akvariet 1 gång per år… Men ett större känns som man behöver göra rent oftare.

Jag har 1 amanoräka, men ska köpa 2st till och en L-mal som städar. Filtret gör jag rent när det behövs, vattenbyte har jag inte behövt göra, bara fylla på när det dunstar…

#2 Du bor i hus va? Tappa en spann i lägenheten vore ödesdigert….

Det där med gardenakopplingar var smart. Att jag inte tänkt på det.

Undras om länspump med förlängningsslang slulle funka?

stosse
0

Har du ett fungerande akvarium ska du inte behöva rengöra det helt:) Varje gång man storstädar så nollställer man allt och det är ju bara onödigt… Är det jätteskitigt så ska man nog fundera på vad man gör för fel.. Olika städare i akvariet är toppenbra :) Har inte behövt städa botten alls sen jag skaffade mina snäckor.

JohannaEkroth
0

Men räkorna är väl som snäckorna?

Just nu har jag:

1 Amanoräka

1 L-mal

4 stackars Sorgmanteltetror

3 stackars Neontetror

Jag ska ha snart:

3 Amanoräkor

1 L-mal

(4 Sorgmantelteror) om jag nte lyckas ge bort dem

15 Neontetror

2 Gurami av en liten sort.

Kan man ha 1 st snäcka i detta?

Ge gärna synpunkter på min kommande planering.

Har svart grus på botten, en stor växt och ett stort slott, syrepump och filter. Just nu håller akvariet 26-27 grader. Ingen doppvärmare.

Gustavsson2in1
0

Ne jag bor i lägenhet men ja , plastmatta över hela golven =)  , kan ju nämna att jag fixat iordning mitt snäckakvarium , satte i en slang sög och fick upp hävverteffekten sen satte jag ner slangen i en hink och glömde bort den , haha liten tabbe men ja 30 liter på golvet ^^

jo Gardena kopplingarna är sjukt skönt när man ska fylla på vatten .

jo de borde gå med vilken pump som så länge den är akvariesäker och klarar av att pumpa ut vattnet den sträckan den behöver gå i slangen.

Finnas "akvariesäker vattenslang " men jag har en helt vanlig från jemofix , helt färdigt set med koppling  20 meter slang och kopplingar till dush/vattenkranen för 70 kr.

Funkar perfekt =)

stosse
0

Jag skulle nog ha minst två, tre äppelsnäckor om det är de du är ute efter :) sandsnäckorna förökar sig i takt med hur mycket man matar men de syns knappt så de har man nog fler av än man tror:) har ingen koll på räkor men vad jag vet så äter de väl inte alger på rutorna?

Gustavsson2in1
0

hmm alger på rutan vet jag ett bot mot men då måste man ha alger kontinuerligt annars svälter dessa

Tiger Nerite

klockrena =)

JohannaEkroth
0

Det är algfritt!

Räkorna äter alger ja.

Så äppelsnäckor kan vara en idé… 2-3 st…. Hur stora blir de då?

Gustavsson2in1
0

mina är lite större än en femma , typ som en matsked ca =)

slemmis
0

äppelsnäckor blir lite störe än en pingisboll. och dem finns i många fina färger typ rosa,lilla, vita, bruna, gula, blåa,m.mSkrattande

mvh slemmis

JohannaEkroth
0

Häftigt, och 3 st äppelsnäckor tillsammans med 3 st amano och en L mal på botten i ett 43 liters skule inte bli för mycket?

slemmis
0

ne jag tror att det är en snäcka per liter och då har du jå några liter över till dina räkor och l-malenSkrattande

mvh slemmis

JohannaEkroth
0

Jo men jag ska ha 15 neontetror och 2 små Guramis i ocks och ev 4 sorgmanteltetror om jag inte hittar någon som kan ta dem.

slemmis
0

såg att jag skrev fel tio liter per snäcka inte en liter per sncka haha. men jag tror du kan äpplen. jag har3 iett 43l med neontetror typ 10-20st och 5 guppysar ska flytta neon till störe snart så mina Guppy yngel får plats.

mvh slemmis

JohannaEkroth
0

OKej, hur får man tag på äppelsnäckor om inte affärerna säljer. Jag bor i Eskilstuna.

Gustavsson2in1
0

vänta tills någon annonserar om det , eventuellt höra av dig till snailmilla =)

Alex05
0

Det här var intressant läsning.

Jag skall hämta mitt första akvarium på söndag och lusläser allt jag kommer över Skrattande Det är 170 liter med 2 Malawiciklider och 2 st malar i just nu. Kommer att införskaffa fler så fort de har klarat flytten.

Har just undrat över hur man skall göra rentFlört Bor i hus men har ganska långt till vatten o avlopp där akvariet skall stå. Det kommer att bli hinkar eller ev slang en bra bit. Guben min fixar till nåt.

Kanske borde införskaffa nån snäcka med?

jagga-ewe
1

#19 Alex05: Nu vet jag ju inte hur ert hus ser ut, men vi har löst det hela med slang ner till källaren. Har Gardena-koppling på kranen i tvättstugan i källaren, kopplar på slangen där och fyller den med vatten. Har en liten specialslang vi kopplar på vid akvariet, på den har vi monterat en plastflaska med avkapad botten. Funkar som slamsug. När slangen är vattenfylld kopplar vi loss i källaren och det funkar som hävert. Fallhöjden till källaren räcker mer än nog. Vi brukar ändå ta vattnet i hinkar, innan vi tömmer dem i slasken, för att kontrollera att inga räkor eller guppy-yngel åkt med. Jag brukar dessutom spara två hinkar vatten för att vattna blommorna med.

När vi tagit ur lagom med vatten, oftast knappt två hinkar var vecka, kopplas slamsugen bort, maken blåser i slangen för att tömma den, varefter den kopplas på kranen igen. Vi har en sån där Gardena-kran på den vanliga kranen, för att kunna ställa in rätt temp på kranvattnet men ändå stoppa för att sätta på slangen. När slangen är påkopplad nere kopplas det på ett vinklat rör som sätts ner i en annan tom flarra. Denna är det hål i, så den funkar som sprinkler. Då sprutar inte vattnet rakt ner i sanden och sprider den åt alla håll.

En varning bara! Köp inte trädgårdsslang!!! Den är behandlad med anti-mögel o anti-alg o anti-gu'vet'allt, o de där medlen är inte speciellt fiskvänliga. Biltema har klar slang för dricksvatten, den är helt okej att använda. Den är inte lika styv som trädgårdsslangen, så det krävs mer passande av den, men den är snäll mot firrarna.

BTW, kul att "se" dig här med, inte bara på smyckes. ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Alex05
0

Kul o se dig här med, JaggaeweSkrattande

Det var många goda råd och tips du kom medSkrattande Och bra detaljerat med. Uppskattar det verkligen. Maken tänkte nog också dra slang från källaren och upp. Tur du sa det där med trädgårdsslang, för det hade vi nog tänkt användaFörvånad, i alla fall när vi fyller karet första gången. Ja, det är mycket o tänka på, som sagt det blir vårt första akvarium som vi hämtar på söndag. Tur att det är komplett med fiskar, inredning, tillbehör, bänk och allt.

jagga-ewe
0

Alex, vi hade trädgårdsslang först oxo, misstänker att det kan varit orsak till att våra första räkisar strök med. Fick rådet av en kompis som är helt inne i akvarieträsket. Slangen är inte speciellt dyr på Biltema heller, så det är värt det.

Vi har lite planer på att göra nån form av fast montering av slangen genom källartrappen, o bara ha snabbkopplingar att koppla in den med, men det har inte hänt ännu. Nåja, karet har varit igång sen nyår ungefär, det är LillTrollets julklapp.

Ebmfh
Trollcaféet

Alex05
0

Jagga-ewe: Då blir det en tur in till Skövde idagSkrattande kan helt klart vara värt det. (10 m för 50-lappen)

[Wijsa Kaberg]
1

#6: Ska du ha 15 neontetror i 43 liter eller vad det var? Personligen tycker jag att det låter kanske lite trångt..

[dynamitella]
1

Varför har ingen reagerat över detta förutom Kajsa?

Jag anser att dessa arter behöver detta utrymmet för sig själva. Eventuellt dela det med en till två andra arter.

3 Amanoräkor behöver 20 liter

1 L-mal behöver 20 liter

4 sorgmanteltetror behöver 50 liter

15 Neontetror behöver 40 liter

2 Dvärggurami behöver 40 liter

Och ska man räkna på det gamla "en liter per cm fisk"-sättet, så behöver du i alla fall 90 liter. Det skulle jag säga kan fungera ypperligt med dessa arter.

Vattenbyte på 30% en gång i veckan, slamsugning utav botten och avskakning av filter en gång var 3.e vecka.

Inget annat ska behövas om man inte belastar akvariet.

JohannaEkroth
0

Kajsa - Det kanske slutar på 10 st, har ingen aning. Just nu är det bara 3st stackare iaf. Oskyldig

jagga-ewe - undras om mn kan koppla slangen ner till tvättstugan här på hyreshuset när man gör rent. Det blir ju hävert effekt. Foten i munnen

jagga-ewe
0

BusHanna: Det borde du ju kunna, om det är okej att dörrar o sånt står öppna. Det går ju inte att stänga när slangen går igenom. Ingen risk att det kommer andra hyresgäster som kan ramla på slangen? Det där är ju så olika i olia hus. Det hyreshus där jag bodde ett tag skulle jag inte vågat göra så, men det vet du bäst själv. :)

Ebmfh
Trollcaféet

JohannaEkroth
0

jagga - Det hade varit praktiskt om det hade gått men då jag är ensam och behöver ha koll både i akvarium, trapphus och golvbrunnen i tvättstugan i källaren så är nog inte det så bra idé. Flört

**Malin**
1

Äppelsnäckor är vackra =))) o fina färger o roliga o harmoniska =)) men dock får man EJ GLÖMMA att ha en luftspalt på ca någon cm  då äppelsnäckorna har sifon (andningsorgan ) så de andas frisk luft som vi människor =))) de har liksom både gälar o lungor =))) men de går upp o andas mycket frisk luft i ellanåt!ser så härligt ut sifot slänger de ut det kan va ca 5 cm långt o sitter på vänster sida =)))så de klarar att andas både över o under;)

Rekomenderas varmt;)

mvh Malin

Snäckor snäckor Snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

JohannaEkroth
1

Jo jag har 2-3 cm luftspalt och syrepump under täckglaset och rampen, torde inte vara några problem där. Häftigt! Skrattande

[Wijsa Kaberg]
1

#25: Tack! Tänkte också på det.. Många hade kommenterat men ingen som lagt mörke till det ;)

JohannaEkroth
0

#25-#31 Jag har frågat detta många gånger, men inte fått något bra svar. Men då är allt jag kan ha i mitt akvarium 4 sorgmanteltetror….