Identifikation av växt
Hejsan !
Var ute vid havet och fiskade idag och undrade om någon här inne kunde hjälpa mig identifiera denna växt ?
Hittade den vid havskanten där det var stenigt , så den ska igentligen vara täckt med vatten men var låg vattennivå så kunde med lätthet ta upp den =)
Hade viljat veta vad det är för någon växt och ifall den är akvaristisk ,
Vh Daniel G
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **
någon =)?
Jag har aldrig sett något sådant innan :) Lägger en tass.
Inte jag heller, det blir nog lättare att se vad det är när den växt på sig =)
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus
Eftersom det vad jag vet endast finns ett fåtal arter ur växtriket som klarar saltvatten, utöver alger dvs, så kanske det är bandtång/ålgräs? Det ska ju finnas längs våra kuster i alla fall.
funderade på det med om det kunde vara ålgräs eller bandtång , men har redan tagti hem bandtång och den verkar inte få de där små KNop/kukongknöllar i bottnen vid skottutväxterna =)
har placerat dom i en plastburk med svinkallt vatten och lite ljuse så får see hur den blir när den blir större =)
Ålgräs och bandtång är två olika namn på samma växt :) Men vet inte om det var längs västkusten du hittade den? Isf kan det vara dvärgbandtång.. Den är rätt ovanlig, men jag tycker den är mer lik :)
Jag tycker inte att den ser ut som nån gräsig vatten art, mer åt epiphyt hållet… Kanske växter vid vatten kanten av att dömma på knölarna vid växtens början eller är en sump växt som drivit iland? va rötterna fastväxta där du hitta den?
JO rötterna var väldigt fastväxta och där de hade vuxit fast skulle det igentligen varit vatten ,plockade upp dom under lågvatten .
inget vidare med paint men man ser iallafall en överblick var jag hittade dem i relation till vattennivån .
GUla =sand
Mörkblå= Normala vattennivån
Ljusblå = vattennivån vid upptagandet
Gråa ringar =Sten
Gröna prickmarkerade= växten
Använder man förståelse och fantasi så får man någorlunda översynn var den växer =)
Den var väldigt väletablerad mellan stenarna , där jag hittade den var i Blekinge- och karlshamns stenkust =)
Tänk på att det ju uppenbarligen verkar vara en saltvattenväxt, om du vill få den att överleva..
kanske inte klarar sötvatten.
JO jag har tänkt på det där med Saltet i vattnet , men de är ju riktigt låg salthalt i vattnet här så försöker avvänja den från saltvatten så byter vatten då och då mellan veckorna för att vänja den vid minskad salthalt och till sist att leva i sötvatten =)
Har ett Experiment akvarium jag ska prova den i snart =))