Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 3323 ggr
Mysisa
0

Svärdbärare som byter kön

Jag hade för några år sedan en svärdbärar hane, hade bara en hane just för att jag ville inte ha några yngel.

Men helt plötsligt en dag såg jag en massa små minimini fiskar simma runt i akvariet, trodde då att det var neonbebisar eftersom det var den enda fisken jag hade massor utav. Förutom svärdbärar hanen och neontetrorna hade jag en kampfiskhane.

Fångade in så många yngel som jag kunde och separerade dom ifrån övriga fiskar så att dom inte skulle bli uppätna. Efter ett par veckor så syntes det tydligt att det var mini svärdbärare jag hade.

Kom o tänka på det nu och googlade lite på svärdbärare som byter kön. Nästan överallt står det att det är honor som kan byta kön till hanar och att dessa hermafroditer alltid blir sterila.

Hur kan det stämma? Jag vet ju att jag bara hade en hane, med välutvecklat svärd, och fick en massa yngel.

minavitas.wix.com/kennel

sussa08
0

Honor kan väl också ha svärd? Ne nu ska jag inte säga för mycket men jag har för mig att de kan ha det… :P

Men det låter skumt :P Har du en bild på "hanen" :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Mysisa
0

Kan dom? Har jag aldrig hört talas som.

Har inga bilder tyvärr, den fisken hade jag på den tiden jaginte var spciellt intresserad av fiskar utan hade dom intryckta i ett 30liters akvarium bara för det skulle vara fint. Så det fanns inget intresse att knäppa kort på fiskarna då.

minavitas.wix.com/kennel

sussa08
0

Aha :)

Jo vad jag vill minnas har jag haft honor med svärd också… Och utan såklart XD

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[dynamitella]
0

Jag har haft honor med svärd, och hanar utan svärd (köpta som honor, som sen fått svärd och börjat slåss med hanarna).

Så det är nog större chans att du hade en hona med svärd :)

Mysisa
1

Dåså, då var det inge konstigt med min svärdbärare iaf då :P

minavitas.wix.com/kennel