Nybörjare behöver hjälp!
För cirka en och en halv vecka sedan köpte jag ett 20liters nanoakvarium. Där i har jag sand, lite stenar och sen tre olika sorters växter.
Än så länge är det obebott eftersom att jag inte riktigt vet om jag vågar stoppa i några fiskar där. Jag har gjort ett test för att mäta nitrithalten i vattnet och den visade på mellan "utmärkt" och "godkännt, rekomenderas 20% vattenbyte 1/vecka" Är det okej för fiskar? Jag vill ju det bästa för dom :)
Sen en annan fråga. Jag såg för 2-3 dagar sedan att min ena vät har bleknat i färgen och på en del blad så är den nästan genomskinlig längst ut i kanterna. Vad beror det på? Jag har även fått alger på (enbart!) växterna. Ca 1 cm långa små tunna tunna strån över hela bladen. Hur gör jag för att få bort det? och vad är det för något?
Och till sist så undrar jag om någon har något förslag på vad jag kan ha för invånare :) Just nu lutar det åt en Kampfisk hane och 1-2 äppelsnäckor men jag är inte helt hundra än så kom gärna med roliga förslag :)
Tack!
Tyvärr kan jag inte svara på nitrithalten, men jag har ett 20liters där jag har en ensam kampfiskhane och så några småsnäckor som får agera städare ett litet tag :)
lägg gärna in en bild på akvariumet så kan man få ett litet hum om saken med alger osv :) Kan vara så att du har för få växter helt enkelt
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Här finns lite bilder på mitt akvarium http://verticalvein.bloggplatsen.se/2012/02/22/7393630-akvarium/
Jag köpte bara några provisoriska växter just för att jag inte skulle få några alger. Dom växterna jag ville ha fanns inte i butiken tyvärr.
du behöver fler och snabbväxande växter :)
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
#4 Hur vet jag vilka som är snabbväxande då? :)
Det är ju inte alltid djuraffärerna vet det heller :P
Hygrophila polysperma är en bra snabbväxande växt, annars om du tränkte ha kampfiskhane däri skulle han gilla pistia stratiotes växandes på ytan, som också är snabbväxande!
Annars kan du kolla på http://www.zoopet.com/vaxter/index.php
skriva in växthastighet och så där så får du massa tips! :)
Taxk ska kolla där på en gång :)