43L Saltnano
Har efter lång tids tjatande på sambon fått med honom på att dra igång ett saltnano. Fick inte med honom på det förräns han fick se ett saltnano i en lokal akvariebutik. Men nu tycker han att det är minst lika spännande som jag tycker.
Lite info om karet:
Akvariet: Aquatic Nature Cocoon 7, 43L.
Belysning (Armatur): 2 x Solar Duo boy 13W
Lampa: Solar Lux Blå/vit
Skummare: Rio Nano Hang on skimmer
Cirkulationspump: Hydor Koralia Nano
Vi har under kvällen dragit igång akvariet, så nu ska det väl stå såhär och gå ett tag till det blir dags att stoppa i lite levande sten till att börja med.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Spännande!!! Jag är sugen på att dra igång ett saltkar.
Men har bara läst på lite än så länge. Skilljer sig ju ganska mycket från ett "vanligt" sötkar. Tack för dom bifogade länkarna. Är det va teknik som behövs?
Lycka till!!!
Kul, dethär vill jag följa. Kommer kolla igenom länkarna och sånt också sen, kanske startar upp ett själv någon dag! :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
*_* spännande. Ska följa denna tråd. Är sugen men ekonomin säger stop där! :D
Vad kostade allt denna grundutrustning på ett ungefär?
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hurra, du startade upp en tråd om saltkaret. Tack så mycket! Ser verkligen fram emot att se hur projektet utvecklas :) Tänker du starta upp på traditionell väg med alla algblomningar eller "snabbmetoden" som bl.a. tas upp i den här artikeln?
sätter ett avtryck, det här vill jag följa =)
Har gått och funderat på saltvatten ett tag nu men är velig över storleken. Sätter ett litet avtryck på tråden, kul att se hur du gör med ditt. :)
#4 Fick rådet at köra i Levande sten dag 2, så idag var vi iväg och köpte 4,7kg väl inkörd LS. Så nu ska det ner i karet :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Och nu har vi slängt i den levande stenen + korallgrus som bottensubstrat. Då ser karet ut såhär:
//GuUuLd,
-IE Photography-
Kanon! Längre än såhär har jag inte kommit i mina saltkarsdrömmar.
Man får tydligen med olika bonusdjur i och med LS.
Ser fint ut, men tvivlar på att du är nöjd såhär…
#9 Ja vi har redan sett en massa små räkliknande djur som far omkring där i :)
Man kan nog inte vara nöjd när man precis startat upp det, fattas mycket men nu ska det stå såhär ett tag innan vi gör något mer med det :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
#10 Coolt. Eller?
Kan tänka mig att man kan få en del funderingar på VAD man får för bonusdjur. Jag vet att jag skulle få det, jag vill gärna veta exakt vad jag har i mina kar.
Vart köper man LS? Inte sett det i någon djuraffär.
Kan den torka mellan karen eller tas den från ett kar som är igång och transporteras i vatten?
Hur länge ska det stå? Dagar, veckor, månader?
#11 Ja det är kul att se att det rör sig där i, men vad det är för något har jag inte en aning om :)
Vi har 2 akvarieaffärer inom 5 mil som har saltkar med levande sten så vi var till en av dem och köpte. Tror de tog 150kr/kg. De packade levandestenen i en frigolitlåda utan vatten i, men de hann aldrig riktigt torka ur eftersom de var i vårat kar inom ett par timmar.
Ja det ska väl stå ca. 1 månad, vi får se. Har inte bråttom iaf :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
gud så läckert, de e ju så himla fint, bara själva miljön med levande stenar! :)
följer med spänning på nästa steg!
Kram /Tess
Tålamod (stavade jag rätt) ska vara bra att ha vad gäller akvaristik och speciellt saltkar så en månad är nog inte alls fel. Vem vet vad mer som kommer komma fram ur LS under den tiden.
Hmm, kanske jag har sett LS i djuraffär i alla fall då. Har varit i några djuraffärer där jag sett halvtråkiga saltkar. Kanske den LS är till salu. Men varför inte en lapp med priset då!?!
Såhär ser det ut nu, inte så stor skillnad från igår direkt men iaf :)
//GuUuLd,
-IE Photography-

Härligt att det dragit igång på riktigt nu! Ni kör alltså på den klassiska uppstartmetoden (den långsamma). Då har ni kiselalgerna att se fram emot som nästa steg kan jag tänka mig.
LS är halva charmen med saltvatten tycker jag. Alla dessa spännande småkryp som gömmer sig där i! Ju "färskare" stenen är, desto större chans för spännande "bonusdjur". Har de legat i affären ett tag lär risken för typ mantisräkor och annat oönskat vara ganska liten iaf. Hoppas där finns någong trevlig liten ormsjärna eller pyttekrabba iaf ;)
Vore dumt att köra på något annat än den långsamma uppstartsmetoden, är inte särskilt påläst om salt kan jag erkänna på en gång. Och vad gäller alger så verkar man inte direkt komma ifrån dem hur man än startar upp, iaf av vad jag hört av dem jag pratat med här i trakten. Har en på jobbet som haft salt förut bl.a.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Denna tråd vill jag följa! :)
Angelica
Snyggt, är stenearna fäst i varandra på något sätt eller är LS sådär lätt att bygga med :D Ser riktigt fint ut tycker jag.
#14 Finns en rätt okej saltvattensförsäljare i Linköping http://www.korallfisken.com om du har vägarna förbi.
#20 De är inte fästa i varadra på något sätt, är ganska lätt att bygga med i.om. at det är mycket håligheter och ojämnheter i stenarna.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Har ni tänkt vad för några som ska bo i karet? Förutom era bonusdjur de vill säga? :)
Angelica
#22 Det vet vi fortfarande inte.
//GuUuLd,
-IE Photography-

Metoden jag länkade till i #4 är en snabbuppstart, där man motverkar alla algblomningar med betare som olika snäckor och eremiter. Han som skrivit artikeln, Lasse Forsberg, har startat upp flera akvarier efter samma princip, men ja, han är en gammal akvarieräv och vågar sig på lite galenskaper av den anledningen ;)
#24 Nja, han fick ju faktiskt alger "De sammanlagt ca 8 snäckorna
klarar dock inte algtillväxten vilket man kan se på bilden nedan som är tagen efter 3 dygn." Så helt utan blir man nog inte men man kan påverka och hjälpa det lite på traven..
//GuUuLd,
-IE Photography-

HELT algfritt vore onormalt, men man slipper hela mattor menar jag. I ett annat projekt tog han fler betare och fick då färre alger. Är själv sugen på att prova på den snabbstarten en vacker dag, men det kanske inte är optimalt om man är nybörjare som sagt.
Kanske låter lite märklig nu men jag tyckte att algerna var snyggt i hans akvarium :Z Men snabbuppstart är kanske något man kan testa när man kört några saltkar sedan tidigare.
…så sugen. Men det kostar för mycket. Gawd.
Vad kul med fler saltisar här! :) Ska bli spännande att se hur det utvecklas. Har du några planer på vad du ska ha i karet?
Putt putt hur går de?
Vad vi ska ha i vet vi inte än, blir väl nån räka eller nått..
Just nu är det en hel del alger i det, men det får stå ett tag till och bara gå. Vi har inte bråttom.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Häftigt projekt! :)
/ Emma
Var ju ett tag sedan jag skrev något här (akvariet har varit igång nästan 1,5månad med levande sten), numera finns 1 mjuk korall och 2st clowner i karet. På bilden har korallen precis kommit i så den är ihopdragen fortfarande..
Lite alger finns kvar men det mesta har försvunnit nu.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Närbild på clownerna :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
#34 naw vad söta!
Men är inte ett 43 liters kar för litet för dem?

Åh så söta
Kul med uppdatering på projektet!
#35 har läst en del på olika saltforum och kan säga att folk har såna i mindre kar än vad jag har, vilket ingen verkar säga något om på de forumen..
//GuUuLd,
-IE Photography-
clowner brukar ju folk sätta ner i små 15-20 liters :)
De brukar ju trots allt hitta sin lilla anemon eller håla, och sen inte lämna området så mycket, oavsett alvariets storlek.
Och sen ser vi ju själv hur pyttiga de är jämför med karets storlek på bilden :) kör på, säger jag.
#38 Precis, har också sett en del ha dem i så små kar :)
Jag brukar iaf försöka läsa lite om fiskarna innan jag köper dem :)
//GuUuLd,
-IE Photography-

Undrar vem som blir mammafisken av de två ;)
I inköp akvariet + alla tillbehör och LS ca. 4000kr.
Tid har jag inte lagt ner så mycket på det, 2-3h kanske sen jag startade det för ca. 1,5 månad sedan..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Hur har det gått??? nyfiken
Det går bra, firrarna lever och mår bra.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Bilder!
-Rasmus 🌈
Jag är inte hemma så jag kan inte lägga upp nån bild förtillfället.
//GuUuLd,
-IE Photography-
oki, ja väntar… :P
Snyggt!
Har också ett cocoon saltnano fast ett g2(31L).
Detta måste jag bara följa. Så spännande! Har aldrig tänkt på att man kunde ha så små saltkar, vilket jag nu genast blev väldigt sugen på!
Och såhär ser det ut idag, finns ett par invånare till som inte står med i tråden heller. 1st Eldgobi & 2st kamelräkor och de käkar tyvärr koraller, dock har de bara varit på en av våra koraller än så länge & honan bär på rom just nu :)
Korallerna ser inte så fina ut på bilden av den anledningen att ljuset precis tänts.
//GuUuLd,
-IE Photography-
En bild på en av kamelräkorna också :)
//GuUuLd,
-IE Photography-

#51 Åh, en av mina favorier! Eldgobi är verkligen jättefin och den slåss med Nemateleotris decora om titeln som min favoritfisk ;) Hur är den i akvariet? Inte grinig mot annat än artfränder hoppas jag.

tänk på att kamelen kan äta koraller
#55 Det vet jag redan
//GuUuLd,
-IE Photography-
#52 Helt galet snygg räka!!!