Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1650 ggr
[hejhejnaffy]
0

Flytväxt

Hej! :) Igår såg jag små flytande blad med en tråd hängande från dem. Det ser precis ut som små små flytväxter. Jag undrar då var dem kommit ifrån efter som jag inte har någon växt som har sådanna blad… Tacksam för svar! :)

Soda2
0

förmodligen andmat, de förökar sig väldigt mycket oftast. Lätt att få med 1 blad när man köper fisk eller andra växter

Kwassi
0

Japp! Kan nästan garantera att det är andmat (lemna minor) :) det är ganska svårt att bli av med den om man inte vill ha den, men flytväzter kan ofta göra rätt mycket nytta när det gäller att undvika alger. :)

[hejhejnaffy]
0

Kul :) Jag tänkte ändå köpa flytväxter så nu slipper jag göra det :)

Kwassi
0

Japp! Vad har du för bottenväxter? Vissa behöver rätt mycket ljus så då kan man behöva begränsa flytväxterna till en viss del av ytan med ex en flytande ring eller snöre! :)

[hejhejnaffy]
0

Ot: någon som vet hur man får bort trådalger från sina växter? Elr ja jag tror iaf att det är trådalger (gröna trådar som sitter på mina växter.) Jag har fått det flera gånger och det sprider sig snabbt! :/

[hejhejnaffy]
0
Kwassi
0

Gjort någon förändring i gödning/belysning på sistone? (gäller även nyinflyttade fiskar då fiskbajs också göder växterna :) ) iaf brukar det ta någon vecka för växterna att anpassa sig.. Fortsätt med förändringen om den behövdes så brukar det gå över av sig själv.. (du kan skrapa bort de alger du ser så ska de gå snabbare) annars om du har ett stort akvarium är siamesiska algätare bra på ex trådisar.. Men då måste den ju vanfört förhållanden i vattnet med :)

[hejhejnaffy]
0

Vad menade du med förendring? Jag har akvariet tänt ca 10-12 timmar per dag och matar 1 gång om dagen. Jag har inte köppt nya firrar sen i januari och då var det kuhliålar ;) Mitt kar är bara 60 l så det är nog förlitet för en siamesisk algätare… Just nu har jag fullt av skräp snäckor i karet :S Dem är ju inte gätte bra städare… Något jag ska ändra på? Tack för snabbt svar :)

Kwassi
0

Tänkte om du slutat/börjat med någon gödning/växtnäring jo, tyvärr lite litet.. Dom vill väl ha 150liter iaf.. Har du problem med skräpanäckor matar du nog lite för mkt.. Beroende på fiskar kan det räcka att mata varannan/var tredje dag. Ju mer och större vattenbyten man gör brukar och dra ner på algerna.. Men man måste också tänka på fiskarna och inte byta för mycket/ofta.. 20% varje vecka borde nunna vara lagom.. Sen kan man ju okså göra rent filtret kanske en gång i månaden.. Fyll en hink med kanske 4 liter akvarievatten och gör rent filtret i det.

[hejhejnaffy]
0

Okej tack för svar :) Jag har 3 leopardanios( hade 5 innan)och 3 kuhliålar Mitt kar ser förjävligt ut med alla alger :S Men då kör jag med dina råd och så får vi se om det hjälper :)

Soda2
0

Finns ju andra som är diktiga på o äta alger ottosar e ju riktigt duktiga o passar i små kar. äppelsnäckor är bra de med.

O räkor frmst amanoräkor äter ju alger.

Soda2
0

Men det bästa är ju att ha många (gärn amång asnabbväxande) välmående växter som kan konkurera ut algerna.

Att görda sina växter rätt är viktigt o ha bra ljus åt dem med.

[hejhejnaffy]
0

Finns ottOsar i djuraffärer? Väldigt söta :)

[hejhejnaffy]
0

Kan man föresten ga dem medcäppelsnäckor och kuhliålar?

Soda2
0

ja d ebrukar finnas i i djuraffären ge dem bara dte korekta namnet ottos är en fökortning.

J aman kan ha dem med äpplen, aldrig haft kuhliålar men det borde gå då det är 2 fredliga arter

[hejhejnaffy]
0

Vad är det koreckta namnet? :) Hur många liter är det minsta dem ska ha? Kan man ha dem med en kampfiskhane?

Imitra
0

Otocinclus vittatus är den vanligaste :)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

[hejhejnaffy]
0

Okej, hur många liter ska dem ha minst då? Och kan man ha dem tsm med en Kampfisk hane? ;)

Kwassi
0

Minst 40 liter skulle jag säga.. Ingen fara med kampisar förutom att kampfisken kan bli lite irriterad för att otton är på hans revir!

[hejhejnaffy]
0

Tihi okej tack för alla svar :)